• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • slemtorsk i din bralla
    Mariohn skrev 2012-11-20 12:38:16 följande:
    Folk är så satans märkliga. Sonens rum är också grönt
    jag älskar grönt.. men helt seriöst så ville han ha mörkrött först.... men eftersom hans rum är ganska litet så hade det "krymt" då så vi frågade om han inte kunde tänka sig NÅGON annan färg haha...

Kläder kan jag förstå.. jag som själv älskar rosa och lila och klänningar. Vill inte sätta det på min pojke, men å andra sidan så traskade han in som 4-åring på Lindex och skällde ut personalen för att  lila mjukisdressar bara fanns på "flicksidan" haha..
  • Lufsan

Vi tog reda på att det är en liten tjej. Kändes kul! 
    Men nästa barn ska vi kanske vänta. Mest för att ha den där extra moroten under förlossningen. Men för oss kändes det inte som en så stor grej att ta reda på kön. Antingen får man en överraskning nu eller sen. Och det har faktiskt varit mysigt att veta. Jag har skaffat en stark relation till bebisen och vi har namn på henne.  

En dag i sänder.
  • Mariohn
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 12:40:17 följande:
    jag älskar grönt.. men helt seriöst så ville han ha mörkrött först.... men eftersom hans rum är ganska litet så hade det "krymt" då så vi frågade om han inte kunde tänka sig NÅGON annan färg haha...

Kläder kan jag förstå.. jag som själv älskar rosa och lila och klänningar. Vill inte sätta det på min pojke, men å andra sidan så traskade han in som 4-åring på Lindex och skällde ut personalen för att  lila mjukisdressar bara fanns på "flicksidan" haha..
    Skön kotte du har Jag skulle inte heller sätta en rosa klänning på min pojke eftersom jag inte tycker att det är min sak att använda honom som reklampelare för mitt genusengagemang. Men jag skulle inte sätta en rosa klänning på ett nyfött barn heller. 
  • Lufsan

För oss har könet inte spelat någon roll i form av kläder och sånt. Jag var faktiskt lite motvillig till att berätta för andra då jag visste att vi bara skulle få rosa kläder. Men det blir som det blir. Brukar skoja när folk har köpt extra rosa kläder med spets att "det kan ju vara en pojke också" =P

En dag i sänder.
  • kitkat

jag ville lära känna barnet i magen. Att veta kön hjälpte mig. Att välja namn och kunna inreda. Använde namnet när jag pratade med bebisen.

• slemtorsk i din bralla
    Mariohn skrev 2012-11-20 12:42:15 följande:
    Skön kotte du har Jag skulle inte heller sätta en rosa klänning på min pojke eftersom jag inte tycker att det är min sak att använda honom som reklampelare för mitt genusengagemang. Men jag skulle inte sätta en rosa klänning på ett nyfött barn heller. 
    han är.... rolig *ASG*

Jag är nog så fånig.. har packat bb-väskan och med där är en mörkrosa klänning som tösen ska ha på hemresan.. men hon har också en byrå full med blått, grönt, jeans och manchesterbyxor... tycker det är lite lustigt att rosa kläder är så klart "tjejiga" medan blått är mer "könsneutralt" ...iaf när man frågar expediter i butiker.
    Sonen är ju rödhårig och han hade MYCKET rosa och rött när han var liten (även nu när han är stor o cool och väljer själv) och då fick man höra att "ska du inte köpa den i blått, han är ju en pojke" av butikspersonal!!
  • anso83

Har aldrig vetat könet på något av mina barn
    väntar nu det fjärde 

• Yoshii

Vi har kollat efter könet på två av fyra barn & känner varken eller.
    Lyckan när man få upp sitt barn på bröstet är den samma som om man inte hade vetat.

( Jag råkar bara ha en allt för nyfiken sambo )  

• caelum

Vi vill veta, främst eftersom jag är namnfascist och vill hitta det perfekta namnet, och eftersom jag har stora problem med att hitta bra pojknamn vill jag vara förberedd Vi har också kämpat länge för att få till denna bebis så vill veta allt som går att veta om den innan, för att det ska kännas mer verkligt. Det känns fortfarande lite som en dröm. Dock tänker vi hålla det hemligt så länge det går (tills folk kommer och får glo efter själva ) då vi gärna vill undvika att få enbart blå/enbart rosa grejer så länge det går, men också för att vi inte tycker att det är något någon annan behöver veta i förväg då det är vår familj och vår bebis.

• Ragnar

Har aldrig velat veta könet. Vi bor inte i Sverige och här är det väldigt vanligt att man får veta könet vid ultraljud utan att ha bett om det. Så vi bad dem om att absolut inte tala om det. För det första så hade könet ingen som helst betydelse för oss och för det andra så tyckte vi det var en stor del av spänningen med det hela att inte veta. Lite som att inte öppna julklapparna före julafton.

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?