• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Coruscant

Det finns de som blir oerhört sårade av det beteende du uppvisat i början av deras relation!! Tycker nog du får vara nöjd med att umgås ett par gånger i månaden. Eller tar tjuren vid hornen och ber om förlåtelse för ditt fruktansvärda beteende - för att du faktiskt ångrar dig. Men ändå är det svärdotterns beslut att förlåta, eller inte...

• Plutteli
    Ellan92 skrev 2012-11-02 14:14:05 följande:
    För att allting stämmer så bra

svärmor tjatar om att vara barnvakt, försöker få in fula gardiner och dukar i deras hem , kommer efter jobbet när det inte passar, inte gillade ts och snackade massa skit om henne och ville att partnern skulle lämna henne, farmodern var avundsjuk för att mormor fick passa oftare osv osv  

Ja? Jag vet flera som bettet/beter sig på det sättet? Inget öht i det som TS skriver om är på minsta vis unikt, det finns, som sagt, många som är så pass gränslösa.
  • Anonym

Jag tror det är nästan alltid så att mormor/morfar har förtur till barnbarnet. Ser det i min närhet också.
    Jag själv har barn o behöver jag barnvakt så blir det min mor som tillfrågas först.
    Nu är det så att farmor har gått bort men jag kan ändå känna att jag glömmer bort stackars farfar, som jag absolut inte har något emot, han är oerhört snäll och vill träffa barnen.
    Min man bjuder inte in honom, han tänker liksom inte på att farfar vill träffa barnbarnen. Så farfar ringer o kollar med mig om det är ok att han kommer o hälsar på. Eller så bjuder jag, svärdottern in honom.

Varför inte försöker du, TS, bli vän med svärdottern? Kolla av med henne om du kan komma förbi istället för med sonen. Hon är säkert inte omöjlig och det är helt säkert så att ibland behöver hon faktiskt hjälp just då bara du kan ställa upp.

• Anonym

Förresten, VILKEN LYX, att bli erbjuden att ha barnfri helg.. herregud, det skulle aldrig min mamma gå med på.. alltså hon skulle aldrig vilja passa så länge (max 2-3 timmar på sin höjd). Svärmor har jag inte ju..

• Petite Chérie
    Anonym (Illa, illa) skrev 2012-11-02 13:52:30 följande:
    Var glad om det bara är ibland. Här ringer båda föräldrarna (dom bor tillsammans) flera ggr varje dag och undrar om allt. Har sonen och barnbarnet ätit ordentligt och bajsat normalt? Vad var det för bil som var hemma hos oss tidigare (om dom inte kände igen den)? Varför har någon av våra bilar stått hemma hela dagen, är någon sjuk och i så fall i vad?

Dom bor 200 m bort och vi har kommit på efter mycket om och men att dom spanar med kikare hem till oss Demon

Kan också tillägga att "kära" svärmor klagade på mig till son när vi träffades pga jag är äldre än honom. Sen klagades det när vi flyttade ihop, det gräts när vi förlovade oss, det klagades när jag blev gravid... och sen när liten var född skulle det rännas hemma hos oss i tid och otid helt utan förvarning och det skulle jag förväntas vara glad över.
    Men herrejävlar :S I det läget hade jag nog sagt att ni får fan ge er. Vi har vårt liv, vi är vuxna människor och ni ska inte lägga er i :S så får dom hata mig hur mycket dom vill. Jag hade blivit tokig!

Jag kan bara störa mig på dumma saker som; jag ska åka bort idag. Typ jaha? Eller; jag är hemma nu. OCH!?
  • Anonym (Illa, illa)
    Anonym skrev 2012-11-02 13:56:10 följande:
    Milde tid. Flytta!! Bums! Långt!
    Jag flyttade ut så nu är vi särbos men jag är där ofta för att vi trivs tillsammans och det är lättare att få vardagen med ett litet barn att fungera när man bor under samma tak. Nu har vi börjat prata på att jag ska flytta hem igen men jag vet inte om jag orkar med det.
    AngieT skrev 2012-11-02 14:35:50 följande:
    Men herrejävlar :S I det läget hade jag nog sagt att ni får fan ge er. Vi har vårt liv, vi är vuxna människor och ni ska inte lägga er i :S så får dom hata mig hur mycket dom vill. Jag hade blivit tokig!

Jag kan bara störa mig på dumma saker som; jag ska åka bort idag. Typ jaha? Eller; jag är hemma nu. OCH!?

Jag gjorde det och det tog hus i helvete. Sambon blir så ledsen av att bråka med dom så han slätade över det hela och tror någonstans i sin dröm värld att vi alla ska kunna vara vänner. Han verkar tro att det är helt normalt att mamma och pappa ringer flera ggr om dagen och lägger sig i precis allt.
  • Anonym

Varför är du arg på svärdottern när det är din som som är en toffel, han är väl vuxen nog att kunna bestämma över sin egen tid ibland tillsammans med sitt barn emellanåt? Ta ett snack med honom istället och fråga varför han inte prioriterar samvara med er också som de gör med tjejens föräldrar

• Petite Chérie
    Anonym (Illa, illa) skrev 2012-11-02 14:43:53 följande:
    Jag flyttade ut så nu är vi särbos men jag är där ofta för att vi trivs tillsammans och det är lättare att få vardagen med ett litet barn att fungera när man bor under samma tak. Nu har vi börjat prata på att jag ska flytta hem igen men jag vet inte om jag orkar med det.

Jag gjorde det och det tog hus i helvete. Sambon blir så ledsen av att bråka med dom så han slätade över det hela och tror någonstans i sin dröm värld att vi alla ska kunna vara vänner. Han verkar tro att det är helt normalt att mamma och pappa ringer flera ggr om dagen och lägger sig i precis allt.
    Mammas och pappas lilla pojke typ? Sånt klarar jag inte av. Jag vill inte ha en mammig karl. Jag ska ju vara kvinnan i hans liv, inte hans mamma:S Det blir så perverst på något sätt.
  • Anonym
    Ellan92 skrev 2012-11-02 14:14:05 följande:
    För att allting stämmer så brasvärmor tjatar om att vara barnvakt, försöker få in fula gardiner och dukar i deras hem , kommer efter jobbet när det inte passar, inte gillade ts och snackade massa skit om henne och ville att partnern skulle lämna henne, farmodern var avundsjuk för att mormor fick passa oftare osv osv  

Jo, fast det där stämmer in på åtminstonde två av mina väninnor också... De skulle kunna vara TS svärdotter... Så det finns nog ganska många med det "problemet".
  • Anonym
    Anonym (Illa, illa) skrev 2012-11-02 13:52:30 följande:
    Var glad om det bara är ibland. Här ringer båda föräldrarna (dom bor tillsammans) flera ggr varje dag och undrar om allt. Har sonen och barnbarnet ätit ordentligt och bajsat normalt? Vad var det för bil som var hemma hos oss tidigare (om dom inte kände igen den)? Varför har någon av våra bilar stått hemma hela dagen, är någon sjuk och i så fall i vad?

Dom bor 200 m bort och vi har kommit på efter mycket om och men att dom spanar med kikare hem till oss Demon

Kan också tillägga att "kära" svärmor klagade på mig till son när vi träffades pga jag är äldre än honom. Sen klagades det när vi flyttade ihop, det gräts när vi förlovade oss, det klagades när jag blev gravid... och sen när liten var född skulle det rännas hemma hos oss i tid och otid helt utan förvarning och det skulle jag förväntas vara glad över.
    All älskar Raymond.... haha
Svar på tråden Svärdottern förstör!