• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Tessss
    Kickilina skrev 2013-01-14 10:26:21 följande:
    När man ligger på rygg kan livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det leder till att blodtrycket sjunker och man känner sig svimfärdig. Om man får det bör man undvika att ligga på rygg. Annars är det bara att köra på. Jag upplever det redan nu i v 19 och undviker därför att ligga på rygg. På förlossningen då mammor råkar ut för vena cava ser man det tydligt på bebisen på CTG-kurvan genom att hjärtljuden går ner drastiskt, då lägger vi över mammorna på vänster sida och så återhämtar sig bebin snabbt, eftersom blodet i vena cava åter börjar flöda in i livmodern...
    Tack för bra svar Tryggt att ha någon kunnig i tråden! Så man skulle kunna sammanfatta med att så länge jag inte känner mig påverkad så blir inte heller bebisen påverkad?
    Gravid med första barnet! BF 16 juni 2013 ♥
  • ThereseJohansson

Tror foglossning är ett faktum! Har skadad disk L4/L5 sedan innan men känner att det värker i hela ländryggen och runt vänster höft...diskade när jag kom hem från jobbet och då tvär högg det precis ovanför höften...tur jag fick tid hos min sjukgymnast imorgon :) hoppas att få hyra en TENS!

• Kickilina

Vilken dålig svenska jag skrev dock, såg jag nu
    Precis, känner du inget av det, så gör inte bebisen det heller!

• Båtmorsan

ToTo10:
    Gör så ont i mitt hjärta att läsa om era tvillingar. Min 6 åring hade en tvilling som inte klarade sig i magen - dock tidigare än er. Det är så absurt att glädjas åt den det går bra för och sörja den andra :(
    Förstår er förtvivlan!
    ***Skickar en stor styrkekram***

• Natan

Jag är i vecka 19 nu och mår fortfarande illa 24 timmar om dygnet. Någon mer än jag som fortfarande mår illa?

Jag har även fått jätte ont i blygdbenet. Känns som att någon sticker en kniv och hugger mig i underlivet :( är det foglossning?

• MissMe83

Natan: det där är foglossning helt klart. Jag har exakt samma och ska till sjukgymnast i morgon. Jag måste ha fogbälte så fort jag ska gå en meter.

Illamående är jag också av och till fortfarande. Är i v 19

• Natan

Tack för era svar. Jag ska till mvc på onsdag och ska då ta upp att jag har som knivhugg i blygdbenet. Fy tusan alltså! Inte nog med illamående utan nu ska man få foglossning med :(

Ni som har/har haft foglossning. Blir det värre ju längre tiden går?

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~