• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • straw2008

Fast man blir ju lika överraskad om man får veta vid UL som vid förlossningen ? Varför skulle överrraskningen vara störra bara för att det gått längre tid ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • stingrocka

Absolut inte!! Det är ju själva överraskningen när man får reda på det som är så fantastisk!

• Anja86

Visst blir man väl överraskad även vid UL. Såklart. Men jag vill inte veta innan. Jag vill ha kvar den överraskningen till efter förlossningen. Då man haft ont och kämpat. Som en slags extra belöning utöver själva bebisen. Är av den uppfattningen att  överraskningen kan vara "roligare" då :) Men alla tycker vi olika.

• straw2008
    Anja86 skrev 2012-11-22 14:06:28 följande:
    Visst blir man väl överraskad även vid UL. Såklart. Men jag vill inte veta innan. Jag vill ha kvar den överraskningen till efter förlossningen. Då man haft ont och kämpat. Som en slags extra belöning utöver själva bebisen. Är av den uppfattningen att  överraskningen kan vara "roligare" då :) Men alla tycker vi olika.

Absolut jag har fött med snitt med båda så jag kan inte tycka att könet är en belöning för smärtan direkt, det var ju smärtfritt ha ha
  • Anja86
    straw2008 skrev 2012-11-22 14:36:46 följande:

Absolut jag har fött med snitt med båda så jag kan inte tycka att könet är en belöning för smärtan direkt, det var ju smärtfritt ha ha
    Jaha, men jag vill ändå vänta med att få veta.
  • Ljusna
    Viktoria1 skrev 2012-11-22 09:28:28 följande:
    Vi väntar vårt första barn och vill inte veta innan förlossningen. Tycker om att spekulera och vill inte ha några föreställningar innan som kanske inte stämmer ändå. Sen är det roligt att höra hur alla andra spekulerar och hur säkra de är. Att köpa grejer innan kan man göra ändå, varför måste allt vara anpassat till om det blir en pojke eller flicka? Jag tror absolut inte att anknytningen blir "lättare" om man vet könet!
    Oj, och jag som tycker att det är just alla spekulationer som är så jobbiga...

Men det är väl tur att vi alla är olika.
  • straw2008

Jag tycker det är larvigt o skitjobbigt att folk ska gissa osv

• Viktoria1
    Ljusna skrev 2012-11-22 17:25:46 följande:
    Oj, och jag som tycker att det är just alla spekulationer som är så jobbiga...

Men det är väl tur att vi alla är olika.
    Vad är det ni tycker är jobbigt?
    Jag är i v 16 och har inte fått någon direkt mage som folk kan spekulera kring än. Men jag tycker bara det är roligt att höra allas teorier och hur säkra de är och sedan veta att det dröjer länge innan någon får reda på det =)
  • Krila

Ja. Jag kollade båda gångerna. Stämde första gången, får se om det stämmer denna gången med;)

För nyfiken för att låta bli=P 

• Ljusna
    Viktoria1 skrev 2012-11-24 14:15:32 följande:
    Vad är det ni tycker är jobbigt?
    Jag är i v 16 och har inte fått någon direkt mage som folk kan spekulera kring än. Men jag tycker bara det är roligt att höra allas teorier och hur säkra de är och sedan veta att det dröjer länge innan någon får reda på det =)
    Jag vet inte riktigt vad det är jag tycker är jobbigt, faktiskt. Det kan vara så att min släkt (och min mans) har en tendens att ha ganska högljudda åsikter vilket blir lite mycket i det här fallet.

Dessutom, som jag skrev lite högre upp känner jag själv ingenting, och det verkar som om många tycker att man "borde" känna vad det är, eller åtminstone vad man tror, och eftersom jag inte har en aning är det lite jobbigt när de tjatar om det också. Jag känner på något sätt att jag gör något fel, eller nåt. Svårt att förklara.
Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?