• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (svärdotter)

Är själv svärdotter och är inte alltid det är svärdotter som står på bromsen... Min egen mamma är död sen 11,5 år tillbaka . Jag och sambon väntar barn som är beräknat inom några veckor.  Jag har självklart den åsikten att det är jag och sambon som ska uppfostra vårt barn på vårt sätt men mitt barn kommer inte att ha nån mormor och jag vill att barnet ska få ha sin farmor.

Är första barnbarnet i sambons familj så särskilt farmor ser fram emot att bli farmor... Min egen farsa alltså barnets blivande morfar har redan 3 barnbarn via min bror så är inte lika stort intresse därifrån trots att han självklart hjälper till med mera....

Däremot är min sambo av den åsikten att han helst inte vill ha sin mamma alltså barnets farmor inblandad eftersom han och hans mor inte kommer riktigt överens... Och mot mig har hans mamma alltid varit trevlig men han anser att hans mor är falsk, vilket jag inte sett något av men kan ju inte riktigt gå emot sambon när det gäller hans del av familjen.

Även om vi igår hade ett gräl om saken eftersom hans mamma ringt mig och kollat vilken tid det passar för oss att hon bjuder på mat på söndagen då ganska många i familjen har födelsedagar dom närmaste dagarna...
    Han var av den åsikten att vi kanske inte alls ska åka därvia på söndagen trots att det är planerat sen tidigare och troligen är sista gången jag åker ner till hans hembygd detta åt då födelsen av babyn närmar sig med stormsteg ( Det är en resa på 500 km enkel väg) Och planen är att vi ska åka ner till sommarstugan och hälsa på hans kompisar ikväll och imorgon sen på mat till svärisarna på söndag innan hemresa...

Så skyll inte allt på svärdöttrarna ...

• Anonym

På vilket sätt ville du bara ditt barns bästa om det inte var ngt fel på henne?! Du är van att få din vilja igenom säger du.. Tycker du att det bäddar för en bra relation? Det räcker med att bara läsa din rubrik.. Kommer aldrig att fatta varför svärmorsor alltid ska vara svartsjuka på sina svärdöttrar! Problemet ligger hos dig för du respekterar inte andras gränser..

• Anonym

Förlåt men du låter som en JOBBIG svärmor. Jag hade också blivit galen om min svärmor trodde hon hade rätt att träffa MINA barn när HON vill. Och att hon har närmare kontakt med SIN mamma än med dig är väl knappast konstigt!?

• Fiona M

har ni någonsin rett ut det här första, att du inte tyckte hon dög åt din son?
    ni kanske kan börja där.

• green78
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...
    Det är klart att du vill vara engagerad i ditt barnbarns liv! Men, om det först har skurit sig mellan dig och svärdottern och du nu är på dom för mycket så kan jag förstå att hon känner sig trängd.

Jag skulle föreslå att du pratar med dom. Säg vad du känner, lägg fram det så som du gjorde i inlägget ovan. Det var jättefint skrivet! Fråga hur dom vill ha hjälp och hur du kan finnas där för dom. Försök att hjälpa dom på deras villkor, så får ni något fint ut av det båda två! 
  • croz
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...

Om du inte skämtar och detta ärseriöst så är det sjukt att du inte inser hur jobbig en sådan människa som du är.
    Det tycker säkert din son okså, det är väl därför dem undviker dig.
  • Anonym
    AngieT skrev 2012-11-02 13:23:18 följande:
    Ja, det är ganska osmakligt. Jag tycker min svärmor är för på när hon ringer och smsar ibland. Blir faktiskt ganska lack.
  • Ellan92

Ingen som känner igen detta förresten?

"svärdottern" skrev en tråd om det för ett tag sedan. 

• Petite Chérie
    Anonym skrev 2012-11-02 13:46:51 följande:
    Jag har ingen aning om vad du menar nu? Varför citerade du mig?
  • Baby Firefly

Efter att ha läst dina inlägg TS så är min bild av dig en person som inte känner av vart gränsen går. Det känns som att om man skulle ge dig lillfingret så skulle du sluka hela armen. Såna personer vågar man inte släppa in i sitt liv helt och hållet för att man är rädd att aldrig få vara ifred.

Svar på tråden Svärdottern förstör!