Inlägg från: Annafredrika |Visa alla inlägg
  • Annafredrika

~* Juni Bebisar 2013 *~

Annafredrika skrev 2012-11-18 09:13:21 följande:
    Såg det nu! Hade inte en aning... Endast hårdost då alltså. Jag skippar smörgåsar helt, funkar illa med mina paralyserade tårar....så trött på det.

"Paralyserade TARMAR" jädrans ac på paddan.
  • Annafredrika

Ska ni/har ni vaccinerat er mot säsongsinfluensan? Här säger de att det bara behövs om man inte vaccinerade sig mot svinis.

• Annafredrika

Blir ni inte mer oroliga av att hålla på med dopplarna? Jag för min del avskyr ctg'n man tvingas spännas fast vid om man föder på sjukhus av anledningen att kontakten tappas och hjärtljuden försvinner. Då är ju barnen fullgånget och såhär tidigt måste det ju krävas en del vånda för att hitta nåt? Nån mer än jag som planerar att föda hemma förresten?

• Annafredrika
    kluckis skrev 2012-11-18 21:26:57 följande:
    Kul att du fundera på att föda hemma :) Jag funderar på at föda vatten men hörde nån som sa att man inte får dte i svreige? Ska iallafall ligga i badet när jag har förvärkar alltså under öppningsskedet:)  
    kmv.blogg.se Första barnet-Bf 8jun ♥

Det beror mest på vad för sorts barnmorska du får vid förlossningen. På vissa ställen föds en hel del ungar i vatten Jag har fött 2 barn i vatten, ett på sjukhus och ett hemma, Kan verkligen rekommendera det, bättre avslappningshjälp finns liksom inte+ det faktum att vattnet ger ett skönt tryck som glor att man verkligen känner och upplever allt!
  • Annafredrika
    Sömntutan skrev 2012-11-18 21:58:44 följande:
    Jag har funderat på hemmafödsel. Men jag tror inte att det finns någon BM som jobbar med hemmafödslar där jag bor. Ska kolla upp det ordentligt. Jag har inga roliga minnen av BB och skulle tycka det var jätteskönt att få vara hemma. Men jag måste läsa på mer och verkligen kolla upp detta innan jag bestämmer mig.
    Äntligen! BF ~14 juni

Var bor du? Kolla fodahemma.org, där finns listor på hembarnmorskor i hela Sverige.
  • Annafredrika
    Annafredrika skrev 2012-11-18 22:35:03 följande:
    Det beror mest på vad för sorts barnmorska du får vid förlossningen. På vissa ställen föds en hel del ungar i vatten Jag har fött 2 barn i vatten, ett på sjukhus och ett hemma, Kan verkligen rekommendera det, bättre avslappningshjälp finns liksom inte+ det faktum att vattnet ger ett skönt tryck som glor att man verkligen känner och upplever allt!

alv skrev 2012-11-18 22:06:18 följande:
    O ja vill absolut föda på BB. Testade ofrivilligt på hemmafödsel med min förstfödde, det gick så fort så vi hann inte in. Hoppas vi hinner in denna gång så jag får testa på lustgasen

Blev påtvingad lustgas vid mitt första barns födelse och det är verkligen inget för mig, iallafall inte vid en förlossning. Tänk ad ba om man fick proa det INNAN! :D
  • Annafredrika

Vikten ja... Jag ligger på -4 kg än så länge. Invägningsvikt blev således 52 kg. Nästa gång jag väger mig blir i v. 25 då nästa bm-besök är inbokat. Hur ser det ut med kontroller för er del? Vi har framöver- fvp den 19/12 och rul den 28/12. Sen i v25 då och därefter v. 32, sen varannan v. till födseln. Ska träffa bra hembarnmorskor också däremellan

• Annafredrika
    SunnaLiv skrev 2012-11-20 11:02:50 följande:
    Nu får vi inte glömma att vissa som föds med Downs är faktiskt riktigt sjuka o får lida nåt extremt.Visst bidrar de till extremt mycke glädje i livet.Men tycker de kan vara bra att vara förberedd på vad det innebär om man skulle få ett barn med särskilda behov.En nära vän fick just det,visste inte innan och hennes barn är tyvärr väldigt sjuk o har varit det hela tiden hens 2 första år.

Inte bara barnet då, utan även resten av familjen. Människor med Downs syndrom har kortare livslängd, föds oftare med hjärtfel och tenderar att drabbas mer av vissa allvarliga sjukdomar. Debatten som föds idag är väldigt ensidig, det finns reella skäl och orsaker till att de flesta väljer att avbryta graviditeten när det visar sig att fostret har DS. Jag kommer att göra fvp och avbryta graviditeten om svaret är negativt. Det är väl genomtänkt och en av många aspekter är livskvalitetaspekten, både vad gäller vår familj och vårt väntade barn. Jag har tagit ett liknande ställningstagande vad gäller extremt för tidigt födda barn. I väldigt många, kanske de flesta fall så blir starten på livet tortyrliknande för barn födda i v23.
  • Annafredrika
    Baby Lei skrev 2012-11-20 12:01:43 följande:
    Om man föder ett barn så tidigt, har föräldrarna då något att säga till om när det gäller vilken vård eller vilka behandlingar läkarna vill ge? Vet att man får bara med och bestämma till en viss gräns och avstå viss vård i livets slutskede för en närstående. Men är det också så då ett barn är för tidigt född. Jag har läst att läkare ibland ifrågasatt hur långt de ska gå för att hålla liv i ett så litet barn med de skador det innebär, och till vilket pris man ska gå "all in" för att rädda livet. Men jag vet inte vad föräldrarna har för makt att bromsa om läkarna anser något annat?

Ja, föräldrarna har att säga till om, men visst kan de bli överkörda åt både det ena och andra hållet...
  • Annafredrika
    Pellefanten skrev 2012-11-21 10:06:45 följande:
    Å måste bara berätta en sak, ställde mig på vågen i morse och den vikten betyder att jag slipper glykosbelstningen. Jag är så lycklig att jag nästan gråter. Om 0,5kg har jag spräckt 90strecket och därmed gått ner nästan 25kg :D mitt mål har varit att gå ner till 89kg innan jag blev gravid eller iaf nu innan jag börjar gå upp igen. Men inte med bantning såklart utan nyttig mat och Prommenad minst 30 min varje dag( till och från dagis).

Åh, vad härligt! Bra jobbat
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~