• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Brumma

Suss83 - tack Glad

själv mådde jag de tio första veckorna (ungefär) illa på morgonen - nu har det gått över (förutom om jag får slem i halsen - då kräks jag), däremot mår jag nu illa på eftermiddagen/kvällen.
    då behöver jag maaaat Skrattande
    igår fick jag köpa mig en macka i affären - min man förklarade de så här för sonen:
    mamma är hungrig förstår du o när mamma är hungrig mår hon illa.. o när hon mår illa blir hon lite... grinig...
    så det är bra om mamma äter lite nu Skrattande
    (detta efter att jag tyckte det var löjligt att betala 40:- för en macka o att jag kunde klara mig tills vi kom hem...)

jag köpte snällt en smörgås o mådde genast bättre - sen åt jag lite mer när vi kom hem Flört

• Båtmorsan

Bra inlägg om KUB Brumma!!
    Du har mitt fulla stöd!

Jag förstår faktiskt inte vari skillnaden ligger. RUL är ju också fosterdiagnosering - fast i senaste laget!
    KUB letar "bara" efter de allra svåraste kromosomfelen. DS är den lindrigaste av dem. Med De två andra riskerar barnet att dö vid eller strax efter förlossningen.
    På RUL letar man "mindre" fel som inte är av lika stor betydelse men som ändå kan vara bra att veta för sin och barnets skull så det inte utsätts för onödiga påfrestningar.

(Btw: Förkortningen KUB står för hela testet! K- kemi (blodprovet) U - ultraljud B- tror jag var bedömning
    NUPP är en del av KUB :)

• Brumma
    NUPP (nackuppklarning) = sannolikhetsberäkning
    KUB = Kombinerat ultraljud och biokemiskt test
    Skrattande
  • Lycka 89

Bra skrivet om kub och avikelser!

Det går inte att veta hur man själv skulle göra fören man är där. Jag fick på RUL 2011 veta att barnet i magen var jätte allvarligt sjuk och att det absolut inte kunde leva utanför magen, så vi avbröt den graviditeten. Enda skillnaden vart ju att vi födde fram barnet i v 20 och att det då inte står med skrivet som vårt barn i papper. Varför vänta när läkarna vet att barnet bara kan leva i magen?
    Efter detta blev vi gravida med sonen och fick då veta vid RUL att det var 1/360 att han hade DS, vi gjorde då fvp som visade att han var frisk. Jag kan helt ärligt säga att jag vet hur vi hade gjort om han hade haft DS, det gick inte ens att spekulera om det medans vi väntade på svaret.

• Fåret Shaun

Brumma alla får göra sina val. Jag vet varför jag som är 35 inte vill göra dem. Mycket av det bottnar i att jag jobbar på träning särskola, vet att mycket inte syns direkt. Vissa saker syns när barnet blivit något år. För mig skulle det kännas som en falsk "trygghet" och ett svek mot mina elever. 

Det är fint att peka
  • Brumma
    Fåret Shaun skrev 2013-01-02 11:16:27 följande:
    Brumma alla får göra sina val. Jag vet varför jag som är 35 inte vill göra dem. Mycket av det bottnar i att jag jobbar på träning särskola, vet att mycket inte syns direkt. Vissa saker syns när barnet blivit något år. För mig skulle det kännas som en falsk "trygghet" och ett svek mot mina elever. 

Ja, och det är ett helt okej sätt att se det för dig - som du skriver får man själv göra sitt eget val Flört
    Jag blev bara lite orolig att denna tråden skulle förvandlas till ngn debattråd - jag är inne på tillräckligt många sådana som det är Skrattande
    Denna tråden är så skön att kunna "vila" i - med människor som har ungefär samma funderingar och tankar som en själv Glad
  • Laconian

Brumma: vi ska kolla upp kön denna gång, gjorde inte det sist så nu vill vi prova hur det känns att veta och kunna planera bättre =) återstår att se om de kan avgöra om det är pojke eller flicka.. det vet man ju inte.

är i v17 nu så snart kommer ultraljudet att ske!

• Brumma
    Laconian skrev 2013-01-02 12:10:30 följande:
    Brumma: vi ska kolla upp kön denna gång, gjorde inte det sist så nu vill vi prova hur det känns att veta och kunna planera bättre =) återstår att se om de kan avgöra om det är pojke eller flicka.. det vet man ju inte.

är i v17 nu så snart kommer ultraljudet att ske!
    Ja, jag lutar åt att göra detsamma :)
    Inte för att vi kommer överköpa oss på klänningar om det blir en tös - sonens urväxta kläder är superfina o sköööna, och går i både blått, rött, rosa, grönt, vitt o gult) utan för att det vore - tja, kul :)
    fast det är klart - blir det en tös så KOMMER jag inhandla liiiite tjejkläder Skrattande

jag måste bestämma mig till början på februari - då har vi RUL....
    Min man säger att det spelar ingen roll för honom om vi kollar eller inte, så det är tydligen upp till mig Tungan ute
  • Bustösa
    Brumma skrev 2013-01-02 06:55:03 följande:
    Just den anledningen - att man blir ifrågasatt - gjorde att det tog det lång tid innan jag vågade nämna här att jag skulle göra KUB testet - men det verkade vara bra stämning och att man inte blev påhoppad - hoppas du frågar av nyfikenhet och inte menar fördömande Flört

Men skall berätta min anledning..
    För det första så utgör själva NUPP o KUB inte någon som helst fara för barnet - KUB är ett blodprov och NUPP är ett vanligt ultraljud. Om man får "dåliga" siffror däremot så kan man välja att gå vidare med fostervattenprov och det innebär en risk för missfall.
    Jag tar inte den risken i onödan då jag har två MA (missed abortion) bakom mig.
    Dels är jag över 35, vilket gör att risken för skador på fostret ökar, dels har jag haft ett MA i vecka 17 - det barnet mådde inte bra, och jag vill kolla så att min kropp inte lyckats skapa ännu ett barn som inte kommer klara graviditeten ut.
    Jag kommer också att tänka över noga om jag får veta att barnet har ett gravt fel som gör att det inte kommer att övereleva utanför livmodern eller vara mycket sjukt.
    Det är inte politiskt korrekt kanske, men jag HAR ett barn att ta hänsyn till. Det barnet går i det här läget först.
    Vi kommer inte att gå vidare med fostervattenprov om inte siffrorna visar på extrem sannolikhet, men pga av min ålder och min bakgrund är det bättre att få veta nu..
    Även om man inte kan tänka sig att göra abort så kan det, för vissa, vara skönt att kunna förbereda sig. Får man ett barn med mkt svår hjärtsjukdom eller downs syndrom så kanske man behöver ändra sitt liv något.
    Jag skulle tex inte vara bekväm med att arbeta så långt bort från mitt hem som jag gör idag om jag hade ett sjukt barn.

Ber om ursäkt för att jag låter lite stingslig, men skall göra testen imorgon och ÄR nervös.

Jag hoppas att det inte kommer att bli några diskussioner om åsikter angående KUB/inte KUB och vad man, vid dåliga siffror, väljer att göra, det är ett tillräckligt svårt val ändå.
    Den frågan diskuteras livligt i andra forum.
    I denna tråden bör vi helt enkelt utbyta erfarenheter, stötta varandra och kunna skriva av oss - utan rädsla för att bli påhoppade..

Till din andra fråga Glad
    Vanligt RUL görs runt vecka 18, själv är jag inbokad till vecka 20.
    Jag har, pga min bakgrund, redan haft två VUL samt ett UL så jag har redan fått se knodden - UNDERBART Skrattande
    Jag hoppas innerligt att mitt NUPP imorgon bara ger mig en chans extra att se knodden, och inte visar att jag (min kropp) har misslyckats - igen...
    Själv hade jag inskrivningen i vecka 12, men hade hälsosamtal samt två VUL innan.
    Jag önskar dig lycka till imorgon och hoppas att allt går fint för er. Vad man väljer att göra är helt upp till en själv, tillsammans med sin partner och som baseras på vad passar ens familj och liv. Ingen annan ska lägga sig i, och bör sköta sitt eget där man kan göra precis så som man vill. Man kan och bör inte annat än önska lycka för det är vad ett barn handlar om. Lycka som tillförs ens liv. Så, jag håller tummarna för dig och att allt går er väg! :)

Jag har en hel del frågetecken, har ännu inga barn och har svårt att förstå text i trådar och forum, då jag känner att jag vet så lite om allt som har med barnplanering att göra. HJÄLP är en underdrift....

Jag må låta dum och helt tappad, men vad i hela fridens namn är förkortningar som VUL? UL? (Nubb och KB beskrev du, och Båtmorsan förkl lite mer Glad) Vad menar när man räknar ÄL+1 eller Grviditet 7+0... Asså.. jag är så lost. Tappar nästan helt sugen på att försöka få barn ibland när det är femtusen grejer att hålla koll på, stressa över och vad för tester man gör, när man gör dem? Hur läser man gravtester. ÄL-tester för den delen?
    Jag har gått på p-piller i tolv år och har ingen aning om hur min menscykel är utan piller.

När jag frågat vänner som nyligen fått barn och har barn sen tidigare är allt så jäkla självklart när de pratar och jag står fortfarande som ett frågetecken och känslan av att vilja lägga ner det hela ligger över mig till och från.

Var börjar man? Tacksam för tips, från er som verkar ha bra koll :)

• Brumma

Haha - ja det är en djungel - fråga på :)
    VUL står för vaginalt ultraljud och används tidigt i graviditeten innan man kan se på vanligt ultraljud (som görs på magen).
    på ett VUL för de in en "stav" vaginalt (det gör inte ont) och tittar på så sätt på fostret. Detta går att göra från vecka sju ungefär om jag inte minns fel. Men görs sällan om inte det finns "speciella" omständigheter, som tex tidigare missfall eller blödningar.
    Ett vanligt UL görs på magen, man måste ha fylld blåsa för att det skall synas ordentligt.
    Ett RUL är ett rutin ultraljud och görs i vecka 18 ungefär. Vid en normal graviditet är detta oftast det första ultraljudet man gör.
    Då mäter man hur stort fostret är - alltså ganska exakt hur långt gången man är.
    Det är fantastiskt att se :)
    ÄL är jag inte så bra på - men använde en app nu för att hitta min ÄL - woman log, och blev gravid på första försöker :)
    Själva graviditeten räknas lite knepigt - jag är i vecka 14, vilket innebär 13 hela veckor plus ett antal dagar (jag är 13+2). Man räknar graviditeten från första dagen på senaste mens, men fostrets ålder räknas från befruktning, alltså ÄL typ. Fostret inne i mig är alltså 12 veckor gammalt :)
    Knepigt?? :)

Jag tycker du börjar med att lägga av med P-pillren. En del tar det på direkt som på min vän som trodde det skulle ta ett år innan hormonen gick ur kroppen :)
    För mig tog det nästan ett år innan jag blev gravid.
    Men slutar du med pillren kommer kroppen snart hitta sin rytm. Sen kan du använda en ägglossningskalender på nätet för att få ett hum om när din ÄL skall vara.
    När det inte tog sig för mig, och jag försökte följa min ägglossningskalender så testade jag ÄL stickor - det visade sig att jag har ÄL nästan en vecka tidigare än "normalt", vilket gjorde att vi ofta missade tillfället :)

Fråga gärna på om det är ngt jag missat eller ngt du kommer på :)

Svar på tråden - bf juli 2013 -