Om min svärmor talat illa om mig och försökt motarbeta mig i början av min och min sambos relation, nog sjutton hade det påverkat hennes och min relation i dag! Jag tycker att det bästa du kan göra är att att bjuda ut svärdottern på lunch och prata med varandra. Be om ursäkt för att du var tveksam i början (om hon vet om det), säg att du ändrade dig när du lärde känna henne? Såklart man kan vara tveksam till en partner i början, att det tar ett tag att acceptera sitt barns pojkvän/flickvän. Bäst är såklart att inte dryfta sina åsikter med sin son/dotter utan hålla dem för sig själv eller kanske prata med sin partner, en vän eller en terapeut. Men nu är gjort gjort och du får helt enkelt försöka reparera er relation.
Sen finns det några saker som jag tror att du kan tänka på i relationen mellan dig och din sons familj. Nu har du ju bett om råd hur du ska göra här, så här kommer mina:
Lägg dig inte i deras inredning, vad de äter etc. Din son är vuxen och det är han och hans fru som bestämmer hur det ska se ut i deras hem. Jag skulle inte uppskatta om min svärmor (eller mamma) köpte dukar eller gardiner till oss. Om man absolut känner att man måste ge något till hemmet kan man ju fråga om de behöver något speciellt och i sådana fall köpa det. Alternativt kan du ge ett presentkort på en inredningsbutik till födelsedag eller jul. Kom inte på oväntat besök. Alla är olika och en del uppskattar säkert att det ringer på dörren oväntat, men om du upplever att de inte uppskattar när du hälsar på spontant, fortsätt inte med det då. Ring innan och kolla när det passar att du hälsar på, eller bjud hem dem till dig. Eftersom de inte verkar ha ont om pengar och kanske inte behöver dina pengabidrag, varför inte starta ett sparkonto för ditt barnbarn som det får tillgång till lagom till 18-årsdagen? Om du vill ge pengar till föräldrarna (din son och hans fru alltså) tror jag att de uppskattar det bättre om du ger till jul eller födelsedag. Som vuxen vill man gärna vara självständig från sina föräldrar och klara sig själv, men ett extra pengabidrag i samband med födelsedag eller jul skulle i alla fall jag uppskatta. Ge inte råd om de inte frågat om råd. Om du inte upplever att barnet far illa på något sätt tycker jag att de ska få uppfostra sitt barn som de själva vill. Det är upp till föräldrarna att uppfostra sina barn. Skaffa dig en hobby! Det kan säkert vara svårt att ställa om till att ha vuxna barn, kanske har du lagt all din tid på din son och det är ju fint, men nu är det dags att låta honom leva sitt eget liv. Du är såklart en viktig del av hans och hans familjs liv, men de har ett eget liv och du har ditt eget liv. Skaffa en hund, engagera dig i kyrkan eller i någon förening, börja sjunga i kör, gå en kvällskurs. Om du jobbar: kanske kan du ta på dig några fler arbetsuppgifter? Om du är pensionär kan du läsa en kurs på högskolan, jag ser ofta äldre som läser kurser på universitetet. Eller engagera dig i PRO, eller för hemlösa eller flyktingar eller andra människor i behov av hjälp? Eller engagera dig politiskt om du är intresserad av det. Starta en bokcirkel! Börja blogga! Res iväg nånstans! Man kan inte ändra på andra, man kan bara ändra på sig själv, eller hur? Om du backar lite och inte lägger dig i deras liv ska du nog se att svärdottern kommer bli lite mer vänligt inställd till dig.
När jag och mina syskon flyttade hemifrån skaffade sig mina föräldrar en massa nya intressen eftersom de plötsligt fick mer tid över (och mer pengar också). Jag tror att det är bra för dem, för jag känner ingen press att jag måste "skaffa ett barnbarn till dem" liksom...
Kan också lägga till att vi träffar sambons föräldrar ca 1 gång i månaden (vi bor i samma stad, men i varsin ände av staden så det är en bit att åka) och mina föräldrar 4-6 gånger om året (de bor i en helt annan del av landet). Mina egna far- och morföräldrar har jag inte heller träffat varje vecka, varken nu eller när jag var barn.
Slutligen så tycker jag att det är jättefint att du vill finnas där för din son och hans familj och att det i grunden är bra att vilja hjälpa till, ställa upp och så. Jag skulle bli glad om min svärmor var engagerade i våra barn, men det är en fin och svår balansgång mellan att finnas där och hjälpa till och lägga sig i för mycket. En del svärdöttrar är säkert mer känsliga med detta än andra, din svärdotter kanske har en stark integritet och vill inte att någon ska lägga sig i. Då får man anpassa sig lite!