• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • Iryelle
    lövet2 skrev 2012-11-20 12:30:50 följande:
    En del av presenten. Jag öppnar inte en julklapp i ena hörnet och tjuvkikar efter färg eller etikett heller. Men jag kan tänka mig att de som måste ta reda på barnets kön, är samma personer som julpyntar i november ...

Jag är inte nyfiken av mig alls och jag vill veta. För mig är det nog mer en planeringsgrej. Gravid - check, pojke - check... Dock hade jag gärna julpyntat i november för jag älskar julmyset.
  • annca

...jag tycker det känns som ett tecken på nutidens otålighet och kontrollbehov, det där att man bara måste kika.

Man orkar inte vänta. Man måste bara stilla sin nyfikenhet.
    Och/eller man bara måste kunna planera *allt* in i minsta detalj. Har man inte sängkläder i rätt färg, speciella barnkammargardiner och massor av ombyten hemma innan barnet kommer är man en Dålig Mamma (tm).

Ta det lugnt. Man kan handla sen. Allt måste inte vara perfekt. Och barnet bryr sig inte ett vitten om utifall du har gardiner med bilar på  eller storblommiga ärvda från mormor... Sånt kommer om några år, vänta bara!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • hannis

Japp det vill jag och har gjort under båda mina graviditeter. Främst för att lättare kunna knyta an till barnet och för att kunna fundera ordentligt på namn men även i viss mån för att jag tycker det är spännande att veta så mycket som möjligt om mitt ofödda barn. Kunde man se tex hår och ögonfärg på ul skulle jag gärna vilja se det med.

• Vinterankan

Vill tillägga att i min önskan att veta kön så ligger ingen aspekt i att det blir lättare att handla kläder. Jag färgkodar inte mina barn så könet har ingen betydelse för shoppingen.

• BinaBurner

Vi gjorde det med första barnet för maken ville gärna det och för mig spelade det inte så stor roll  om jag visste eller inte.

• Inima

Jag har en pojke och en flicka sedan tidigare och kollade inte med någon av dem.

Nu  är jag gravid igen, var på UL idag men bebis var lite liten och låg långt in med fötterna i vägen och ville inte flytta sig, jag får göra om det för hon fick inga bra mått heller och jag ska be henne kolla om hon kan se något, däremot är jag inte så pass nyfiken att jag bokar in ett könsultraljud om hon inte kan se  

För min del handlar det lite om att mina barn vill veta om det är en lillebror eller lillasyster och att här jag bor finns det nästan bara bebiskläder i rosa eller blått och jag vill kunna planera  

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • LitaFord

Nej ville inte veta innan. Väntade tvåäggstvillingar så det var extra spännande att fundera på om det var två pojkar, två flickor eller en av varje. Mycket spännande när de föddes!

• Karpalo
    lövet2 skrev 2012-11-20 12:30:50 följande:
    En del av presenten. Jag öppnar inte en julklapp i ena hörnet och tjuvkikar efter färg eller etikett heller. Men jag kan tänka mig att de som måste ta reda på barnets kön, är samma personer som julpyntar i november ...
    Haha, nejdå. Här skiter jag helst i att julpynta alls..
  • Danjella

första barnet så jaa. jag ville verkligen veta. jobbigt att gå 9 månader utan att veta om de är en liten flicka eller pojke där inne.
    men när andra är på G så kommer vi nog vänta tills hon/han ploppar ut :)

• Cadencee

Vi hat valt att inte ta reda på det. Vi vill ha det som en överaskning under själva förlossningen. Sen är det kul att spekulera och gissa vad det kan vara för något. Jag tycker att det är detta som är lite tjusningen med att vänta barn, att inte veta vad som kommer. :)

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?