• 1005H

Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...

Usch, är lite ledsen och behöver bara skriva av mig.

Sonen går på förskolan 10-16 4 dagar i veckan. Från början hade vi satt tiderna 11-16 5 dagar i veckan men då sade personalen att han då skulle missa många aktiviteter som dom startar med kl 10, just därför bytte vi alltså tider till 10-16.

Idag var sonen extra glad när han skulle dit eftersom att de jobbar med teman och är uppdelade i grupper och tisdagar är hans grupps temadag då de gör något lite extra. Klockan 9.55 kommer vi fram men då är lokalerna helt tomma utöver en ensam pedagog som säger att resten av barnen precis gått ut genom dörren och att de skulle iväg på utflykt allihop och att sonen får vara kvar ensam enda fram till lunch!

Jag blev så himla ledsen och besviken, vi kom alltså 9:55 och de hade precis gått ut genom dörren - dom VET ju att han kommer till 10 men dom kunde alltså inte vänta på det? Fy så dåligt av dom! Hade det varit något speciellt dom skulle göra och det fanns en tid att passa (vilket jag ej tror var fallet, men ändå) så kunde dom ju meddelat oss igår att vi skulle komma någon minut tidigare idag.

Sonen sade bara "Alla barnen har gått..." och jag fick så ont i magen... Är detta verkligen ok? :( 

• Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...
  • Coyote
    1005H skrev 2012-10-23 11:17:09 följande:
    Det är precis det jag känner, att vi har ändrat tiderna just för att de bett oss och så blir det såhär ändå? Då kan han ju lika gärna börja kl 11 så slipper han sitta där alldeles ensam...
    Det bästa är nog att prata med personalen direkt, fråga vad som hände, varför de inte väntade in er. När vi ska på utflykt och ett barn börjar lite senare så pratar vi ALLTID med föräldrarna och kollar om det går att barnet kommer tidigare, eller att vi möts upp längs vägen, eller att föräldern helt enkelt lämnar barnet vid målet för utflykten. I något fall, där vi inte fått tag i föräldern innan så väntar en personal och några barn kvar på gården och går i kapp sen.
  • 1005H
    Coyote skrev 2012-10-23 11:20:03 följande:
    Det bästa är nog att prata med personalen direkt, fråga vad som hände, varför de inte väntade in er. När vi ska på utflykt och ett barn börjar lite senare så pratar vi ALLTID med föräldrarna och kollar om det går att barnet kommer tidigare, eller att vi möts upp längs vägen, eller att föräldern helt enkelt lämnar barnet vid målet för utflykten. I något fall, där vi inte fått tag i föräldern innan så väntar en personal och några barn kvar på gården och går i kapp sen.
    Jo, som sagt, pratade med sambon som sade att han tänker ta upp det vid hämtningen i eftermiddag...så får se vad dom har för svar.

Ni verkar ha ett toppensystem, önskar att vår förskola var lika flexibla och lätta att kommunicera med. Vår förra var toppen, men här känns det faktiskt inte alls bra...ringde precis kommunen men det är omöjligt att byta - fullt överallt. Den förskola vi står i kö till har två års väntetid...håhåjaja.
  • Kaupa Jaur

Det är inte ok ts, var inte rädd för att ta upp det. Du behöver ju inte gapa och skrika men var tydlig med att din son blev ledsen och att du faktiskt var i tid. Jag skulle aldrig låta något barn gå miste om utflykten, snarare så väntar man väl hellre ett par minuter extra för att alla ska med.

Ta tag i närmaste pedagog när du hämtar och ifrågasätt varför de hade gått, hoppas de bemöter dig bra och har en bra ursäkt!

• 1005H
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-23 11:28:08 följande:
    Det är inte ok ts, var inte rädd för att ta upp det. Du behöver ju inte gapa och skrika men var tydlig med att din son blev ledsen och att du faktiskt var i tid. Jag skulle aldrig låta något barn gå miste om utflykten, snarare så väntar man väl hellre ett par minuter extra för att alla ska med.

Ta tag i närmaste pedagog när du hämtar och ifrågasätt varför de hade gått, hoppas de bemöter dig bra och har en bra ursäkt!
    Skönt att höra att det inte är jag som är knäpp eller jobbig som tycker att det var lustigt gjort av dom. Jag är inte typen som skulle skrika eller gapa, tvärtom är jag nog lite för snäll...

Tyvärr tror jag inte att vi kommer att få något vettigt svar på detta, erfarenheten säger mig att dom bara kommer svamla något ohörbart om att dom inte vet...det är ungefär så kommunikationen fungerar på denna förskola - tyvärr! 
  • Tom Araya
    Frontline skrev 2012-10-23 10:58:10 följande:
    Sen vet man ju hur lätt det är att ha koll på alla barnen som springer omkring, dom kanske räknade in barnen både en och tre gånger och fick till att alla var med.
    Barn i den åldern står ju inte precis i rad utan springer omkring som yra höns framförallt om dom ska iväg på nått då är dom uppjagade...
    Det vore förjävla trist om personalen inte klarade att räkna in ungarna korrekt när det kommer till det tillfälle att frånvarande verkligen har försvunnit. Nä, den ursäkten håller inte.
  • Kaupa Jaur
    1005H skrev 2012-10-23 11:30:22 följande:
    Skönt att höra att det inte är jag som är knäpp eller jobbig som tycker att det var lustigt gjort av dom. Jag är inte typen som skulle skrika eller gapa, tvärtom är jag nog lite för snäll...

Tyvärr tror jag inte att vi kommer att få något vettigt svar på detta, erfarenheten säger mig att dom bara kommer svamla något ohörbart om att dom inte vet...det är ungefär så kommunikationen fungerar på denna förskola - tyvärr! 
    Ok, men var då extra tydlig med att det INTE får hända igen, för då måste du ju"tyvärr kontakta X (chefens namn) och be om ett samarbetssamtal...." Trist att de är svammelfröknar, tyvärr tror jag det är rätt vanligt. Men ändå!
  • Tom Araya

Håller med TS, det där låter helt åt h*e. Prata med rektorn du och berätta här sedan.

• 1005H
    Tom Araya skrev 2012-10-23 11:31:53 följande:
    Det vore förjävla trist om personalen inte klarade att räkna in ungarna korrekt när det kommer till det tillfälle att frånvarande verkligen har försvunnit. Nä, den ursäkten håller inte.
  • Duckan

Inte okej alls. Är det sagt att de går 10 så ska de inte gå 9.55.

• 1005H
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-23 11:32:54 följande:
    Ok, men var då extra tydlig med att det INTE får hända igen, för då måste du ju"tyvärr kontakta X (chefens namn) och be om ett samarbetssamtal...." Trist att de är svammelfröknar, tyvärr tror jag det är rätt vanligt. Men ändå!
    Jo, vi ska försöka att stå på oss, jag och pappan...tyvärr är vi båda lite fega i sådana här situationer. Jag som annars är rätt stor i käften och kan prata för mig och alla andra känner mig i sådana här förskolesituationer rätt underlägsen. Jag är rädd att dom ska behandla mitt barn sämre om jag ifrågasätter deras arbetssätt, tyvärr känns många av pedagogerna på denna förskola så pass inkompetenta att det skulle kunna bli så...
Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...