Inlägg från: Annafredrika |Visa alla inlägg
  • Annafredrika

~* Juni Bebisar 2013 *~

Caroliin skrev 2012-10-24 12:18:47 följande:
    Varför ska det inte få veta BF?

Jag gick 3 veckor över tiden med nummer 4, det var i sig sjukt jobbigt, alla de "välmenande" tel.samtal vi fick gjorde det 1000 ggr värre ;) När barnet är fött kommer vi att skicka ut kort med foto på bebisen och vikt/längd osv. samt texten "vi hör av oss är vi tycker det är dags för besök".
  • Annafredrika

[quote=67243466][quote-nick]Ung Mamma 91 skrev 2012-10-24 12:30:55 följande:[/quote-nick]

Annafredrika skrev 2012-10-24 12:27:42 följande:
    Kul!
    Yepp :) så du får allt som allt 5 nu ?[/quote 6:D där ar ju bara 1 , hade hoppats lite på att få tvillingar 1 gång....
  • Annafredrika
    Madebyday skrev 2012-10-24 13:03:15 följande:
    Läser att flera av er varit på VUL, ska göra/gjort FVP eller NUPP.  Av speciella  anledningar?  I min kommun blir man inte erbjuden det om man inte är 35 år eller äldre (NUPP).  Jag skulle gärna göra ett VUL för att kolla så att det ser ut som det ska där inne. Men då jag inte haft några direkta besvär av graviditeten såhär långt, så tror jag inte att jag skulle "få" göra det utan tjat Jag har inte varit på hälso samtalet än, jag bad om att få slippa och min första fysiska kontakt med MVC kommer att bli i mitten på november när jag har inskrivningen. Och sen är frågan, är det värt besäret att göra ett FVP? 
    Son 2010-12

Det vet bara du om det är värt det... För mig är det det, absolut! Jag var 32 vid senaste graviditeten men fick göra fvp utan krångel ändå, nu är jag 36 och blev tillfrågad.
  • Annafredrika
    Madebyday skrev 2012-10-24 13:20:22 följande:
    Sen vet jag inte riktigt hur det hela går till och om själva "ingreppet" är en risk för fostret....? Jag precis hinna fylla 30 innan detta barn är beräknat att komma ut. Skulle jag då ses som i "riskzonen"? 
    Son 2010-12

I de flesta landsting har man satt en gräns på 35 år. Risken att ditt foster har en kromosomavvikelse är större nu än är du var 18, risken ökar med stigande ålder Idag föder fler under 35 barn som har kromosomavvikelser än kvinnor över 35 år, detta beror ju på fvp och att de flesta som får negativt besked väljer att avbryta graviditeten. Risken för missfall bedöms i senare studier vara mellan 0,1-0,5%, alltså inte större än vad som är normalt vid de veckorna man utför fvp (15-18). Från det man tar provet tills dess man får svar tar det ca 1 vecka.
  • Annafredrika

Tja tjejer! Kom hem ifrån semestern i Turkiet igår kväll. Verkligen inte alls min kopp the och kommer inte att åka till Turkiet igen. Men vi bodde på en fin resort, allinclusive som verkligen ar toppen, massa restauranger att välja på, synd att aptiten är lika med noll :D Är i v 10 och illamåendet tycks eskalera för varje dag. Vi ska på stora inskrivningen på måndag, v 10+0. Kräksdags igen...

• Annafredrika
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-01 13:19:16 följande:
    Angående det där med svampinfektion; Jag har kronisk svamp, jag får det alltså väldigt lätt och flera ggr om året. Därför måste JAG undvika receptfria läkemedel eftersom de bara resulterar i att slemhinnorna blir ännu skörare och börjar blöda. Ni andra som förmodligen är mer "normala" kan ju använda de receptfria grejerna, dock står det i förpackningen på canesten att man inte ska använda krämen när man är gravid, utan endast vagitorier. Om barnmorskorna har sagt åt er att krämen är okej, så lyssna på dem. Min sa tvärtom, att det bara var vagitorierna som fick användas och absolut ingen kräm. Dock har jag inte använt något av dem eftersom jag, som sagt, har kronisk svamp och gör allt värre om jag använder det där.. Så för mig är enda alternativet att helt enkelt vänta ut skiten när den slår till, dricka mängder med citronvatten, äta mycket naturell fil och yoghurt, samt undvika socker. It's hell people!!

Jag har också kronisk candida, äter fluconazol annars. Kör samma som du, äter inte bröd heller och inte mycket kött. Har haft 2 vändor hittills denna graviditet och fler lär det bli....
  • Annafredrika

Är i v. 10+6 och mår sjukt illa fortfarande, tar en dag i taget. Det enda jag kan tänka mig att äta är sushi. Nigiri med hårdhalstrad lax, nigiri med avokado och vegetariska makis. Så bäbis och jag lever på sushi och grönsaker, värre kunde de ju vart.

• Annafredrika
    Sandraa L skrev 2012-11-12 16:19:17 följande:
    Sedan undrar jag hur några ev er tänker med fvp. För tänk om siffrorna visar si sådär, så går ni vidare och barnet är friskt men trots det förlorar ni det på grund av att läkaren sticker fel eller något annat, att då leva med det. Alla gör som de vill men jag undrar hur ni resonerar,  främst på er under 35år? :)  

Läkaren sticker inte fel. Provtagningen sker ultraljudslett. Missfallsrisken efter fvp är lika stor som den naturliga missfallsrisken i samma veckor. För min del som är 36 men gjorde fvp vid 32 också, så är risken värt det. Ett avbrytande av graviditeten vid negativt svar är för mig och min man lika självklart, om än svårt, som att ta tillvara möjligheten att använd fosterdiagnostiken..
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~