Anonym (Saran) skrev 2012-12-09 22:25:31 följande:
Jag tycker iaf inte att det låter särskilt rationellt och noga övervägt.
Vill man hjälpa till, ska man göra det på annat vis anser jag. Inte på det sättet du presenterar här. Risken är annars stor att hon letar andra män på nätet när hon måste flytta ut ur din lgh, och på detta sätt upprätthåller du alltså att hon kan råka illa ut igen (vete tusan vilka hon kommer i kontakt med då). Du har ju ingen aning om hur hon kom i kontakt med den mannen som misshandlar henne nu t ex.
Nä, jag blir väl lite för engagerad och vill hjälpa. Kan jag hjälpa så vill jag hjälpa. Jag känner mig bäst själv och vet att hon skulle ha det bättre här än stanna där och bli misshandlad en dag/kväll/natt till. Jag har haft flera bostadslösa unga människor som fått bo hos mig och alla har idag hittat något bättre boende. Jag tänkte inte göra henne beroende av mig, för att min dotter måste ha rummet från den 22'a, så det skulle ändå bara vara en tillfällig lösning. Om nu någon jour kan hjälpa henne så är det väl bra, men om inte?
Jag mår faktiskt dåligt när jag tänker på detta. Tänk om det finns unga människor där ute som nu blir misshandlade för att de inte har någonstans att ta vägen och samtidigt står ett rum tomt hos mig.
Jag brukar i dessa stunder tänka: -Nicke, du kan fan inte rädda hela världen. Det räcker med de du redan räddat.
Om hon inte har fixat något åt sig själv till 22/12 så har jag andra vänner som kanske hade kunnat hjälpa. Det brukar alltid lösa sig.
Nåväl, hoppas att hon lyssnade på alla kloka och gick till någon jour istället.