• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Jurist)
    Anonym skrev 2012-10-18 14:10:42 följande:
    Vad är det folk inte fattar med personer som är självmordsbenägna. Dom som Verkligen har bestämt sig, låtsas som att allting är bra, umgås med sina vänner "en sista gång", mår bra utåt och livet lever loppan. Tills de är ensamma... då försvinner dem. Det handlar om timmar. Jag vet detta för att min närstående jobbar med sånt här. Oftast säger familjemedlemmar, vänner och andra närstående; "Jag förstår det inte, allt var så bra när vi sågs igår". Din dotter mår absolut inte bra. Du borde tvångsvårda henne direkt. Hon kommer att tacka dig när hon är äldre. Herregud, hon är 15! Vad vet du om hennes liv? Är hon mobbad? Kärleksproblem? Känner hon sig ensam? TA REDA PÅ DETTA!  Sitt ner med din dotter ensam och bara var där, prata med henne lugnt och sansat. Visa att du bryr dig och älskar henne.

• Anonym (Sandra)
    Anonym skrev 2012-10-18 14:10:42 följande:
    Vad är det folk inte fattar med personer som är självmordsbenägna.
    Dom som Verkligen har bestämt sig, låtsas som att allting är bra, umgås med sina vänner "en sista gång", mår bra utåt och livet lever loppan. Tills de är ensamma... då försvinner dem. Det handlar om timmar.

Jag vet detta för att min närstående jobbar med sånt här.
    Oftast säger familjemedlemmar, vänner och andra närstående; "Jag förstår det inte, allt var så bra när vi sågs igår".

Din dotter mår absolut inte bra. Du borde tvångsvårda henne direkt. Hon kommer att tacka dig när hon är äldre. Herregud, hon är 15! Vad vet du om hennes liv? Är hon mobbad? Kärleksproblem? Känner hon sig ensam?

TA REDA PÅ DETTA!  Sitt ner med din dotter ensam och bara var där, prata med henne lugnt och sansat. Visa att du bryr dig och älskar henne.
    I de flesta fall kan det vara så. Men det händer ju faktiskt också att de som enbart "ropar på hjälp" lyckas.
  • MickeN1973
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 14:07:35 följande:

Absolut kan man det. Men en flicka som gjort detta flera gånger och vars mamma själv inte anar direkt fara är inget som låter alarmerande precis på sekunden. Visst kan det vara så att flickan nu vill ta livet av sig men att på svaga grunder ta reda på en anonym persons uppgifter är inte bara bara. Är det dessutom en akut livsfara skulle man ju också kunna tycka att det är bättre att få flickan till sjukhus direkt än att vänta på ett polisarbete som kan dröja timmar.
    Man kan göra sina reflektioner över att TS valde att sitta på FL när hennes dotter höll på att ta sitt liv...

Man kan faktiskt ställa sig frågan om denne överhuvudtaget finns till för dottern..

Sitter personen på FL eller fibblar med mobilen när dottern söker uppmärksamhet.
    Är det fallet kan jag mycket väl förstå att dottern ta till drastiska metoder för att bli sedd 
  • MLB
    Anonym (Sandra) skrev 2012-10-18 14:19:45 följande:
    I de flesta fall kan det vara så. Men det händer ju faktiskt också att de som enbart "ropar på hjälp" lyckas.
    Och om man inte reagerar när någon ropar på hjälp signalerar man att personen inte betyder något och lika bra kan dö.
  • Anonym (Jurist)
    MickeN1973 skrev 2012-10-18 14:26:53 följande:
    Man kan göra sina reflektioner över att TS valde att sitta på FL när hennes dotter höll på att ta sitt liv... Man kan faktiskt ställa sig frågan om denne överhuvudtaget finns till för dottern.. Sitter personen på FL eller fibblar med mobilen när dottern söker uppmärksamhet. Är det fallet kan jag mycket väl förstå att dottern ta till drastiska metoder för att bli sedd 

Men det finns inte resurser inom polisen för att spåra ip-adresser för att KANSKE KANSKE KANSKE. Poliser åker på akuta ärenden, i 90 % av fallen de åker på något som rör det psykiska är det under kaotiska skeenden. Så många människor i vårt samhälle mår dåligt, polisen kan omöjligt vara överallt. Finns det en mamma där som väljer att vare sig åka in till sjukhus eller självmant ringa polis/ambulans så har inte polisen befogenhet att SJÄLVA söka upp denna flicka baserat på det som skrivits. Finns det människor runt omkring så förutsätts det att dessa får in flickan till sjukhus om det behövs. Poliser kan ALDRIG tvinga någon till psykisk vård. ALDRIG. Detta sker uteslutande på läkares ordination. UTESLUTANDE. Poliser har inte som uppgift att utreda om mamman finns till för dottern eller inte. Många klumpar ihop polisen med sjukvården och med de sociala myndigheterna och därför blir det fel.
  • Anonym

.                        

• Indianica

Ja, du borde åkt till akuten. Man kan få svåra leverskador (pajja levern alltså och det är ett reningsorgan). Tycker inte du ska acceptera att hon tömmer askar utan att reagera starkt. Vid något tillfälle har hon bevisligen vräkt i sig tabletter och du vet inte när, men kan knappast chansa på att det var för flera veckor sedan?

• Tinapina

Oftast säger familjemedlemmar så kanske men långt ifrån alltid. Jag har vuxit upp med en mamma som så länge jag kan minnas "hotat" med att ta sitt liv. Det är ganska tungt att vara sju år och det sista mamma äger innan hon stänger dörren och åker är att det inte är säker att hon kommer tillbaka. I våras gjorde hon det som hon hotat och försökt med i många, många år. Bara någon vecka innan hade hon åkt ambulans för att hon tagit överdos av sömntabletter men blev hemskickad. Och jag kan säga att jag blev inte det minsta förvånad den där morgonen när jag fick samtalet att min bror hade hittat vår mamma död i sin säng men jag blev ju inte mindre ledsen för det.

• Ordis
    EnAnonumius skrev 2012-10-18 13:58:11 följande:
    Det är en sanning med modifikation.
    Flashback är tvungen att ge ut IP-adresser de med, dock så måste det uppvisas domstolspapper, på att det finns synnerliga skäl att göra detta. 

Men du har rätt i fallet om han som livstreamade sitt självmord. Polisen spårade upp honom via hans FTP-server då den var igång då det var många Flashbackare som faktiskt ringde polisen OCH även andra tips kom in från icke Flashbackare. Så polisen fick ett lätt jobb att spåra upp grabben, fast ödets grymma ironi slog till, så de kom ändå ett par minuter försent. Gråter

Ett par minuter? Det rörde sig väl om i vart fall 20 min?
  • Tjenixen
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 13:40:29 följande:

Är du anställd på ett sjukhus borde du ju veta att vårdintyg endast kan förordnas av en läkare i detta fall och polisen kan endast ge handräckning. Att söka upp någons ip-adress är inget man får göra hur som helst utan det finns regler kring det. Jag kan inte svara på varför polisen sagt så till dig, det är att överskrida sin befogenhet. Möjligtvis har han sagt det för att lugna dig. Jag jobbar som jurist över polisen och är även gift med en polis som jag frågade för att vara helt säker. Inte ens jag som är chef får alltid bestämma om sådana intrång utan när det gäller personrätt och inget brott har begåtts så handlar vi ofta under läkares ordinationer osv. I fall där det föreligger en akut livshotande fara är polisen tillåten att ingripa men att på eget bevåg spåra upp ip-adresser för en överdos av Alvedon? Nej.

Ja det stämmer endast läkare kan utfärda ett vårdintyg MEN polisen behöver hitta personen först.. 
    Nej polisen överskrider inte sin befogenhet och spåra en adress.. Dom tar hjälp av en åklagare om dom behöver ett beslut och det kommer dom få om dom begär pga risken för att personen har tagit en överdos. 
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..