• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • fröken argbigga

Ja, vi ville veta båda gångerna. Vi frågade vid rul men hade inte gjort något könsul om det inte hade gått att se. Fast jag vågade endå inte lita helt på svaret, har ju hört att det ibland har kommit ut "fel" kön.

Ville främst veta för att stilla min nyfikenhet, är typen som gärna klämmer på julklapparna i förväg och kanske tom öppnar några dagen innan... Sen ville jag veta så mycket som möjligt om min bebis. Finns lite olika statistik om bebisar, barn utifrån kön.

Min pappa (barnens morfar alltså) ville absolut inte veta men tyvärr har alltid någon försagt sig så han har fått veta könen på alla fyra barnbarnen i förväg. Blir ju lite knepigt när en i närmsta familjen inte vill veta men alla andra vet.  

• Hëllef

Jag har tagit reda på könet, gjorde det även förra gången jag var gravid. Då bodde jag i ett annat land och där ansågs det helt självklart att man skulle veta. Kanske beroende på att man där får ange vad barnet ska heta direkt efter förlossningen och måste registrera det hos myndigheterna inom några dagar. Intressant ändå att det är så olika tycker jag. Men viktigast av allt är väl att man gör det man själv tycker känns rätt? Jag har inga som helst problem med att man väljer att vänta till förlossningen, däremot är det många i min omgivning som har åsikter om mitt val. Konstigt nog är det just de som har varit mest nyfikna på vad det blir nu när vi faktiskt vet

• Leilon

Första barnet tog vi inte reda på könet.
    Andra barnet kollade vi innan förlossning.
    Väntar tredje nu och vilket kön det blir får vi reda på på förlossningen.

• Jennass

Ja! Har gjort det alla tre gånger. Väntar nu mitt tredje barn. Jag och min man gillar att shoppa, planera och ha allt klart när bebisen anländer. Då är det praktiskt att veta kön. Plus att vi är väldigt nyfikna:)

• straw2008

Vi har velat veta med båda, ville så gärna handla o inreda barnets rum. O de som tycker att man öppnar julklapparna innan osv kan jag bara säga, jag öppnar mina klappar när jag vill. För oss var det viktigt för att kunna knyta an, viktigt att vara förberedda med ett namn osv, plus att vi båda är shoppinggalna ! Nu har vi en av varje o då alltså även kläder till båda könen men vill ändå veta könet på tredje barnet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Viktoria1

Vi väntar vårt första barn och vill inte veta innan förlossningen. Tycker om att spekulera och vill inte ha några föreställningar innan som kanske inte stämmer ändå. Sen är det roligt att höra hur alla andra spekulerar och hur säkra de är. Att köpa grejer innan kan man göra ändå, varför måste allt vara anpassat till om det blir en pojke eller flicka? Jag tror absolut inte att anknytningen blir "lättare" om man vet könet!

• Mary Jo

Med nr 2 kollade jag könet under ett extra ultraljud när jag fick tarmvred. Det var himla kul. Pulsen var så hög och jag skakade, precis samma känsla som när jag öppnade filten för att kolla könet när min dotter föddes. Jag och min man grät av lycka. Men det var inte mindre spännande vid förlossningen, jag hade ju ingen aning om hur han såg ut eller så. sen har vi aldrig köpt kläder eller inrett barnrum efter könet. Vi har bara köpt färger vi gillar

• Jobbar på Nisse

Jag tog reda på könet med min första grav. o får jag möjligheten ska jag göra det med denna grav oxå. Antar att jag bara är så nyfiken =)

• Anja86

Visst är man nyfiken! Jag har hela tiden (hittills, är i v. 27) trott att det är en tjej jag bär på, medan min man tror att det är en pojke. Men vi vill bli överraskade. Lika välkommet och älskat oavsett :)

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?