Inlägg från: AlexandraViberg |Visa alla inlägg
  • AlexandraViberg

~* Juni Bebisar 2013 *~

Nä jag minns inte det sen dotter heller men då visste jag inte hur skört livet är :P

Ja alltså jag blir så less! Hon sa att hon grinat efter oss några gånger men får hon inte som hon vill hör kan hon ju grina efter andra här med.. Hon fyller ju 6 om en månad.

Vi har ju varit i tvist, eller egentligen var de ingen tvist. Han skrev på papper från min advokat att ge mig vårdnaden med umgänge för honom, sen väl på socialförvaltningen då de slutgiltiga papperen skulle skrivas (de måste göras med leg inför två från soc) så övertalade de honom att inte skriva på och typ flera möten senare stod vi med varannan vecka.. Jag vet dock att hans tjej gör nästan allt med henne och att hon sover hos sin farmor varje helg han har henne, dvs varannan helg.
    Så jag är inte glad på soc.. Ska ge honom till sommaren har jag och advokaten kommit fram till så får vi se sen..

Jo hon hade det bra men han hade kommit vid 8 sen gått vid 10. Dvs hon var där redan sen helgen och hon sa nu att hon var där sen i fredags.. :/

• AlexandraViberg

Kickilina: nej det har han aldrig gjort och jag var så nära ensam vårdnad med umgänge när det passar honom liksom. Det är ju här hon har sin trygghet. Är inte av egoistiska skäl alls utan hon skickad ju bort där varje helg. Han har henne 8 dagar i månaden (då dagis 7-16) och farmor 6 dagar (fre,lör,sön).
    Känns sjukt att han dessutom har halva barnbidraget och fick sluta betala underhåll..

Prioriterar fest och sin flickvän (som gör allt när dottern är där).. Nä suck, önskar jag kunde påverka då jag vet att hon har det bäst här.

• AlexandraViberg

Ja.. Speciellt när hon är någon annanstans än hos andra parten, då kan hon hellre vara här och pussa på min mage hela dagarna ;)

• AlexandraViberg

Alicantina: man kan få barn med annan ögonfärg om pigmentet finns på båda föräldrarnas sidor. Man kan alltså vara två brunögda men båda har blått hos sina ex morföräldrar. Då kan barnet bli blåögd. Men har en förälder inte blått i släkten går det inte eftersom brunt är dominant.

Jag trodde dottern skulle få bruna. Dominant liksom. Pappan har blå men kände att chansen var liten ändå, mina båda föräldrar har bruna. Men hon fick blå för att mammas morfar har blå!

Läst mycket om genetik därför.. Denna lär få bruna, båda vi har bruna och våra föräldrar med. Men det finns blått en bit bak på båda våra sidor, så vem vet..

Så sensmoralen: räcker att i ditt fall alicantina att din man även någonstans i släkten har grön/blå ögon. Men är små chanser/risker men de finns!
    (Båda måste bära på den ljusa färgen.)

Super intressant tycker jag :D

• AlexandraViberg

Ja jag tror jag lärde mig om hundars öron i gymnasiet.. Haha! Så läste lite genetik då också.. Tror jag frågade om mitt barns ögon då just eftersom jag var förvånad över att de är super ljus blå och hon har blont hår trots att pappan har mörkt hår.

Hon dissade alltså alla dominanta gener och tog mitt ljusa hår och hans ljusa ögon över hans mörka hår och mina mörka ögon :P

• AlexandraViberg

Mitt och makens barn får nog blont i början som sen växer bort.. Vi var båda blonda några år! Nu är jag mörk mörk blond/råttfärg.
    Tror jag! Haha färgat sen jag var 15 :P

• AlexandraViberg

Alicanta: ja riktigt förvånande och häftigt ändå :P

Sunnaliv: ja precis, om han inte långt bak har något blått/grönt så torde ni få brunögda!

Sen finns det ju undantag, blir lite som mutationer kan man säga. Finns ju människor i andra länder som tydligt inte har blått någonstans som fått barn med blå ögon. Men som sagt, då har det inte med arv att göra.

Malin: roligt! Kan ju bli blandningar med men oftast blir det en färg i slutänden när ögat utsatt för ljus flera år. Någonstans efter 10 år vet jag många med blandade som blivit en. Om det inte handlar om blå/grönt.

Sen är det ju ovanligt men går att få ögon med olika färg. Det är häftigt. Dr Queen om ni sett den serien, hon har ju ögon med olika färg! Ett mörkt (brunt eller brungrönt, minns inte) och ett blått.

• AlexandraViberg

Friiiday: jag är minus 2 kg fortfarande! Men gick ner 4.5 de första tre och en halv månad. Så har väl gått upp 2 kg sen dess men fortfarande under startvikten med strax över 2 kg. Det du får i dig tar väl bebisen så därför du står still! :)

• AlexandraViberg

Friiday: jo tell me about it! Jag orkar inte borsta håret i princip för då måste jag hålla upp armarna ett tag och det orkar jag inte :P

Missme: visst är det häftigt? Hoppas på bruna på denna. Ingen blå förälder denna gång iaf!

Malin: ja spännande värre! Får se hur trollen blir helt enkelt :D

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~