• Anonym (Hur tänker män?)

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag har en fråga till alla män som jag inte kan med att ställa till mina bekanta pga den infekterade stämning som alltid följer....
    Som man har jag sett hur flera män i min bekantskapskrets har frivilligt avsagt sig mer eller mindre vårdnaden av sina barn och godtagit varannan helg istället för varannan vecka. Dessa män har varit högst normala fungerande i samhället män utan vare sig missbruksproblem eller kriminalitet. 
    Av någon anledning blir de alltid irriterade, förnärmade och sura när jag frågar dem mer ingående varför. Jag förväntas nöja mig med ett "hon är dum i huvudet" "hon går inte att ha att göra med" och " jag orkar inte bråka för barnet/barnens skull"

Som man kan jag inte fatta detta, hur kan man frivilligt inte vilja träffa sina barn mer än varannan helg?????
    Nu står jag tyvärr själv i begrepp till separation men kan säga så här. Om det är något krig som är värt att utkämpa så är det just för mina barn. Allt annat skiter jag i. T.o.m huset kan hon få om jag bara fick barnen.

Jag väljer hellre att säga upp mig från mitt arbete och lever i en etta på existensminimum med barnen varannan vecka än att ta varanann helg med nuvarande arbete.

Hade jag fått bestämma i mitt eget fall så hade jag mer än gärna tagit barnen varje vecka då jag anser att deras mamma som är en otrogen slampa som älskar att festa och dricka är  mer än oläplig som mor desvärre är det inte möjligt men mindre än v.v kommer jag aldrig godta.

Så, era synpunkter? Det var inte min mening att låta bitter även om jag känner mig så just nu, är mer irriterad på bla flera av mina vänner som har offrat sina egna barn, för vad? ja jag vet inte, för att inte bråka låter ju helt sjukt i mina ögon.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 08:56
    Tack för många intressanta synpunkter. Har läst dem alla. Anledningen till att jag skapade tråden vara att för bara 6 månader sedan kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att mina barn skulle ha separerade föräldrar. Men nu blir det så, mot min vilja och det är inte mycket jag kan göra åt det. Men en sak kan jag göra och det är att aldrig ge upp mina barn. Den enda turen jag har i denna tragiska situation är att min fru aldrig skulle vilja det heller, vi har båda samma syn på VV, men i och med att det nu aktualiseras för mig så undrar jag mer än tidigare varför vissa av mina bekanta, ja även utanför min bekantskapskrets väljer att bara ha VV. Det kan finnas många anledningar, men DE FLESTA är enligt min mening inte giltiga skäl. Jag kan i min nuvarande situation inte ens se mig i ett förhållande igen, har man blivit bränd så är det svårt att lita på någon men OM jag nåognsin skulle träffa någon ny, och hon skulle "kräva" eller föreslå att mina barn var i vägen?? Ja då hade hon inte blivit långvarig. Som tur är så är barnen relativt stora (låg och mellanstadie) så jag har redan nu dagligt kommunikation med dem via mobil, skype och chatprogram. Det kommer jag ju givetvis ha även den vecka jag inte har dem i fortsättningen. Däremot så fasar jag för ensamheten den veckan

• Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
  • Poison82

Sen känner jag en pappa som har vh men verkligen inte vill detta utan detta är beslutat. Jag ställer mig väldigt paff till beslutet då det är en ordentlig och underbar person och hans 6 åriga dotter vill inget hellre än att vara där oftare. Det är tragiskt

• Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 21:23:04 följande:
    Skulle jag och min sambo separera så finns inget annat än vv då både eg velat ha vår gosse heltid
    Det är just detta som är problemet. Föräldrarna vill och barnet får ta konsekvenserna.

Om föräldrarna så gärna vill ha vv så tycker jag att de kan stå för flyttandet själva. (Och jag vet att det finns sådana exempel också).
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Anonym (mamma)

nu pratas det också bara boende här men OM det nu är så av nån orsak att man har svårt att ha barnet BOENDES hos sig (tycker inte det finns nåt skäl nog men ok då) så borde man i alla fall finna intresse på andra sätt. Träffa barnet när man faktiskt KAN. Ringa och höra, jag har 2 timmar över i dag kan jag hämta pelle efter skolan och ha honom några timmar?
    Eller göra saker tillsammans en stund, UF kanske kan komma hem o leka en stund med barnet hos BF.
    Ringa och prata med barnet. Fråga hur det går? Fråga hur det är? mm mm

Många av de som "ger upp" sina barn med vh är inte heller speciellt intresserade i övrigt. De som HAR intresse men inte av nån orsak FÅR ha barnet mer visar ju intresse genom att komma på lucia, höra hur det  är, fightas för att ha sitt barn. De som inte fightas, de som inte hör av sig, de som inte frågar...de HAR INGET intresse för barnet vad de än sänger. Då ÄR jobbet/boendet/restiden inte problemet. Hade det varit det hade man visat intresse på annat sätt    

• Anonym (pedagog)
    Anonym (mamma) skrev 2012-10-17 20:29:34 följande:

jag tror barn är olika. en del tycker nog inte det är nåt problem medan andra tycker det är jobbigt.
    beror nog också om föräldrarna bor nära varandra eller om barnet måste åka långt mellan skola och ena föräldern osv.
    Mina barn bor ju mest hos mig och pappan bor några mil bort. Det går bra att åka när de bara är där varannan helg men när de åkte lite mer "spridda skurar" förut så tyckte de att det var jobbigt. I det stora hela tror jag barn är mer flexibla än vuxna, mina tycker det är rätt spännande att ha två olika hem. Ha olika leksaker hos olika och längta till just de sakerna osv.
    Jag vet att barn är olika och det var lite poängen med mitt inlägg, barnen behov bör styra och inte föräldrarnas. Mår barnet bra av vv-boende så bör det vara det om det är praktiskt genomförbart, men mår det dåligt av det bör det ha ett boende.
  • Poison82

Echo: det hade ju varit en ide men det kommer inte hända. Men nu förutsätter jag att vår son skulle ta detta bra, och skulle han inte det så hade vi fått ta det då. Vi hade förstås sett till att bo relativt nära

• Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 21:35:30 följande:
    Echo: det hade ju varit en ide men det kommer inte hända. 
    Självklart inte. Varför skulle barnets behov gå före föräldrarnas när föräldrarna väljer att separera?
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Lavish

Kan väl inte säga annat än att jag håller med dig, det är helt obegripligt. Varför vill inte dessa män träffa sina barn? Varför vill de inte ta sitt ansvar? Är de veka blötdjur eller vad är felet med dem? Fattar de inte hur viktiga de är för sina barn, hur viktigt det är för barnen att få ha en vardag med sin pappa?

• Anonym (mamma)
    Lavish skrev 2012-10-17 21:43:23 följande:
    Kan väl inte säga annat än att jag håller med dig, det är helt obegripligt. Varför vill inte dessa män träffa sina barn? Varför vill de inte ta sitt ansvar? Är de veka blötdjur eller vad är felet med dem? Fattar de inte hur viktiga de är för sina barn, hur viktigt det är för barnen att få ha en vardag med sin pappa?

tyvärr förstår de nog inte det. Mina barn målar upp en fantasivärld kring sin pappa. De har gjort ditten och de har gjort datten med pappa. Pappa har varit med här och där...
    när de ska till pappa har de så stora förväntningar att de ibland blir besvikna men oftast går det ändå bra. Det trista är att abrnen inte på nåt sätt förstår varför pappa inte träffar dem. de får bara acceptera det för nåt svar fins ju inte. Skulle ALDRIG prata illa om mina barns pappa, finns inte på kartan, fast jag tycker han beter sig hemskt illa för deras skull!!!   
  • Poison82

Echo: det var en rätt onödig kommentar. Ingen av oss kommer ha råd att bo kvar i huset om vi separerar och jag ser inte hur den lösningen vore bättre för barnet

• Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 22:04:06 följande:
    Echo: det var en rätt onödig kommentar. Ingen av oss kommer ha råd att bo kvar i huset om vi separerar och jag ser inte hur den lösningen vore bättre för barnet
    Kostnaden är ju densamma (1 hus + 1 boende extra)? Och barnet får ha sitt hem kvar. 
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??