Nca skrev 2012-11-13 09:58:47 följande:
Har ytterligare en fråga till er, pratade med min läkare idag och såhär förklarade han för mig: Ta Provera för att få blödning På menscykel dag 5-9 ta pergotime ÄL sker ALLTID på dag 14 Dag 16-25 tar du provera för att kunna stötta och behålla graviditeten. Hur i helvete går det ihop? Någon son fattar?
Det låter ju väldigt märkligt att man ska börja ta provera igen direkt efter äl om man vill bli gravid. Står ju på bipacksedeln att man inte ska ta dem om man är gravid. Men det är klart hormonet gör väl att slemhinnan blir tjockare och till slut stöts bort så man får mens. Blir man väl gravid så producerar ju andra hormon i kroppen så då motverkas kanske dessa. Hade varit intressant om någon annan vet hur det är då jag också funderat kring detta. Vill ju inte riskera att börja ta provera igen om man kan vara gravid så det hade varit bra och veta vad som gäller.
Jag tänke börja ta min nästa kur provera mot slutet på nästa vecka så mensen kommer någon gång i början på december med tanke på att jag ska till gyn den 30 nov och ska få pergotime utskriven då. Så snart är även jag igång med min behandling.