Inlägg från: Annafredrika |Visa alla inlägg
  • Annafredrika

~* Juni Bebisar 2013 *~

Sömntutan skrev 2012-11-14 17:15:31 följande:
    Annafredrika: nu har jag inte läst länken. Men vad för kemikalier pratar vi om. Jag är nog ganska oförsiktig av mig faktiskt. Visst följer jag Livsmedelsverkets rekommendationer, men jag är inte sån att jag tänker på varje grej jag stoppar i mig. Kanske dumt, men sån är jag.

Läs länken, när du har tid. Det är kortfattad info.
  • Annafredrika
    malinhudis skrev 2012-11-14 17:13:55 följande:
    Eftersom jag jobbar som hudterapeut kunde jag inte låta bli att kika in på sidan över kosmetika. De som sidan främst rekommenderar är att man undviker parabener, och här får var och en göra sin egen bedömning om vad som är rätt och fel. Jag känner ingen som helst oro för att använda produkter med parabener, men jag anser inte att en produkt till största delen ska innehålla parabener.  På sidan med solskydd rekommenderar de att man undviker de SPF som innehåller kemiska solfilter, det finns alternativ som tex fysikaliska filter i form titandioxid. Men även här får man göra sin egen bedömning.  Jag har inte gjort några ändringar i min egen hudvårdsrutin och ser just nu ingen anledning till det heller. Men man måste läsa på och bilda sin egen uppfattning :) 

Just parabener är bland det som jag och min familj undviker till fullo. Finns tack och lov en massa alternativ som dessutom är parfymfria. Det kommer troligtvis bli mycket hårda restriktioner på parabentillsatser inom ett par år. www.svd.se/nyheter/inrikes/parabener-okar-trots-varningar_7417668.svd
  • Annafredrika
    Zora skrev 2012-11-14 17:10:39 följande:
    Nån som är hemma på det här med vagnar? Är ju ett tag tills det är dax att köpa, men jag har varit och tjuvkikat lite idag.. he he.. Bor högst upp utan hiss (3:e vån) så vagnen kommer jag nog inte kunna släpa med mig in i lgh. Så på nåt sätt vill jag kunna frakta bebis från vagnen till lägenheten utan att behöva väcka den (om den sover). Har funderat på diverse sittvagnar med hård eller mjuklift som man kan lyfta ur och bära med sig (Brio el Emmaljunga) Men när jag var och kikade idag så tyckte jag att dom verkar lite klumpiga. Sen tyckte jag att Emmaljungas vagnar var så låga, gillar inte riktigt det tror jag.  En som inte verkade ett dugg klumpig var en Brio Happy, liggvagn. Men med en sån har man väl inget som man så att säga kan lyfta ur? (om ni förstår hur jag menar) är väl bara en liggdel som "sitter fast" på chassit? Sen måste man väl köpa en sittvagn när liggvagnen inte fungerar längre antar jag, så med en sån blir det väl merkostnader, eller har jag fel? Barnvagnar verkar vara en djungel...      

Brio Happy är antingen en sittvagn ed mjuk eller hårdlift ( en liten nätt lift du lätt lyfter ur men har kort användningstid) eller en duokombi med separat liggdel och en sittdel du byter till när det är dags. Emmaljunga har flera modeller, de mindre är lägre, de större högre.
  • Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 18:36:18 följande:
    Annafredrika: tur att jag inte hävdar att jag vet bättre då ;) Och ja, jag skrev ju detta med fertiliteten. Eftersom jag själv kämpade ett tag så har jag läst i princip allt om det och att infertilitet ökat med tiden, som jag skrev ovan. Miljö aspekten är med i många IVF forskningar. Men JAG skulle bli galen av att läsa allt. Sen är det ju bra att några gör det! Smink använder jag inte och hudkrämer sällan. Maken är kock så nästan allt görs från scratchs. Så det är inte så att jag säger att jag väljer att inte läsa och tro på allt för att jag använder och stoppar i mig massa sånt och vill rättfärdiga för mig själv utan endast för att jag tycker forskningar går överstyr och påverkar oss för mycket. :)

Jag menade inte att försöka trampa omkring på dina tår, ber om ursäkt att det lät så. Ang. Mvc så menar jag att om infon kommit därifrån, såsom i tex Danmark, så hade nog de flesta följt den utan att ifrågasätta. Liksom rökning, kan ju knappast finnas många som ifrågasätter hur extremt skadligt det är för alla.
  • Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 18:39:55 följande:
    Ska vi gå nakna också eftersom det nyligen kommit fram att det finns farliga ämnen i vissa kläder också? Nä någonstans måste jag vaska bort och dra min gräns men det betyder inte att alla andra måste dra den på samma ställe. Så inget är rätt eller fel :)

Det fins väl knappast någon som låter bli att tvätta nya kläder innan de sätter dem på ett barn? Jag köper i huvudsak ekologiska och fairtrademärkta kläder till mina barn. Tvättar dem i parfymfria tvättmedel. För mig är dessa saker lika självklara som att jag aldrig skulle utsätta mig själv eller mina barn för cigarettrök.
  • Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 23:14:28 följande:
    Hur lyckas man få vul egentligen?? Sjukvården brukar bara säga att de inte kan hindra missfall.. Tog 5 dagar för mig att övertala dom om att kolla på mig när jag blödde. 8 timmar senare låg jag på operationsbordet. Har inget förtroende för dom längre. Hade de kunnat säga "ta Alvedon" åt mf misstankar hade de nog gjort det.. Vad säger ni som får tider?

Här är de väldigt frikostiga, inget knussel alls. Skillnaderna är stora uppenbarligen beroende på var i landet man bor.
  • Annafredrika

Citron dämpar suget efter sötsaker, det tycker jag är bra. Kommer att passa vikten noga den här graviditeten, finns liksom ingen anledning att låta bli känner jag. Ligger på minus 4-5 kg just nu men vet att det an dra iväg fort. Så fort det vidrigaste illamåendet ska jag tillbaka till mina normala träningsrutiner igen...börjar se ljuset! Nähä, nu ska småbarnen och jag promenera ner till stranden. Ha en fin dag!

• Annafredrika

V 11+4 idag tror att det börjar vända nu (knackknack) har bara haft 2 illamåendesessionet idag! Tjohoo :D Vi hoppas få köpa ett nytt hus, har ett gammalt drömhus som vi äntligen tog mod till oss och ringde ägarna om. OM vi får köpa det skall det blåsas och totalrenoveras Inflyttning april/maj....ojoj... Hoppashoppas... Skulle det nu inte bli detta hus blir det nåt annat, vi ska flytta innan Liten föds...vantrivs nåt så fruktansvärt här.

• Annafredrika
    KäRinGa2 skrev 2012-11-16 09:42:18 följande:
    är det första barnet?? Här e det femte ungen, åttonde graviditeten. Livmodern växer snabbare ju fler barn man burit. När jag väntade ettan syntes knappt magen i nionde månaden, kunde ha mina vanliga byxor hela tiden, tror bara jag knäppte upp knappen i slutet. Andra barnet ville jag så förtvivlat gärna att magen skulle synas fort, så jag kutade me ryggen och fick vansinnigt ont i den som resultat.. tredje barnet kunde jag ha mjukbyxor i min vanl storlek i slutet, men inte jeans.. Fjärde barnet köpte jag mig mina allra första mamakläder, i fjärde månaden tror jag, och var gigantisk i slutet.. Jämfört me tidigare då, men eg var det enl mvc-s mått mätt en normalstor mage.. Så så pass olika kan det vara :)  
    BF130615 (p-00 f-02 p-05 p-11 bonusar f-96 p-98)

Inte nödvändigtvis! Jag är i mycket bättre form nu än vid första, andra och tredje graviditeterna. 4:an var jag inte så stor, med 5:an ännu mindre och tror inte jag blir så stor denna gången heller. Är i v.11+4 och här finns inte tillstymmelse till gravidmage ännu, även om man känner kanten när jag ligger ner. Magen är lika platt som vanligt. Har även en bakåtlutad livmoder, innan v.20 har det aldrig synts på mig. Om, när och hur magen syns beror på många faktorer, framförallt hur mycket man släpper efter den naturliga korsetten
  • Annafredrika
    Baby Lei skrev 2012-11-16 16:29:56 följande:
    fivestepsbac och Kluckis Stackars er som mår så illa! Hoppas att det lugnar ner sig snart. Det liter sjukt jobbigt. Får ni behålla någonting? Annafredrika 11+4, då är vi nära varandra i tid. Spännande med huset! Men vilken tajming.. Jobbigt när man är mitt i dammet men fantastiskt när det är klart. Var bor ni nu? Varför vantrivs du?     

Vi ska inte bo i det, flyttar in när det är renoverat, städat och klart. Själva flytten och ned/upppackning får en flyttfirma sköta, dirigerade av mig...såklart, haha :D Vi bor i centrala Halmstad. Det är för litet, för mycket trafik- både av människor I och omkring huset och av motortrafik, för mycket insyn, för opersonligt, för nära inpå människor vi inte vill ha nära inpå osv...det mesta är fel. Nu blir det avskilt, på alla sätt mer privat. Och framförallt mer personligt!
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~