• susannapanna

Varför färga/bleka hemma????

Idag har jag befunnit mig på forumets skönhetsavdelning och FÖRVÅNATS över hur många människor som faktiskt färgar/bleker håret hemmavid. Grönt hår, gult hår, tappat hår. Jag tycker inläggen säger allt; gå till en utbildad frisör från början, för sjutton!

Jag har aldrig vågat och skulle aldrig trixa med hårfärgen hemma.

Ni som gör det och inte själva är utbildade frisörer: varför? 

• Svar på tråden Varför färga/bleka hemma????
  • susannapanna

Också: en naturlig färg är nog i de flesta fall hundra ggr snyggare än en dålig färgförändring.

• trytofindme
    susannapanna skrev 2012-10-21 20:24:27 följande:
    Men jag har aldrig sett en snygg hemmablekning/slingning, så därför vågar jag inte testa. 

Men hur kan du veta det egentligen? Jag skulle nog kunna garantera att du sett hemmablekningar som sett bra ut utan att du vetat att det är just hemmablekningar.

Varför betala dyra pengar för något man kan få väldigt mycket billigare är ju min fråga.
  • Jennie med ie

För att det är billigare. För att man kan göra det när man vill och har tid. Det är väl två vanliga och fullt rimliga anledningar.

Jag tillhör de som fick gult hår efter en hemmablekning nyligen, men vafan... shit happens. Frissan fick fixa till det igen så det blev ingen besparing i slutänden men jag blev i alla fall inte skallig

På den tiden jag hade rött/rödbrunt hår fixade jag det alltid hemma och det blev lika snyggt som hos frissan och betydligt billigare.

• Barbamami

Brukar fixa både mamma och mig själv, blir under 100kr för både slingor (eller helblekning för mig) & klippning. I våras gick jag till frisör för jag fick för mig att jag skulle "unna" mig det. Slingade, klippte och färgade brynen. 1650kr och jag har ALDRIG varit så missnöjd. Själv är bäste dräng.

Men det gäller ju att man hittar sin blekning (för mig fungerar mood ultrablond bäst 55kr för mamma är det en annan som ger bäst resultat) och att man är noggrann men snabb om man slingar. Lilatoning direkt efteråt och silverschampo el. inpackning var fjärde tvätt gör susen om man vill vara patinablond.

• Catti41

Jag är 41 år. Jag har färgat håret själv sedan jag var 15. Jag har aldrig fått grönt hår eller misslyckats med en färgning. Mitt incitament för att gå till en frisör för färgning är därför lågt. Jag kan dock numera tänka mig att göra det eftersom det inte är en ekonomisk fråga för mig längre, och för att ett frisörbesök känns som egentid och det vore trevligt att slippa städa badrummet efteråt. Men för resultatets skull, mja.

• Catti41

Nepp, jag ljög. Jag var ofta hårmodell för typ tio år sedan och då färgade de ofta håret, inte alltid, men ofta. Det blev helt ok, men inte är det värt prisskillnaden rent utseendemässigt.

• oroligt

Jag bleker typ jämt håret hemma, har en blekning som jag använder jämt så de blir ju inga problem med att bleka utväxten själv heller :) min frisör berömmer mig till och med för att jag lyckas få en färg som han tycker är jättefin och många andra har även sagt att jag har fin hårfärg :) så när jag och många andra tycker att jag kan få en fin färg hemma är det smartare att göra det där eftersom det blir billigare och inte är lika drygt enligt mig :)

• Coyote

För att till och med min frisör har sagt åt mig att jag kan göra det hemma, för att det blir billigare och lika bra.

• TeriChan

Jag har ALDRIG gått till en frisör för att färga och de två gångerna jag gått för att klippa mig har jag kommit hem gråtandes för att det blev så fult så jag går inte till frisörer längre! jag både klipper och färgar mig själv och har oftast alltid varit nöjd. ibland blir det ju inte som mna hade tänkt, men då lär man sig av det till nästa gång! ;) Med färgningen menar jag nu. Klippningen har jag aldrig varit missnöjd med....  ;)

Och jag är inte utbildad, men väldigt intresserad av håroch make-up osv! :) Klipper dottern själv oxå!

• Jennie med ie
    Coyote skrev 2012-10-21 23:37:50 följande:
    För att till och med min frisör har sagt åt mig att jag kan göra det hemma, för att det blir billigare och lika bra.
    Min också. Inte blonderingen men om jag skulle återgå till rött/rödbrunt t ex.
Svar på tråden Varför färga/bleka hemma????