Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Pallas skrev 2013-05-04 18:00:41 följande:
     Sist jag var där under och skruvade hade jag karpaltunnelsyndrom i flera veckor. Jag måste verkligen få tummen ur och plocka isär den inom kort. Problemet är ju att jag jobbar hela tiden och när jag inte jobbar så städar eller rider jag. Hur får ni andra mekare tid till underhåll på era skorvar? Prioriterar ni bort något? Knakar äktenskapet i fogarna för att ni ligger i garaget för jämnan? Eller hur gör ni?
     
    Vad är "karpaltunnelsyndrom"?

    För att byta vevaxelgivare (t.ex) krävs bl.a att insug ska bort, och du har helt rätt, det är inte ett litet jobb. Och det är mer eller mindre ganska vidrigt på ren svenska.

    Bara vevhusventilationsjobbet kunde få mig att få psykbryt tidvis. T.ex. att byta oljesticksröret, att bara dra upp det gamla röret och skjuta i det nya röret - låter lätt va? Tog 1h. Det är sugpassning på bitarna, röret ska i EXAKT rätt, rätt vinkel, rätt riktning, rätt tryck nedåt. Jag grät lite när det väl satt på plats.

    Min fru har nog "köpt" att det blir lite garagetid för mig, det var ett aktivt val, att köpa en äldre bil som inte hade varken speciellt högt inköpspris eller speciellt stort värderas (som nya bilar) så hon förstår om det tar lite tid ibland. Men när bilen inte startade efter en veckas meck, och vi skulle på påsk-semester, då blev hon lack.
    Det tog en hel lördag att fatta hur jag skulle få liv i han, men sen så. 

    Sen har jag en hobby-bil också, och den kan hon väl bli lite irriterad på ibland. Mina "modifieringar" tycker hon mest är onödiga. 

    Jag brukar skruva på kvällar o nätter, efter att famlljen gått o lagt sig eller läser eller ser på Tv. Mellan 20 och 24 får man några timmar. Ibland är jag envis och glömmer klockan och då kommer man in med oljiga händer halv två på natten, det är inte så lämpligt när det är jobb dagen efter. 
    Skruvar aldrig på helgdagar eller liknande tid, då är jag alltid med familjen och/eller huset/tomten.

    /Puppa
     
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2013-05-07 00:14:02 följande:
    Blandar du inte ihop detta med kaxaxelgivarna?
    På e39 / e46 så kan man byta vevaxelgivaren som sitter nere vid startmotorn utan att ta bort insuget, men det underlättar att ta bort luftfilterburken.

    På min 528 hade jag tur jag kunde byta den bara genom att sträcka ned handen, så den byttes innan den gick sönder eftersom båda kamgivarna just bytts.
    Beror på vilken maskin. Den guide jag läste (för vevaxelgivare) var nog faktiskt för en 318 om jag ska vara korrekt. Då är det är ett apjobb, jo den ska sitta typ under startmotor, det finns fler idéer, en är att ta det ovanifrån, då måste insug och hela sk*ten bort, en annan är väl att gå under bilen. När det kommer till M54-maskinen kan det nog vara som du säger kamaxelgivarna som är ett stökigt jobb, kanske inte den främre, men den bakre? Osäker på var den sitter. Känns intuitivt att det nog är knöligt. Allt i BMW's motorrum är ju trångt

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa
    LinnElin skrev 2013-05-07 15:15:07 följande:

    Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
    Kul! Bra jobbat med Saaben och Imprezan! Ha ha, på nyårsafton, ja vad sjutton, det är väl en lika bra dag som någon annan.

    El är jag ingen stjärna på, men jag har tvingats bli hyfsad på t.ex. multimeter. Min "sportbil" har ett råttbo till elsystem då det varit många ägare på bilen tidigare med både stereo och larm-ambitioner, så det är rätt ful-kopplat och jag har bytt massa kablage och kopplingar. Har även haft problem med reläer (ABS och bränsle) och jordningar/jordfel så felsökning med multimeter har blivit lite av en vana nu. Svåra är väl att veta HUR en tänkt krets (i en bil t.ex) skall/bör fungera och veta hur man logiskt skall mäta för att få ett svar som indikerar vad man bör åtgärda. Sen har jag själv kopplat in egna mätare och även ljus på bilen och då har det också varit aktuellt att mäta lite och förstå kopplingar. 

    Vad jag kan skryta med är att jag är en j-el på att löda iaf.

    Vad beträffar trådens ämne, Mekarskryt, så kan jag rapportera att mycket mekande blir det inte för sedan igår har min elektriska garageport vägrat öppna sig. Tänk att det ALLTID ska vara nåt som j-las.

    Pallas, vilket sk*t med motorlampan igen! Tillbaka till ruta ett?!

    /Puppa

     
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-08-11 23:45:31 följande:
    I helgen har min golf fått lite kärlek  
    Har bytt samtliga högtalare i bilen. Den fick en ny huvudenhet och två steg och imorn
    är baslådan klar. Denna vecka ska jag byta alla fjädrar, byta drivaxelknut bak höger inre som är glapp 
    och ställa framvagnen. Skulle gärna ställa bak med men den är inte justerbar
    Ny bakruta ska den få med, för jag hade sönder den gamla när jag skulle ta ur torkarmotorn. Wvs jävla skit system men bakrutetorkaren i rutan. Den demonterbara dragkroken har fått sig en omgång med och är nu mer som ny.

     
    Ska ställa framvagn på BMW'n imorrn (verkar ha för mycket Toe out höger fram). Topps, har du utrustning att ställa sånt själv?

    BMW Touring har ju axeln genomgående bakrutan också. Min gamla satt så IN I H-VETE. Fick borra/såga ur axel och genomföring. Då gällde det att ta det piano och inte skada glaset. Men det gick.

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa

    Förra lördagen plockade jag ned bromsarna fram på BMW'n. Och den här gången var det inget "snabbt & enkelt" för det fick man ju tillbaka som en bumerang genom att bromsarna började ligga an bara 2 månder efter förra vändan.

    Nu var det rengöring av ALLT med bromsrengöringsmedel och en rejäl motionering av kolvarna in/ut i oket - sen uppsmörjning med bromskolvsfett och lite kopparpasta på beläggens upphängningskrokar i okhållaren. Nu funkar de perfa. Men säg den lycka som varar. I samband med det såg jag att han slitit ned däcket på insidan - måste ställa framvagn. Så det fick bli nya däck förra måndagen och innan jag hann åka till däcksfirman ringer frugan och skriker att luften rusar ur höger bak. Ventilen var helt sprucken. När jag sen ska slänga på vinterdäck vänster bak, ja då är vinterdäcket helt platt!! 

    Däckskillen spårade smygläcka på vinterhjulet mellan däck/fälg och slipade rent hela insidan av fälgkanten. Hoppas det håller nu. Så var det "Insp 1" i torsdags, årlig service, det lät jag min meck göra. Hade oroat mig över ett ljud i framvagnen och det visade sig vara kränghämmarens stabiliseringsstag, det bytte han utan att fråga. Reservdelen kosta bara 360 spänn. Så får det bli framvagnsinställning på tisdag och ytterligare balansering av framdäcken då ratten darrar i 110 knyck.

    Pust, är rätt trött på bilar nu faktiskt. Men eftersom halvljusglödlampan gick på väg hem igår så får man ju pilla lite till denna vecka.

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-08-13 00:16:50 följande:
    Kanon

    Nej inga egna grejer men lämnar till en verkstad som ligger runt hörnet dom har en tjej där som är grym på att skruva. dessutom rätt fin att se på  
    Vissa har det bra.
  • Rabarbapuppa

    Så då har man varit inte mindre än två vändor till Autoexperten-verkstaden.

    Framvagnen blev ställd, det var inget allvarligt felinställt men bra att få allt justerat rätt.
    Sen balanserade de alla hjulen, och på vägen hem därifrån var det kö så jag kunde inte få upp bilen i den fart där obalansen börjat tidigare. Dagen efter till jobbet kom jag upp i ca 110 km/h och obalansen var kvar, dessutom hade jag på kvällen märkt att de dragit hjulbultarna med muttermaskin så att jag inte kunde få loss minst två bultar. Hata!!

    Ringde o skällde och åkte tillbaka eftermiddagen efter. Jodå, killen hade balanserat fel på ca 20 gram - och sånt känns. Dessutom hade de själva problem att få bort en av bultarna de hade dragit med maskin. Rätt åt dem.

    Nu drogs allihop FÖR HAND under min övervakan, 110 Nm exakt.
    Balansen verkar vara återställd, men såklart hängde en frambroms i lördags. Kunde inte fortsätta färden.

    Nu är jag skitförbannad på alltihop och har beställt nya bromsok fram och nya bromsslangar. Idag ska jag även beställa skivor och belägg, då ena skivan (minst) har slagit sig. Så sjukt less nu.

    /Puppa.
     

  • Rabarbapuppa

    Kul grejjer Topps, mera trim och nya prylar - sånt gillar vi

    Jag har också ägnat mig åt nya prylar, dock inte lika spännande.

    Slutet förra veckan fick så min BMW nya bromsar fram.
    Bytte oken till helt nya, nya skivor, belägg, och bromsslangar.
    Var som vanligt nervös för insexorna som håler skivorna, de brukar sitta som s...an. Men jag preparerade rätt noga med 5-56 och en rejäl järnklubba att skapa lite oro materialet. Så de kröp ut.

    Nästa var ju att få ur skivorna, då ska okhållarna bort, och de brukar man inte lossa så ofta, men för en enda gångs skull hade jag lite tur - hör definitivt till ovanligheterna - så de gick loss de med efter en del svettpärlor i pannan. Även bromsslangarna (de befintliga) släppte utan större bråk efter att ha rengjort ordentligt. 

    Nu ska nya bromsarna "köras in" ett par hundra mil. Men allt funkar åtminstone som det ska och inga bromsvibrationer - så de förra skivorna hade slagit sig, absolut.

    Tyvärr har jag inte fått bukt med obalansen fram. Måste låta en tredje firma balansera däcken nu, för i 100-110 känner jag obalans. Mycket irriterande, jag trodde allt var okej äntligen.

    Summa summarum denna sensommar:

    * Ny ventilkåpspackning
    * Nya framdäck
    * Ny k-hämmarstag (i samband med service)
    * Framvagnsinställning
    * Helt nya bromsar fram
    * Hjul-låsbultar med förlorad adapter borttagna och ersatta med vanliga bultar.

    - kvarstår då balansering... igen. Eller vad är det som ger mig obalans i strax över 100 knutar?

    /Puppa

     
     

  • Rabarbapuppa

    LinnElin, ingen fara. Mitt nick är onödigt komplicerat. Med flit.

    Det är en 330iA Touring, 02'a. E46 är inte helt okänsliga i framvagnen och det märks mycket fortare på en BMW att nåt är knas än på många andra bilar.

    Jag tycker obalansen är inkonsekvent, den uppträder sagt vid 100-110 men försvinner i viss mån i högre fart. Ibland kan den komma redan vid ca 95 km/h, och jag har testat på både gammal väg och nyasfalterad väg.

    Jag har fåt framvagnen ställd, K-hämmarstag bytt, och nu kanske det är dags att göra som du sa - kolla bussningar. Hör inte ett enda missljud fram dock.

    Well, igår tändes bromsbeläggvarningslampan på panelen. Suck. Jag som har bytt allting nyss.

    Visade sig vid inspektion att beläggvarningskabeln hade smitit iväg och närmat sig insidan av fälgen. Jag tror balansvikterna i fälgen piskat mot sladden och nästan slitit av den. Då blir det kortis, och lampan tänds.

    Plocka av hjulet och ur med sladden, fram med verktyg och skarvade ihop kabeln med lödkolven och sen dubbla krympslangar utanpå detta, och så återmontering och en litet buntband som säkrar kabeln från att smita på det där viset igen. 

    Man nollställer varningslampan genom att sitta i bilen med stängda dörrar och vrida tändning till läge 2 och vänta ca 30 sek. Då släcks den automatiskt. (givet att felet är lagat alltså)

    Alltid är det nåt.

    /Puppa

     

Svar på tråden Mekarskryt!