Jag kan erkänna att jag till viss del har både kontrollbehov och är nyfiken, men jag tror inte att det väger in så mycket när vi har diskuterat om vi vill ta reda på könet.
Alla andra verkar "veta" om det är en flicka eller pojke, alltså känna på sig vilket, och jag har inte en aning. Då blir det nästan så att folk i min omgivning gärna vill tala om för mig vad just de tror och varför de har rätt. Jag tycker det är rätt jobbigt, plus att jag upplever det som att jag inte "känner" min bebis lika väl (läs: jag känner att jag är en lite sämre mamma) som de som "känner på sig" vilket kön det skall bli.
Jag tycker inte heller att det handlar om att öppna julklapparna före julafton, jag förstår inte vad "köns-överaskningen" egentligen har med förlossningen att göra. Det är så stort att få ett barn, att barnet är friskt och att förlossningen gått bra att det känns som om könet inte är lika viktigt. Jag skulle vilja likna det vid att ha en påse godis, och äta/njuta en bit då och då, istället för att vräka i sig hela påsen samtidigt och inte uppskatta varje enskild bit lika mycket.
Så vi kommer att ta reda på könet, om barnmorskan är hyfsat säker. Är hen inte säker på vad det är, så är vi ju tillbaka i osäkerheten och då kan det lika gärna kvitta.