• Anonym (Hur tänker män?)

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag har en fråga till alla män som jag inte kan med att ställa till mina bekanta pga den infekterade stämning som alltid följer....
    Som man har jag sett hur flera män i min bekantskapskrets har frivilligt avsagt sig mer eller mindre vårdnaden av sina barn och godtagit varannan helg istället för varannan vecka. Dessa män har varit högst normala fungerande i samhället män utan vare sig missbruksproblem eller kriminalitet. 
    Av någon anledning blir de alltid irriterade, förnärmade och sura när jag frågar dem mer ingående varför. Jag förväntas nöja mig med ett "hon är dum i huvudet" "hon går inte att ha att göra med" och " jag orkar inte bråka för barnet/barnens skull"

Som man kan jag inte fatta detta, hur kan man frivilligt inte vilja träffa sina barn mer än varannan helg?????
    Nu står jag tyvärr själv i begrepp till separation men kan säga så här. Om det är något krig som är värt att utkämpa så är det just för mina barn. Allt annat skiter jag i. T.o.m huset kan hon få om jag bara fick barnen.

Jag väljer hellre att säga upp mig från mitt arbete och lever i en etta på existensminimum med barnen varannan vecka än att ta varanann helg med nuvarande arbete.

Hade jag fått bestämma i mitt eget fall så hade jag mer än gärna tagit barnen varje vecka då jag anser att deras mamma som är en otrogen slampa som älskar att festa och dricka är  mer än oläplig som mor desvärre är det inte möjligt men mindre än v.v kommer jag aldrig godta.

Så, era synpunkter? Det var inte min mening att låta bitter även om jag känner mig så just nu, är mer irriterad på bla flera av mina vänner som har offrat sina egna barn, för vad? ja jag vet inte, för att inte bråka låter ju helt sjukt i mina ögon.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 08:56
    Tack för många intressanta synpunkter. Har läst dem alla. Anledningen till att jag skapade tråden vara att för bara 6 månader sedan kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att mina barn skulle ha separerade föräldrar. Men nu blir det så, mot min vilja och det är inte mycket jag kan göra åt det. Men en sak kan jag göra och det är att aldrig ge upp mina barn. Den enda turen jag har i denna tragiska situation är att min fru aldrig skulle vilja det heller, vi har båda samma syn på VV, men i och med att det nu aktualiseras för mig så undrar jag mer än tidigare varför vissa av mina bekanta, ja även utanför min bekantskapskrets väljer att bara ha VV. Det kan finnas många anledningar, men DE FLESTA är enligt min mening inte giltiga skäl. Jag kan i min nuvarande situation inte ens se mig i ett förhållande igen, har man blivit bränd så är det svårt att lita på någon men OM jag nåognsin skulle träffa någon ny, och hon skulle "kräva" eller föreslå att mina barn var i vägen?? Ja då hade hon inte blivit långvarig. Som tur är så är barnen relativt stora (låg och mellanstadie) så jag har redan nu dagligt kommunikation med dem via mobil, skype och chatprogram. Det kommer jag ju givetvis ha även den vecka jag inte har dem i fortsättningen. Däremot så fasar jag för ensamheten den veckan

• Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
  • Iam
    Anonym (mamma) skrev 2012-10-17 18:01:01 följande:
    Iam: jag säger inte att dessa mammor inte existerar. Det har jag ALDRIG! Självklart finns det mammor som snackar skit om pappan inför barnet och att barnet inte får träffa pappan fast pappan är en utomordentlig pappa.

Ts efterfrågar hur någon FRIVILLIGT kan strunta i sina barn. Eftersom jag har erfarenheter av just denna del, en pappa som FRIVILLIGT gett upp sina barn så svarar jag utefter det. Jag svarar på ts och inte något annat. Det är hemskt att mammor kan sitta och snacka skit om deras barns pappa. Det är hemskt om barnet inte får tillgång till en av föräldrarna (oavsett om det är självvalt eller inte från pappans sida) men jag svarar på ts och inget annat.

Du gör ett jättejobb som engagerar dig i detta för jag tycker det är HEMSKT att barn inte får tillgång till båda sina flräldrar. BARNET har inte valt att skilja sig. BARNET har inte valt att inte bo med både mamma och pappa.

Jag måste bara säga att jag tror att du ibland blir så engagerad så det är svårt att veta vad du skriver. Eller är jag helt enkelt dum MEN om du försöker at istället för att bli "otrevlig" i din attityd så kan du väl försöka förklara på ett annat sätt.
    INGEN har sagt emot dig i denna tråd och sagt att de tycker det är bra att pappan inte har kontakt med sitt barn, så därför tycker jag att du borde försöka använda dina ord lite vettigare för åsikterna du har är väldigt bra!      
    Iam skrev 2012-10-17 19:35:03 följande:
    Om du läser det jag skrivit igen så ser du att jag inte varit otrevlig. 
    Jag har varit rak och saklig och inte frångått min åsikt, men otrevlig har jag inte varit.
    Om du har en annan åsikt så får du gärna påvisa var jag varit det.

Du har däremot skrikit med massa utropstecken och använt svordomar.. Det kanske är så att det är du som varit otrevlig då?

Missade hälften så fortsätter. 

TS frågar varför pappor väljer bort sina barn. Jag svarar att det inte alltid är så att dom väljer bort, ibland blir dom tvingade. Vilket är en annan verklighet av samma problem. 

• Anonym (mamma)

Jag är inte ute efter en massa pajkastning. Det ligger inte i mitt intresse. Jag svarar utefter mina erfarenheter och du svarar utefter det du vill lägga fram.

• Iam
    Anonym (mamma) skrev 2012-10-17 19:49:09 följande:
    Jag är inte ute efter en massa pajkastning. Det ligger inte i mitt intresse. Jag svarar utefter mina erfarenheter och du svarar utefter det du vill lägga fram.

Då säger vi så. 
  • Anonym (lisa)
    Iam skrev 2012-10-17 19:32:44 följande:
    Jag säger inte att din erfarenhet är fel.  Jag säger inte att det inte existerar pappor som skiter i sina barn. Du däremot hävdar att jag nog överdriver för du har minsann aldrig träffat på en mamma som hindrar umgänge, eller en pappa som blir förhindrad. Det handlar inte om att tycka olika i denna frågan. Det handlar inte om åsikter. Det handlar om fakta. Och på samma sätt som jag inte kan säga att den situation du befinner dig i inte existerar, så kan inte du säga att inte tror att det jag berättar om existerar. Det är som att jag skulle säga att jag nog inte tror att det finns några elefanter för jag har aldrig sett några på riktigt.  

Men jösses! Det här.ämnet är nog lite för känsligt för dig, för du läser inte vad som står utan bara babblar på! Ta ett djupt andetag och LÄS....sen kan du läsa ts en gång till och försöka hålla dig till ämnet, alternativt starta en egen tråd!
  • Anonym (X)

De kanske gör det för barnens skull?

Varannan vecka passar långt ifrån alla barn.

Skulle du hellre tvinga barnet till varann vecka än att stiga tillbaka om du såg att barnet for illa av att hela tiden få bryta upp och byta liv?

• Iam
    Anonym (lisa) skrev 2012-10-17 19:57:57 följande:

Men jösses! Det här.ämnet är nog lite för känsligt för dig, för du läser inte vad som står utan bara babblar på! Ta ett djupt andetag och LÄS....sen kan du läsa ts en gång till och försöka hålla dig till ämnet, alternativt starta en egen tråd!
    Jag håller mig till ämnet. Många pappor som andra TROR skiter i sina barn är egentligen förhindrade. 
    Som jag skrev tidigare.. Mamman till mina bonusar har många gånger försökt få folk att tro att min sambo skiter i sina barn.. och hon gjorde det väldigt svårt för honom att ha umgänge med barnen i början. 

Men strunt samma.
    Jag andas lugnt och läser det som står... Frågan är om alla gör det.
    Jag lämnar dock tråden och inser att barn kommer aldrig någonsin att få det bättre i den här världen.  
  • Anonym (lisa)
    Iam skrev 2012-10-17 20:16:13 följande:
    Jag håller mig till ämnet. Många pappor som andra TROR skiter i sina barn är egentligen förhindrade.  Som jag skrev tidigare.. Mamman till mina bonusar har många gånger försökt få folk att tro att min sambo skiter i sina barn.. och hon gjorde det väldigt svårt för honom att ha umgänge med barnen i början.  Men strunt samma. Jag andas lugnt och läser det som står... Frågan är om alla gör det. Jag lämnar dock tråden och inser att barn kommer aldrig någonsin att få det bättre i den här världen.  

Jag vet inte om du redan går i terapi, men om du inte gör det så tycker jag du ska fundera över den saken. Du låter fruktansvärt bitter och verkar ha mkt aggressioner inom dig. Men det finns hjälp att få, önskar dig lycka till.
  • Anonym (pedagog)

Nu har jag inte läst svaren i tråden, så jag kanske upprepar nåt.

Jag anser att det är barnens behov som ska styra och inte föräldrarnas behov. Jag jobbar just nu som förskollärare i förskolan, men har även jobbat som lärare i skolan. Varje gång jag frågat ett barn om det bor hos mamma eller pappa den veckan, så skär det i mig. Jag skulle aldrig orka att flacka runt så och bo hos två olika människor. Det känns som att dessa barn är hemlösa och endast inneboende hos sina föräldrar. Det kanske inte är så i verkligheten, men i och med att frågan ställs så blir det så. Jag brukar försöka undvika att fråga, men ibland måste man veta. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (pedagog) skrev 2012-10-17 20:24:17 följande:
    Nu har jag inte läst svaren i tråden, så jag kanske upprepar nåt.

Jag anser att det är barnens behov som ska styra och inte föräldrarnas behov. Jag jobbar just nu som förskollärare i förskolan, men har även jobbat som lärare i skolan. Varje gång jag frågat ett barn om det bor hos mamma eller pappa den veckan, så skär det i mig. Jag skulle aldrig orka att flacka runt så och bo hos två olika människor. Det känns som att dessa barn är hemlösa och endast inneboende hos sina föräldrar. Det kanske inte är så i verkligheten, men i och med att frågan ställs så blir det så. Jag brukar försöka undvika att fråga, men ibland måste man veta. 

jag tror barn är olika. en del tycker nog inte det är nåt problem medan andra tycker det är jobbigt.
    beror nog också om föräldrarna bor nära varandra eller om barnet måste åka långt mellan skola och ena föräldern osv.
    Mina barn bor ju mest hos mig och pappan bor några mil bort. Det går bra att åka när de bara är där varannan helg men när de åkte lite mer "spridda skurar" förut så tyckte de att det var jobbigt. I det stora hela tror jag barn är mer flexibla än vuxna, mina tycker det är rätt spännande att ha två olika hem. Ha olika leksaker hos olika och längta till just de sakerna osv.
  • Iam
    Anonym (lisa) skrev 2012-10-17 20:21:35 följande:

Jag vet inte om du redan går i terapi, men om du inte gör det så tycker jag du ska fundera över den saken. Du låter fruktansvärt bitter och verkar ha mkt aggressioner inom dig. Men det finns hjälp att få, önskar dig lycka till.
    Du är den som är anonym, och vräker ur dig trista kommentarer på löpande band. 
    Jag förslår att du slutar projicera dina känslor på mig, och sen så avslutar du och jag denna diskussionen.  
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??