• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Tom Araya

Vid aktiviteter som kan förstöra kläderna, som vid det tillfälle TS nämner, anser jag att den som organiserar aktiviteten tillhandahåller skyddande överdrag av något slag.

Jag föreslår att du vänder dig till skolledningen.

Finns det någon försäkring i ert hushåll eller genom skolan som täcker detta?

• Dr Mupp

Räkna inte med att få det ersatt. Här körde förskolan sonens torra reimaoverall i torkskåpet och förtörde den. Vi fick ingen ersättning utan fick höra att vi får skylla oss själva som skickar med bra ytterkläder. Ena dagen var det så bra att han hade en reimaoverall som höll honom varm och torr. Nästa dag var det värdelöst att han hade en overall som höll honom varm och torr, vi skulle ha skickat med med en bävernylonsoverall istället. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tom Araya
    Dr Mupp skrev 2012-10-01 06:45:27 följande:
    Räkna inte med att få det ersatt. Här körde förskolan sonens torra reimaoverall i torkskåpet och förtörde den. Vi fick ingen ersättning utan fick höra att vi får skylla oss själva som skickar med bra ytterkläder. Ena dagen var det så bra att han hade en reimaoverall som höll honom varm och torr. Nästa dag var det värdelöst att han hade en overall som höll honom varm och torr, vi skulle ha skickat med med en bävernylonsoverall istället. 
    Bra kläder för en sorts väder är inte samma som bra kläder för alla eller flera sorters väder.
    Självklart måste blöta kläder kunna torkas då väta kyler ner.
  • Bianca 393

Gå till en färghandel. De har medel man kan använda för att få bort färg från kläder utan att kläderna förstörs. Jag fick göra det med en jacka en gång. Kan bara inte komma ihåg vad det heter just nu.

• Dr Mupp
    Tom Araya skrev 2012-10-01 06:49:13 följande:
    Bra kläder för en sorts väder är inte samma som bra kläder för alla eller flera sorters väder.
    Självklart måste blöta kläder kunna torkas då väta kyler ner.
    De var inte våta, utan den avdelningen körde alla overaller i torkskåpet av ren vana. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Frögurka
    Miss Cee skrev 2012-09-30 23:13:24 följande:
    Å tack min röv mår utmärkt. Men tack för att du tänker på den :) Det här är inte ett problem för föräldrar som köper dyra kläder. Det här är ett problem för alla föräldrar som inte vill få barnens kläder förstörda av ren dumhet. De som köper dyra overallen har troligen råd att ersätta den, även om det är surt. Problemet lär vara betydligt större för dem som inte har så stor ekonomisk frihet. Och nej, jag köper inte POP.
    Ordet

Hahahah!
  • Tom Araya
    Dr Mupp skrev 2012-10-01 07:00:10 följande:
    De var inte våta, utan den avdelningen körde alla overaller i torkskåpet av ren vana. 
    Okej, då kan jag förstå din irritation.
  • Isola02

Det är en viss skillnad på om man köper en overall på Klädkällaren för 399 kr eller om man lägger över 1000 kr på den, kan jag tycka.   Vi har bara en inkomst eftersom jag är ensamstående.  Vill att mina barn ska ha bra vinterkläder, och även om jag inte köper just POP, så köper jag andra overaller och kläder i den prisklassen.  Vanliga kläder spelar inte så stor roll, men just ytterkläder vill jag ska hålla dem torra och varma och inte gå sönder framför allt.  Vilket billigare sorter ofta gjort.    
    Vill gärna kunna sälja kläderna vidare självklart. 
    Om barnen skulle smutsat ner sig (så det inte går bort) eller förstört kläderna på något sätt ute så hade det givetvis varit jättetråkigt, men det är sådant som händer.  Barn leker.  En helt annan sak om de leker med färger ute på förskolan som inte går bort.   Förstår inte varför de gör sådant ute faktiskt. Trodde de gjorde sånt inomhus med förkläden på Obestämd

• Madeleine Louise

I just detta fall anser jag att det är förskolans fel då de skulle använt vattenfärg eller förkläde om de verkligen skulle vara ute och måla. Hade de varit inne och målat hade det varit föräldrarnas ansvar och hade barnet genom att t.ex. fastna i något eller lägga sig på marken förstört kläderna är det också föräldrarnas ansvar. Det är sådant som händer..

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Regnig måndag

Dagis har vettigare saker att lägga pengar på än att ersätta kläder till förbannade föräldrar.
    Ingen kan ha undgått att höra att man som förälder ska se till att barnen inte har kläder man är rädd om!

Hur många röstar för att anslagen till förskolor och skolor ska öka så att de pengarna kan gå till att ersätta föräldrar som vägrar lyssna och envisas ta dit kläder de är rädda om?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?