• Redaktör

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • caelum

Kan tillägga att jag planerar att köpa kläder i alla färger, men just de könsstereotypiska kläderna vill jag köpa själv, för att kunna styra och välja hur mycket och vad för sorts som ska inhandlas. Vill tex inte ha några kläder med våldstryck eller med hello kitty, oavsett kön.

• Lady Namárië

Jag har alltid varit en sådan som vill tjuvkika på julklapparna i förväg. Halva nöjet med att vänta på en present är ju att se fram emot vad roligt man skall ha med den när det blir dags.

Riktigt så gick väl inte resonemanget när vi väntade första barnet, även om vi förstås var grymt nyfikna. Vi visste ju att policyn var att inte avslöja något. På ultraljudet hände dock något oväntat. Barnmorskan såg ett antal "markörer" som kunde tyda på hjärtfel hos barnet och ville att vi skulle komma tillbaka för en ny undersökning utförd av en läkare. Som tur var fick vi en ny tid redan samma eftermiddag (det var en fredag), men de timmarna vi väntade var ändå fruktansvärda. När den nya undersökningen äntligen var utförd och vi fått veta att bebisen mådde bra var vi i fullkomligt upplösningstillstånd och tårarna sprutade av lättnad. Då frågade läkaren om vi ville att hon skulle försöka se om det var en pojke eller flicka och kunde med ganska stor säkerhet säga att det var en liten kille där inne.

Med andra barnet ville vi gärna veta, mycket för att kunna konkretisera alltihop för storebror. Väl på ultraljudet visade det sig att vi skulle få vara testpersoner för den nyinköpta 3D/4D-apparaten som sjukhuset köpt in och det gick faktiskt inte att undgå att se hur lillebror var utrustad.

När jag väntade sista barnet var min mormor väldigt sjuk. Vi hade alltid stått varandra nära och jag lovade redan som liten att min framtida dotter skulle uppkallas efter henne. Vi åkte till en privatklinik för 3D/4D-ultraljud i början av sommaren och fick reda på att det var en flicka där inne. När min mormor gick bort ett par veckor senare visste hon i alla fall att det skulle komma en liten dotter snart.

So say we all
  • Gladskit

Har inte svarat för det fanns inget svar som passade.
    Med barn nr 1 kollade vi för att det var mannens önskan, jag hade klarat mig utan att kolla.
    Får vi fler barn kommer vi inte kolla!    

• Tigra79

En självklarhet att kolla kön för mig, vi har kollat på rul och sen betalt ett 3d-ul efter det att bekräfta könet. Jag behöver veta för att det ska kännas mer verkligt och för att det skapar en större närhet till barnet. Även praktiskt när man ska försöka komma på namn att bara behöva koncentrera sig pojk el flicknamn inte både och, det är svårt nog ändå.

Med första barnet fick jag någon idé om att det var en pojke, det visade sig vara en flicka, jag behövde resten av graviditeten för att ta till mig det, hade inte velat ha den chocken på förlossningen. Denna gången ville jag nog gärna ha en flicka till, men det är en pojke så ännu en gång behöver jag vänja mig vi tanken.

• Semlan

Huvudsaken är att barnet är friskt, men kan man få chans till att veta könet så tar jag den, är väldigt nyfiken av mig =) Men skulle dock inte betala för det utan syns det eller syns det inte på rul så får det va så. Väntar första barnet i feb.

• slemtorsk i din bralla

Sen måste man alltid ha med sig att det är EXTREMT sällan som man kan förutsäga könet till100%, särskilt inte vid RUL.

När jag väntade sonen 2004 fick man vid RUL inte säga könet eftersom de inte ville skapa förvirring- jag hörde om en tjej som på Östra i Göteborg några år tidigare fick "veta" att hon väntade en flicka, sen kom där en pojke och hon fick någon slags förlossningsdepression. Hon var sååå inställd på att det var en flicka att det liksom blev galet.

vid ett könsultra efter vecka 25 (vilket brukade vara den vanliga gränsen iaf då... nu vet jag att man gör det tidigare, vi kollade i vecka 22 tex) är det ju säkrare men fortfarande får inte den som gör ultraljudet säga att de är 100% säkra. Vi fick höra nu att "jag är i stort sett helt säker på..." med pojken då 2004 sa bm "Jaaa.. om det här inte är en pojke får ni pengarna tillbaka, så säker är jag"

Tänkte på det häromkvällen....tänk om det kommer ut en pojke, vi som är helt inställda på att det är en flicka *S* Drömde om det också, att ut kom en grabb och vi bara gapskrattade åt det, tror att det är ungefär så vi kommer reagera OM det visar sig vara en pojke. Och innan vi fick veta var det just pojknamn vi hade lättast för, vi har ETT pojknamn så det är inga problem. Flicknamn har vi flera stycken så förhoppningsvis hittar vi rätt inom 50 dagar

• Iryelle

Jo, jag ville veta med första barnet. Den största anledningen var att jag ville ha en tjej och ville hinna ställa om mig på en pojke om det nu skulle bli det. Nu fick vi aldrig veta, två gissade på tjej men inget hundraprocentigt, så jag tänkte att det nog ändå blir en poke. Det blev en tjej. Nästa gång spelar det ingen roll, däremot kommer jag nog fråga för jag är inte så mycket för överraskningar. Kan vara kul att köpa lite grabbigare kläder då allt smått jag har är brunt och grått och vitt.

• aysn

Med första barnet såg vi det själva på RUL och barnmorskan bekräftade det. Med andra barnet tog vi reda på det och även nu när jag är gravid med trean vill vi veta. Jag tycker det är roligt att kunna välja ett namn och kunna använda namnet. Det blir så mycket personligare än "han eller hon" och "den" och "bebisen". Att förlossningen blir mindre spännande håller jag inte med om. Man vet ju inte hur bebisen ser ut eller vilken personlighet den har. Och nu när vi redan har barn tycker jag det blir roligt att kunna förbereda dem på antingen en lillasyster eller lillebror.

• EvelinasSyster
    lövet2 skrev 2012-11-20 12:30:50 följande:
    En del av presenten. Jag öppnar inte en julklapp i ena hörnet och tjuvkikar efter färg eller etikett heller. Men jag kan tänka mig att de som måste ta reda på barnets kön, är samma personer som julpyntar i november ...

Okej, jag tycker snarare att det är typ att kolla mönstret på omslagspapperet. Könet säger ju inte ett skit om barnet i övrigt. Men jag tycker hela julklappsmetaforen blir så löjlig. Låter bra mycket mer som att man hänger upp sig på könet när man hävdar att det är det som är "julklappen"...

Sen tycker jag ingen gör rätt eller fel för det (eller jo, dom som hackar på dom som gör annorlunda tycker jag är knäpp i huvudet.... Menar inte dig nu Lövet2 för det tycker jag inte du gjorde Menar bara dom som faktiskt gör det...).

För oss var det som sagt inget måste utan lite kul om det gick att se. Och om första advent är i november så pyntar jag då
  • milli79

Ja jag var väldigt säker på vad det var för kön på barnen redan från början och kände att jag ville få det bekräftat på RUL så att man inte går och tror något och sen visar det sig vara fel. Hade rätt med både killen och tjejen och är nu gravid igen och tror på en tjej... hoppas få redan på det om några veckor då det är dax för RUL.

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?