• 1005H

Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...

Usch, är lite ledsen och behöver bara skriva av mig.

Sonen går på förskolan 10-16 4 dagar i veckan. Från början hade vi satt tiderna 11-16 5 dagar i veckan men då sade personalen att han då skulle missa många aktiviteter som dom startar med kl 10, just därför bytte vi alltså tider till 10-16.

Idag var sonen extra glad när han skulle dit eftersom att de jobbar med teman och är uppdelade i grupper och tisdagar är hans grupps temadag då de gör något lite extra. Klockan 9.55 kommer vi fram men då är lokalerna helt tomma utöver en ensam pedagog som säger att resten av barnen precis gått ut genom dörren och att de skulle iväg på utflykt allihop och att sonen får vara kvar ensam enda fram till lunch!

Jag blev så himla ledsen och besviken, vi kom alltså 9:55 och de hade precis gått ut genom dörren - dom VET ju att han kommer till 10 men dom kunde alltså inte vänta på det? Fy så dåligt av dom! Hade det varit något speciellt dom skulle göra och det fanns en tid att passa (vilket jag ej tror var fallet, men ändå) så kunde dom ju meddelat oss igår att vi skulle komma någon minut tidigare idag.

Sonen sade bara "Alla barnen har gått..." och jag fick så ont i magen... Är detta verkligen ok? :( 

• Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...
  • MajaVira
    MommyOf2 skrev 2012-10-24 15:15:30 följande:
    INTE ok! Skäll ut personalen ordenkligt och prata med rektorn!
    Och vad blir bättre av att TS skäller ut personalen? Inget alls. Naturligtvis ska hon PRATA med dem, men finns ingen anledning att vara otrevlig.
  • engladprick

om jag vart personalen hade jag antingen bett dig komma in tidigare eller låtit den pedagogen som väntade in er kommit efter resten av gruppen med sonen och sig själv.

• nenne87

Jag har jobbat på förskola i 7 år och vi skulle ALDRIG lämna ett barn kvar. Det var det dumaste jag har hört. Vi har sååå många gånger stått å väntat, tom när de är försenade. Hinner vi inte då komma iväg så får vi hoppa över utflykten eller så har vi ringt å sagt innan att vi går kl tio det är viktigt att i är där en stund innan då,

Det är ju så att när man ska iväg på förmiddagen så är det iktigt att man kommer i tid för annars går tiden väldigt fort så hinner man inte iväg. Men du kom ju innan tio så det ska inte vara några problem.  

• Spartacus

högst märkligt och självklart inte acceptabelt! jag skulle inte gräva i detta inför sonen som ändå förmodligen tar detta långa vägar bättre än vad ni som föräldrar gör och har glömt det ganska snabbt...

men lärarna ska såklart inte gå förrän alla väntade barn är på plats. sen så finns det föräldrar som är jätteslarviga och struntar i hållna tider men det ska ju inte din son få lida för när ni faktiskt anlänt i itd.

på vårat förra dagis väntade man in ALLA, så dom sa att barnen skulle komma tidigare den dagen en utflykt var på g och gick sedan först fem över då alla var samlade, även de med sega föräldrar

• Acapella

Kan bara instämma med övriga. Det där är helt oacceptabelt av förskolan. Jag är också förskollärare och vi pratar alltid med föräldrarna och trixar så att alla barn ska kunna vara med om det händer något särskilt. 15-timmarsbarnen kan byta dag eller tid tillfälligt, sånt går alltid att lösa. Kommer någon lite sent väntar vi en stund eller ringer föräldrarna och kollar ifall de är på väg. Det är verkligen inte särskilt besvärligt.

• mammas4killar

Ts, så där var det ett tag på våran förskola också, dom gick alltid typ 10 minuter innan vi skulle komma och ändå visste dom att mitt barn skulle komma vid vi säjer 10,00.

Vi bor ca 400 m från våran förskola så om det är så att  vi var försenade tyckte man ju att dom kunde ringa ifall dom inte kunde vänta, jag hade absolut inte tid eller lust att stolpa upp i skogen på måfå och leta.

Droppen var när jag hade påpekat att det alltid var så när dom skulle på någon utflykt och ändå när vi kom dit dagen efter så var det tomt på dagis och inte ens en lapp var skriven, då kunde dom inte vänta 5 minuter på att vi skulle komma, småbarnsgruppen hade gymnastik och fröknarna där erbjöd min son att vara där så länge, men det ville han inte. Då blev jag arg!

Sa att om det fortsätter så här kommer jag att prata med rektorn, efter det ringer dom alltid ifall dom tänker gå innan vi kommer elr säjer till dagen innan. 

• Lavish

Uselt, de borde ha informerat er och gett er chansen att komma lite tidigare om det behövdes. Kan ju inte ha varit effektivt för dem att lämna en "hel" pedagog hemma från utflykten för ett barn heller.

• Favete Linguis

Usch vad elakt ! Min dotter går 15h/v men förra veckan fick hon följa med på skogsutflykt trots att hon normalt sett är ledig på fredagar .

• Pam

inkludering på lägsta nivå! uschamäjen!

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • Tom Araya
    1005H skrev 2012-10-23 19:52:17 följande:
    Hej allesammans!

Förlåt för sen uppdatering, men vi har varit på utflykt hela kvällen - som en liten kompensation för att sonen missade utflykten på förskolan.

Hur som, sambon tog upp saken när han hämtade idag. Det var samma pedagog då som jag lämnade till i morse. Hon hade försökt få det att låta som att dom andra gått iväg redan vid 9, vilket min sambo visste inte var sant, så det hade blivit lite obekvämt för henne när han sade att han visste att dom precis gått när vi kom. Hon hade inte alls kunnat hantera hans "konfrontation" och blev tydligt besvärad av situationen.

Det slutade i alla fall med att hon skrivit en lapp om saken och att någon annan som har jobbat där längre än vad hon gjort skulle ta upp saken med oss igen. Så vi får väl se vad dom säger när jag lämnar i morgon - om dom nu ens är där! ;)
    Får du inget svar imorgon så tycker jag du ringer rektorn.

Jag vill också tipsa dig om att lägga viktiga uppdateringar i trådstarten så slipper du upprepade frågor om dem.
  • basio

Väldigt dåligt av förskolan att inte meddela er om utflykten. Sen kan de kanske inte vänta på alla barn...

På mitt jobb meddelade vi alltid i förväg så att om det var någon som skulle komma senare enligt schema hade en möjlighet att komma tidigare eller lämna på den plats där vi var. Vi hade flera föräldrar som lämnade i skogen, på stranden eller var vi nu kunde hålla hus.

Riktigt kasst av personalen att särbehandla ett barn på det viset. De kan kanske inte anpassa alla sina aktiviteter efter ett barn, men ni hade ju möjlighet att anpassa er om de hade sagt till innan. De hade ju kunnat ringa på morgonen om de hade missat att informera dagen innan.

• MajaVira
    Pam skrev 2012-10-24 22:09:03 följande:
    inkludering på lägsta nivå! uschamäjen!
    Hur menar du?
Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...