• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • Längtar1990

Är gravid i v. 6 med mitt första barn. Röstade Vet inte eftersom
    jag alltid planerat att vänta till förlossningen men nu
    känns det såå spännande att man inte riktigt vet om man kommer
    kunna hålla sig!! :)

• Noicka

Har fyra barn och har inte kollat någon av gångerna. Dock under sista grav var det många som trodde att vi tittat efter då vi hade tre killar sedan innan. Vi kände dock att det var mysigare att njuta av graviditeten istället för att fokusera på könet för självklart var det en kille till! Men inte, ut kom en liten människa utan snopp! Den min maken visade upp var obetalbar :D. Kanske hade det varit mer praktiskt med att ha kollat eftersom vi nu har ganska lite kläder till lilla damen, det mesta är blått med bilar på och det tänker jag inte använda! Nu gräver jag ner mig i rosa, spets, kjolar och klänningar fast det är ju å andra sidan skitkul!

• mape81

Vi kommer att ta reda på vad det blir enbart för att vi måste renovera rummet som barnet senare ska få, vill gärna ha något roligare än neutralt beige/gult... för ja, jag vill ha rött/rosa om det är en flicka och blått/grönt om det blir en pojke...

• Louise29

Nån som är mammaledig som bor i alingsås

• Annsofie83

Är det många som fått veta kön på rutin UL och sen har det visat sig att det är fel när barnet föds??

• myran

Oj vad många åsikter det finns om varandras val! Vi är ju olika som människor och har olika behov. Själv har jag alltid tänkt att när jag får barn vill jag absolut inte veta p.g.a. att "man ska ju spara överraskningen till förlossningen". Nu står jag här och är äntligen gravid och vill nog visst veta.

Inte för att det är viktigt vilket kön barnet har eller att jag bryr mig om färger och klädval, inte för att jag vill "öppna julklappen i förväg", inte för att jag har kontrollbehov. Nej, helt enkelt för att jag får en chans att förbereda mig mentalt och göra det hela mer verkligt för oss båda och att mannen och jag får lättare att välja ett namn (vi har väldigt  Tyst olika smak i frågan). Simple as that.

Min kompis som fött 4 barn tyckte att det skulle ta bort en del av överraskningsmomentet och motivationen vid förlossningen. Hm, lite som att undra över sin blivande stora kärlek och när man vet att det är en man/kvinna så tappar man lite av intresset? Nä, hahaha, det köper jag inte. Jag har väntat i över 20 år på det här barnet och jag kommer att vara såååå nyfiken på vem det är som är därinne oavsett om jag vet könet. Jag tycker varje dag av graviditeten är full av överraskningar och glädje och oro och overklighetskänslor och förlossningen kommer att vara så omtumlande ändå.
    Men jag respekterar alla olika val och tror man gör helt rätt hur man än väljer att göra Flört Inte många verkar ju ångra sitt val, vad det än var!

• snart 4

Mitt första barn fick bli en överraskning, men med andra barnet kollade vi. Kändes bra att veta. Kändes skönt att kunna handla till just den bebisen. Allt blev mer personlig. Istället för att säga den eller bebisen så fick han ett namn och han kändes mycket tidigare som en riktig familjemedlem på ett annat sätt.

• Två döttrar och en son

Vi ville veta med första men då fick man inte veta könet på den mottagningen då.
    Kändes som en flicka hela graviditeten och ut kom också en flicka.

Med andra ville vi också veta och då fick man veta och det var en solklar pojke vilket alla lätt kunde se. 
    Kändes också som en pojke hela tiden och ut kom en pojke. 

Med tredje kändes det som en flicka, på rul ville vi också veta och bm sa att det var en flicka och förklarade strecken osv. Ut kom en mycket riktigt en flicka.

Nu med fjärde frågade vi också om vi kunde få veta och bm sa genast att det är en flicka och visade könet.
    Har mest känts som en flicka också. 
    Återstår att se om rul-beskedet och känslan stämmer denna gången också....

• Authorless

Jag är så blandad kring detta. Jag vill inte ta reda på det då det är underbart att gå och undra och få det som en överraskning på förlossningen.... Samtidigt vill jag förbereda och fördriva de långsamma veckorna med att preparera men inte bara ha allting i könsneutralt....

Ultraljud för oss imorgon så det återstår att se hur det går... Solig 

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?