• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • LindaLo

Hej!!

Vill oxå gärna vara med. Är beräknad 6: Juli med mitt första barn!! 

• vinkel
    LindaLo skrev 2012-12-30 11:59:01 följande:
    Hej!!

Vill oxå gärna vara med. Är beräknad 6: Juli med mitt första barn!! 
    Välkommen LindaLo!
  • LindaLo

Gjorde ultraljud (riskbedömning) i torsdags, var livrädd. Mätningen visade dock att allt såg bra ut men några garantier finns ju inte såvida man inte gör ett fostervattensprov. Kommer troligtvis inte att göra det med tanke på resultatet av riskbedömningen MEN nu är jag rädd att jag kommer ångra mig när det är försent...Vad har ni andra för erfarenheter??

• Saga09
    LindaLo skrev 2012-12-30 12:24:48 följande:
    Gjorde ultraljud (riskbedömning) i torsdags, var livrädd. Mätningen visade dock att allt såg bra ut men några garantier finns ju inte såvida man inte gör ett fostervattensprov. Kommer troligtvis inte att göra det med tanke på resultatet av riskbedömningen MEN nu är jag rädd att jag kommer ångra mig när det är försent...Vad har ni andra för erfarenheter??

Vad fick du för siffror då? Fvp gör man väl bara om man får lite sämre siffror? Min bm sa att ofta så visar fvp att allt är ok även då man gått vidare med det provet.
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • LindaLo

Jag började på 0,7 och när jag gick därifrån låg jag på ca 0,3 så det är helt ok men som sagt några garatier finns ju inte!!

• Brumma

Kommer inte göra fostervattensprov om siffrorna blir bra. Eftersom det finns risk för missfall vid ett prov och jag redan har två MF bakom mig vill jag inte ta risken om jag inte får dåliga siffror.
    Hoppas slippa ta det beslutet...

• LindaLo

Då håller jag tummen att du får bra siffror. Själv har jag ett missfall bakom mig, efter det tog det över 1,5 år att bli gravid igen, är nu 36 år gammal så det blir nog inget fostervattenprov för mig heller, vill ju inte ta några onödiga risker.

• Båtmorsan

LindaLo: vanligast mäter man 1:xxx att barnet kan ha någon av kromosomfelen man letar efter. När du skriver 0,3 gissar jag det är risken mätt i %. Alltså nästan 1:300
    Här får kvinnor över 35 år fvp om siffran är sämre än 1:200 som anses vara "normal" risk vid den åldern

• Båtmorsan

Allt kom inte med :(
    Fortsättning:
    Även om man gör fvp så syns inte alla kromosomfel. Bara vissa så det är heller ingen garanti. Eftersom din siffra sjönk vid undersökningen hade antagligen ditt barn en smal spalt i nacken vilket även minskar risken för komplicerade hjärtfel:)
    Önskar dig lycka till!!

• LindaLo

Till oss sa läkaren att vi fick själva välja om vi vill göra ett fvp men som sagt det kommer vi nog inte att göra lilla spalten i nacken såg bra ut och hjärtat klappade så fint så, det finns nog ingen anledning att göra fvp. Ska nu bara försöka njuta av graviditeten å

Svar på tråden - bf juli 2013 -