• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Anonym (sen)

I min skola duschade vi tillsammans i lågstadiet, inget som kändes som ett problem då.
    I högstadiet fanns väggar och draperier mellan duscharna, vilket kändes bra. Hörde till de som utvecklades sent och var inte alls nöjd med min platta nästan hårlösa kropp på sjuan och åttan.
    Inte tror jag att någon skulle ha sagt nåt om min kropp, men ändå. Känslig ålder och alla borde få välja själva hur öppen med sin nakenhet man vill vara.

• Anonym (Draperi tack!)

Jag var "poppis" under mellan- och högstadiet, var alltså inte mobbad eller retad, men minns stunderna efter gympa som en plåga. De som var sena i utvecklingen skämdes, de som var tidiga skämdes, man jämförde bröst och kroppar hej vilt, ibland fick man tränga ihop sig med en annan klass i ett minimalt duschrum, det pratades om folks underkläder (vem som hade BH vs vem som inte hade det och så vidare), ibland hade någon mens (kul att då behöva duscha i ett minimalt duschrum ihop med femton andra) och så vidare. Jag tycker det borde vara en självklarhet med duschdraperi och mer avskildhet. Tycker fortfarande det är lite jobbigt med badhus och allmänna duschar. Fan, minns än idag hur jag satt i bastun med min kompis och en tant (vi var runt tio år så "tanten" kan i och för sig mycket väl ha varit runt 30) kom in, vräkte ned sig på bastubänken, slängde av sig handduken och -tadaaaaa!- särade på benen. Hela härligheten syntes, damens anatomi kunde plågsamt tydligt beskådas. Jag och min kompis stirrade chockat i några sekunder, sedan gick vi ut. Efter det bastade vi inte så ofta. Jag kan inte mycket om kids i åldrarna nio till femton (typ), men har ju varit barn själv. Tror faktiskt barn och ungdomar i de åldrarna som regel inte gillar att fösas ihop tillsammans i ett pinsamt litet våtutrymme. Jag tycker inte man skall skämmas för sin kropp men det innebär inte att man därför nödvändigtvis måste älska att duscha ihop med mer eller mindre okända människor.

• Mariohn
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-08 23:23:21 följande:
    Jag var "poppis" under mellan- och högstadiet, var alltså inte mobbad eller retad, men minns stunderna efter gympa som en plåga. De som var sena i utvecklingen skämdes, de som var tidiga skämdes, man jämförde bröst och kroppar hej vilt, ibland fick man tränga ihop sig med en annan klass i ett minimalt duschrum, det pratades om folks underkläder (vem som hade BH vs vem som inte hade det och så vidare), ibland hade någon mens (kul att då behöva duscha i ett minimalt duschrum ihop med femton andra) och så vidare. Jag tycker det borde vara en självklarhet med duschdraperi och mer avskildhet. Tycker fortfarande det är lite jobbigt med badhus och allmänna duschar. Fan, minns än idag hur jag satt i bastun med min kompis och en tant (vi var runt tio år så "tanten" kan i och för sig mycket väl ha varit runt 30) kom in, vräkte ned sig på bastubänken, slängde av sig handduken och -tadaaaaa!- särade på benen. Hela härligheten syntes, damens anatomi kunde plågsamt tydligt beskådas. Jag och min kompis stirrade chockat i några sekunder, sedan gick vi ut. Efter det bastade vi inte så ofta. Jag kan inte mycket om kids i åldrarna nio till femton (typ), men har ju varit barn själv. Tror faktiskt barn och ungdomar i de åldrarna som regel inte gillar att fösas ihop tillsammans i ett pinsamt litet våtutrymme. Jag tycker inte man skall skämmas för sin kropp men det innebär inte att man därför nödvändigtvis måste älska att duscha ihop med mer eller mindre okända människor.
    www.mariohn.se/2011/05/27/simsimsim-eller-inte-kanske/

Precis så är det på badhus
  • Anonym (Draperi tack!)

Just det, ang gymmet etc: jag duschar hemma. Av den enkla anledningen att jag då 1) slipper tränga ihop mig med X antal okända, nakna människor (rakar helst benen i avskildhet utan observatörer), 2) föredrar min egen/familjens dusch framför en stinkande, ostädad gymdusch samt 3) helt enkelt trivs bättre i mitt eget varma hem, där jag kan duscha, ta på mig pyjamas och sedan slänga mig i soffan framför TVn. Badhuset? Jag duschar och klär om som alla andra. Att få till badhuset är frivilligt, ännu har inte tanken slagit mig att kräva en egen, privat dusch (hmm....).

• Marlean

Alla ni som hatar att "samduscha" går ni aldrig och badar i badhus? *bara nyfiken*

• Anonym (Draperi tack!)

Mariohn: klockrent blogginlägg!! Haha! Sm sagt, är inget större fan av badhus och allmänna våtutrymmen.

• NovemberApril

Jag närvarade inte på en enda idrottslektion under mellan och högstadiet. Jag hade mensvärk, var sjuk, hade huvudvärk etc. Fejkade t.om lappar från mina föräldrar. Och allt p.ga duscharna. Hade det varit egna små kabiner (som det är fast med dörrar bara) hade det varit en helt annan sak. De som var med men inte duschade fick höra i matsalen sen av idrottsläraren att det dem svettades ut var urin och det var svining mm. Jag var inte bekväm med att duscha med andra, det är en känslig ålder. Dessutom stirrar tjejerna ut varandra och sen pågick skitsnacket om vem som rakat muffen och vem som inte, vem som hade hår var och vem som inte och vem som hade pattar och det ena och det andra. Haha. Nä, Gud nä. Jag kommer aldrig tvinga min dotter till det om hon inte vill.

Ett betyg mindre när jag gick ut men som tur var påverkade det inte det sådär jättemycket.  

• Anonym
    Marlean skrev 2013-01-08 23:33:18 följande:
    Alla ni som hatar att "samduscha" går ni aldrig och badar i badhus? *bara nyfiken*
    Nä, usch, ohygieniskt tycker jag. Men som vuxen gör jag som jag vill och är dessutom sams med mitt utseende, vilket man ofta inte är när man utvecklas från barn till tonåring.
  • Anonym (Draperi tack!)

Marlean: jodå. Jag går till badhuset. Därmed inte sagt att jag tycker det är särskilt nice att behöva trängas med en massa nakna, okända människor i duschen. Och nåt av det värsta jag vet är när man i den där duschen träffar på nån lite halvt avlägsen bekant, typ en kollega man sällan pratar med, eller en granne man knappt hälsat på. Sånt händer titt som tätt. Inte nog med att man tvingas konversera med denna bekanta, man måste också göra det naken. Hu! Men jag går till badhuset. Fast som sagt; jag anser att duschdraperier eller liknande skulle vara trevligt. Både i badhus och kanske framförallt i skolornas gympasalar. Jag tycker man har rätt till ett val, både som barn och vuxen.

• FruLiNi
    Marlean skrev 2013-01-08 23:33:18 följande:
    Jag badar aldrig i badhus av den anledningen att det är äckligt att vara i en pool samtidigt med andra människor och deras vidriga kroppsvätskor. Så motbjudande.

Samduscha kan jag göra om jag måste men föredrar att duscha ifred.
Svar på tråden samduschning