Inlägg från: Annafredrika |Visa alla inlägg
  • Annafredrika

~* Juni Bebisar 2013 *~

Idag är det dags för stora inskrivningen Vecka 11+1, först barnmorskan i 1,5 timme sen läkaren i 30 min. Vi ska göra ultraljud inför fostervattensprovet också, ska bli mysigt! Känner mig lite nervös inför vägningen, har tappat ca 5 kg och är smalare än jag vill vara. Äter ni järntabletter? Har gjort det i några dagar och fy vad dåliga de är för min kropp. Det blir tvärstopp direkt, tarmarna står helt stilla...mår så kasst av det. Är värdena bra så kommer jag att skippa dem och ytterligare öka intaget av naturligt järnrika livsmedel. Hur tänker ni med läkemedel och kemikalier, gifter och mat annars?

• Annafredrika
    KäRinGa2 skrev 2012-11-13 09:00:02 följande:
    Känner igen de där me kläderna.. Jag anv mammabyxor som inte sitter åt, men å andra sidan är de i stället lite för villiga att nästan ramla av.. Jättesvårt med vilken storlek som e den rätta just innan magen är mage så att säga..
    Yessical skrev 2012-11-13 08:46:33 följande:
    hur mår ni förresten? I vilken vecka vände det för er?
    Jag tror (hoppas) mitt mående e på väg åt det mer positiva hållet nu (9+2), andra dagen i rad jag inte har konstant åkskjuka i magen ;) Ff dödstrött kl 18 dock (somnade på soffan i går vid kvart över 7!!). Det är väldigt individuellt det här med när man börjar må bättre igen..   
    BF130615 (p-00 f-02 p-05 p-11 bonusar f-96 p-98)

Jag använder mina vanliga kläder, när det spänner över magen knäpper jag upp, men det lär dröja ett bra tag till. Detta är mitt 6:e barn och jag har inte börjat använda mammabyxor förrän tidigast v. 20. Har dock beställt några par jeans från mamalicious hemsida, superfina kläder där!
  • Annafredrika
    flagnell skrev 2012-11-13 14:54:28 följande:
    Ang. KUB/FVP tycker jag också att det är saker vi borde kunna diskutera här. Sedan förstår jag den enskilde personens oro. Själv är jag 26 och var på inskrivning idag då BM frågade just om fosterdiagnostik. Jag svarade att jag inte var intresserad p.g.a. att jag ändå inte skulle ta bort ett sjukt barn. Då jag blivit gravid med hjälp av insemination där donatorn kommer att vara en del av barnets liv men utan vårdnad så är det ett barn vi önskar, inte nödvändigtvis ett friskt barn (vilket provet ändå inte garanterar). Därför skulle jag inte gjort KUB/NUPP/FVP oavsett min ålder, även om donatorn (som är dubbelt så gammal som mig, och äldre än mina föräldrar) är angelägen om just ett friskt barn samtidigt som jag hela tiden belyser att vi inte kan veta det. Men jag förstår samtidigt de personer som gör det. Mitt beslut grundar sig främst i att ett friskt barn inte är det viktigaste för mig, och för att jag inte är beredd på att gå igenom dessa veckor av illamående, kräkningar och orkeslöshet igen om det barn jag bär nu har överlevnadsmöjlighet.  Gjorde ett VUL idag enbart p.g.a. att jag hade en gyntid inbokad sedan innan graviditeten och gynekologen ville kolla att allt var väl med fostret, och såg ett tickande hjärta. Är i v. 9+2 idag och kände ett stort orosmoln lätta även om jag vet att risken för misstall inte är över (fick missfall i v. 18 för ca två år sedan, med annan donator). Samtidigt förlängdes min sjukskrivning. Om jag arbetar kräks jag i snitt 6-8 gånger per arbetspass (+3-5 gånger ytterligare per dag) medan jag bara gör det 4-5 gånger per dag om jag är hemma och tar det lungt och försöker äta konstant. Just meddelat min arbetsgivare detta, med lagom glädje hos denne..

Jag håller med dig, det finns så många saker, speciellt under en graviditet, som an göra en upprörd. Klart att man skall kunna diskutera allt som hör en graviditet i en sån här tråd. De disskusioner man inte vill delta i behöver man ju inte. Jag gör fvp för jag vill utnyttja möjligheten att välja bort ett foster som har tex Downs syndrom. Det finns ändå risker, jag har en vän som vid 38 års ålder gjorde fvp och fick klartecken, alla ul var också bra. Ut kommer ett barn där det mesta är "fel", det finns kromosomförändringar som inte syns om man inte specifikt letar efter dem. Min väns barn är inte förlossningsskadat, hen kommer aldrig att kunna gå, äta, prata eller klara något själv. Ska ni göra rul, syftet med det ultraljudet är ju främst att leta efter stora avvikelser?
  • Annafredrika

Jag är lite av en vagngalning Har inget vagnbarn just nu men ett gäng vagnar....3 UJ, 2 i stort sett oanvända Brio Sitty, en Kronan liggvagn och en Babyjogger löpvagn. Ska göra mig av med alla utom Kronan, sen köpa en Bugaboo Bee och en Silvercross Kensington. Självklart begagnade!

• Annafredrika

Just det, gjorde ett ul idag! Fvp blir den 19 dec, så där sprack planen att berätta nyheten i julkortet...

• Annafredrika
    Jarnia skrev 2012-11-14 13:10:22 följande:
    Hej alla! Här är det inte så roligt just nu. Är i vecka 9+4 och inatt när jag gick på toa fick jag färskt blod på pappret. Likaså morse. Har tidigare i veckan haft bruna flytningar som jag nojat över. Ringde min BM och fick komma in på ultraljud. Då syns nästan ingenting och hon såg ingen tydlig hjärtfrekvens. Först trodde hon att hon såg hjärtat men sen tog hon tillbaks det... Jag är helt bestört! Var på VUL i vecka 6+5 och då syntes hjärtat. Har nu ringt sjukhuset istället och fått en tid för VUL imorgon. Men hur ska jag överleva med denna oro tills imorgon är frågan?? Ledsen för ett negativt inlägg men jag behövde lätta mitt sargade hjärta... snyft...

Men åh...vännen. Försök vila, sov bort tiden om du kan. Håller tummar och tänker goda tankar, hoppas allt är bra ändå. Kram
  • Annafredrika

Jag är en nyfiken, kritisk och vetgirig person av naturen. Alla är inte såna. De finns de om kommer in på förlossningen utan ha tillskansat sig ett uns info om vare sig graviditet, förlossning eller nyföddshettid. En del av dem är lyckliga i sin ovetskap och menar att allt är så naturligt så det löser sig. Måste vara skönt. De finns de som röker, dricker och trycker i sig kemikalier i olika former och inte oroar sig det minsta för konsekvenserna för dem själva eller deras ofödda barn. De finns de som vill blunda för alla faror, risker och farligheter. De finns de om vill hålla fast vid tanken att inget ont kan drabba dem och om det ändå sker så var det iallafall inte dras fel, det var otur. Vi är alla olika. Det är väl bra om de som har ont av den tonen i den här gruppen inte hänger just här?!

• Annafredrika

Har frågat innan men inte får gehör...hur mycket tar ni hänsyn/oroar ni er för alla rön om kemikalier i mat och hår och hudvårdsprodukter? Danska Miljöstyrelsen har ju gått ut med med svenska mått mätt ganska radikala rekommendationer. klartilstorken.dk/

• Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 17:50:37 följande:
    Ibland tycker jag att det är ett förbannat under att mänskligheten existerar när vi matar våra kroppar med kemikalier och eftersom det förut var ok att dricka något glas vin till maten som gravid. Mänskligheten producerade friska barn långt innan alla dessa studier men visst finns det mer sånt nu än förr pga ökad teknologi (därmed fler miljögifter osv) och visst tror jag att vårt leverne påverkar våra liv och vår fertilitet som drastiskt blivit sämre med åren. Men, MEN man får cancer av allt också enligt forskare? Snart får vi riva våra hus och alla affärer, bo i grottor och jaga och odla vår mat för att få sinnesro. Jag tror att forskning snart kommer dra in mänskligheten i en spiral vi inte vill vara i, där allt dödar oss eller förstör. (Man behöver inte forska om ALLT) Jag väljer därför att gå på sunt förnuft och inte ta alla studier för allvarligt, då mänskligheten onekligen överlevt hittills. Jag (min egen åsikt) skulle inte klara av all information och skulle känna mig rädd och begränsad. Medan andra klarar av det. Så jag förstår er som tar åt sig av forskningen och det är nog bra att vissa gör det, för sin egen skull. Vi har överlevt hittills :)

Just det du skriver....att mänskligheten överlevt. Det finns ju ganska mycket evidens för att många av dessa vanliga kemikalier är hormonstörande och orsakar infertilitet. De flesta tar ju sig till den info och det råd och rekommendationer som mvc ger. Vad gäller förnuft måste ag säga att om väldigt många forskares förnuft vilar på de kunskaper de skaffat sig genom just forskning så är ju inte jag högfärdig nog att sätta mig över det och hävda att jag vet bättre.
  • Annafredrika
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-14 17:30:32 följande:
    Jag är överlag bra på att inte stoppa i mig grejer med olika tillsatser och e-ämnen, jag gillar när det är så naturligt som möjligt och lagar oftast gärna mat från "scratch". Smink är inget orosmoment eftersom jag sminkar mig väldigt sällan. Tvättmedel väljs med omsorg, både med hänsyn till min hud och till naturen. Det enda jag inte har någon koll på alls är vad mitt schampoo innehåller.. Shit vad präktig jag låter :) Verkligen inte meningen.. Jag äter godis ibland!

Jag är nog som du i detta, jag föredrar att äta och att laga ren mat från grunden. Det är mycket godare. Gällande hudvård och anat som vi låter verka på huden så är jag mycket restriktiv. Om man tänker på att vår hud tar upp mellan 60-80% av det som hamnar på vår hud och detta går rätt in i var blodbanor...då kanske man tänker ett extra varv innan man smörjer in sig med en väldoftande hudkräm fullsmockad ed hormonstörande kemikalier.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~