• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Anonym

Räkna med att det är 10stycken åt gången som ska använda duscharna, i ca 10 omgångar om dagen, det blir ca 100 olika tvålar, kroppalster, svett och hår från ca 100 individer om dagen. Om idrottshallen används (oftast) 7 dagar i veckan, och det ser likadan ut varje dag 7 dagar i veckan. D blir ca 700 olika individer som skitar ner draperierna! Och det finns ingen lokalvårdare som hinner tvätta dom så ofta som de skulle behövas och det skulle aldrig finnas tid till att byta ut dom heller då detta faktiskt tar för mycket av våran tid! Tänk på om Du själv skulle vilja används duschen som har draperi när de medför den stora hygien risken det faktiskt gör. Och som jag sa tidigare i ett inlägg. Mobbningen blir större och mer dold när det finns draperier för det finns ingen som ser vad som händer bakom draperiet, dom drar undan för att se hur personen reagerar, det blir med förstörelse då dom slits ner och ofta klottras det. Samma gäller duschväggar, klotter är de mest vanliga. Och då kan man skriva "ring XX om du vill ha ett ligg" " XX är en idiot" m.m.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-09 09:43:00 följande:
    Räkna med att det är 10stycken åt gången som ska använda duscharna, i ca 10 omgångar om dagen, det blir ca 100 olika tvålar, kroppalster, svett och hår från ca 100 individer om dagen. Om idrottshallen används (oftast) 7 dagar i veckan, och det ser likadan ut varje dag 7 dagar i veckan. D blir ca 700 olika individer som skitar ner draperierna! Och det finns ingen lokalvårdare som hinner tvätta dom så ofta som de skulle behövas och det skulle aldrig finnas tid till att byta ut dom heller då detta faktiskt tar för mycket av våran tid! Tänk på om Du själv skulle vilja används duschen som har draperi när de medför den stora hygien risken det faktiskt gör. Och som jag sa tidigare i ett inlägg. Mobbningen blir större och mer dold när det finns draperier för det finns ingen som ser vad som händer bakom draperiet, dom drar undan för att se hur personen reagerar, det blir med förstörelse då dom slits ner och ofta klottras det. Samma gäller duschväggar, klotter är de mest vanliga. Och då kan man skriva "ring XX om du vill ha ett ligg" " XX är en idiot" m.m.
    men du det finns ju faktiskt duchar med glasväggar så kan ju städarna städa av de väggarna när dem ändå städar duchutrymmet.
  • Anonym

När jag gick i skolan, delades vi tjejer in i två omklädningsrum för att vi dels inte skulle vara så många i samma rum, men även för vi skulle känna oss mer bekväma i duschen då vi var mindre grupper och ofta med vännerna vi stog närmast. Detta minskade mobbningen i vår klass. Hur killarna gjorde vet ja inte. Men detta kanske är nått att ta till istället för draperier och väggar?

• Anonym

Glasväggarna är ju fortfarande öppna på ena sidan eller hur? Då ser man ju iallafall!

• La Lola
    Anonym skrev 2013-01-09 09:46:00 följande:
    När jag gick i skolan, delades vi tjejer in i två omklädningsrum för att vi dels inte skulle vara så många i samma rum, men även för vi skulle känna oss mer bekväma i duschen då vi var mindre grupper och ofta med vännerna vi stog närmast. Detta minskade mobbningen i vår klass. Hur killarna gjorde vet ja inte. Men detta kanske är nått att ta till istället för draperier och väggar?
    Och för den som redan var mobbad, hur kändes detta? För den som saknade vänner menar jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Queenie70
    Anonym (Hel & Ren) skrev 2013-01-09 09:36:25 följande:
    Hur ska man då göra på badhus?

Då låter man bli att gå dit. Skolan är dock obligatorisk. Och frågan är om vi i obligatoriska aktiviteter verkligen ska kunna tvinga barn att vara nakna om de inte vill. Jag anser ju inte det, utan att olika barns känsla för integritet måste respekteras, vilket går att åstadkomma med rätt enkla lösningar.
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-09 09:47:54 följande:
    Glasväggarna är ju fortfarande öppna på ena sidan eller hur? Då ser man ju iallafall!
    Öppna på ena sidan?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sär skriven
    solstril skrev 2013-01-08 22:23:25 följande:
    Håller fullkomligt med dig. Det borde vara viktigare att ta itu med anledningen till att man känner så än att sätta upp dörrar och draperier. Oavsett om det en känsla som sitter hos dig själv eller om det faktiskt är så att omgivningen ( här klassamrater) tittar och dömer, så är det väl det som är problemet, inte nakenheten i sig. Att göra nakenheten så tabu, både bland vuxna och barn tycker jag är att skapa problem och lära barn att det är skamligt och hemligt med nakenhet.

Varför är det viktigare att neka barn rätten till integritet och valet "vem ska få se min kropp?" än att tvinga in dem i situationer av ren konformitetshets? Ja, nakenhet är naturligt och ingenting att skämmas för, i vissa situationer, precis som toalettbesök är. Men inte fan tvingar vi barnen att sitta och bajsa inför varandra för att de ska lära sig om naturlighet.

Vi kan välja vad vi vill prata om eller inte, och om vi tycker någonting är för privat så håller vi tyst om den saken. Även om vi tycker att kroppen är för privat ska den dock visas upp för alla som vill se under tolv långa skolår, en stor plåga för många.

Du menar på att nakenhet är naturligt och oskamligt - kan det inte få vara naturligt och oskamligt men avskilt för den som önskar? Så jävla meckigt kan det inte vara att sätta upp några stänger och draperier så att den som önskar att få vara ifred under duschen får lov till det.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Wittra

Haha dåligt självfötroende för att man inte vill duscha med andra människor.....right. så måste ligga till...kan ju inte vara så att man själv vill bestämma när man ska visa sig naken.

• sär skriven
    Wittra skrev 2013-01-09 10:18:43 följande:
    Haha dåligt självfötroende för att man inte vill duscha med andra människor.....right. så måste ligga till...kan ju inte vara så att man själv vill bestämma när man ska visa sig naken.
    Precis..!

Personligen tycker jag också det är viktigare att lära våra barn om sina egna gränser, om rätten att säga "nej", om rätten att inte exponera sin kropp när man verkligen inte vill, än att lära dem att gruppnakenhet är något naturligt och bra. Det är så motsägelsefullt att barn i ALLA andra sammanhang uppmuntras säga ifrån när någon vill ha tillträde till deras kroppar, men just i duschsituationen tvingas de klä av sig och duscha i grupp.

Budskap 1) "Gör aldrig någonting ni är obekväma med, era kroppar är ERA kroppar och ni bestämmer själva över dem. I alla sammanhang."

Budskap 2) "Gå in i duschen nu som alla andra. Det är naturligt att vara naken och alla ser faktiskt olika ut, om någon stirrar så får du ta det."
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden samduschning