• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-01-09 07:11:09 följande:
    kan vi inte bara fastställa att ingen skall behöva vara naken mot sin vilja ? 
    Håller med. Men tydligen håller de flesta inte med, för annars hade det ju funnits andra riktlinjer i skolorna. Jag trodde att det åtminstone fanns privatskolor med högre standard.
  • Anonym

De e väl bara att duscha när man kommer hem istället och byta om på toaletten om man är "blyg"

• Madeleine Louise

Jag tycker inte att det ska fixas nya duschar så att alla har varsin eller att idrott ska bli frivilligt. 
    Däremot anser jag att de minsann kan sätta upp omklädningsbås och draperier i duscharna.
    Om det finns 3-4 bås med draperi och "omklädningsrummet" så kan man välja vart man vill byta om.
    Har man bråttom eller ej med att byta om? Vill man visa sig eller ej? 

♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-09 07:40:17 följande:
    De e väl bara att duscha när man kommer hem istället och byta om på toaletten om man är "blyg"
    Fast varför ska man behöva vänta när det är så enkelt att fixa enskilda duschplatser?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Draperi tack!)

Jag anser att draperier gör att man inte blir fullt så exponerad. Man kan liksom välja. De som känner sig blyga eller "utsatta" på något sätt kan välja var de vill byta om, fullt öppet eller lite i skymundan.

Marlean: Så du räknar mig som osocial på grund av att jag inte tycker det känns helt bekvämt att stå och kallprata naken med nån random bekant i badhusets allmänna duschutrymme?! Du fattar ju inte poängen. Jag räknas nog som en väldigt social person, bara för att jag inte trivs med att träffa vagt avlägsna "vänner" (läs: halvt okända grannar, så kallade "facebookbekanta" och så vidare) när jag är helt naken betyder det inte att jag är inbunden och knepig! Tror säkert många känner igen sig i det jag skriver, som förresten klottrades ned med en stor portion humor...

Vissa härinne tycker att man helt enkelt skall tvingas att vänja sig. Jag säger då det. Var ni aldrig osäkra över er kropp som barn? Sälv minns jag omkllädningsrummet som en djungel, där djungels lag gällde. Det snackades skit, jämfördes hit och dit, de utfrysta och mobbade kröp ihop i ett hörn och mådde antagligen skit, ibland kom det in främmande vuxna eller andra elever som råkat gå fel....listan kan göras lång. Jag var som sagt populär under mellan- och högstadiet, men även som populär kan man skämas över sin kropp i puberteten!! För de två tjejer som mobbades i vår klass kan jag bara ana hur hemskt det kändes med allmän tvångsdusch efter gympan! De kände sig antagligen uttittade även som fullt påklädda i klassrummet.

Orka med folk som anser att det är SÅ naturligt att duscha ihop med andra, traska runt spritt språngande och vara sådär häääärligt naturlig... Jag känner mig obekväm i den situationen, punkt slut. Trots att jag ser fullt normal ut och aldrig varit retad.

• Juronjaure

Finns nog ingenting som skapat sådan ångest för skolbarn som just duschning efter gympan! Jag tycker det är helt obegripligt att barn (i synnerhet när de börjar bli lite större) ska behöva visa sig nakna inför sina kamrater. Det är inte svårt att sätta upp draperier...

• Queenie70

Nakenhet tillsammans med andra är utan tvekan nåt som ska vara valfritt, och att alternativt ska givetvis erbjudas utan att det ska vara nåt konstigt. Alla har olika gränser för sin integritet och dessa ska respekteras. Lite läskigt att se att det uppenbarligen finns vuxna i tråden som anser att det är ok att frysa ut varandra.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2013-01-09 09:04:03 följande:

Nakenhet tillsammans med andra är utan tvekan nåt som ska vara valfritt, och att alternativt ska givetvis erbjudas utan att det ska vara nåt konstigt. Alla har olika gränser för sin integritet och dessa ska respekteras. Lite läskigt att se att det uppenbarligen finns vuxna i tråden som anser att det är ok att frysa ut varandra.

Sant! Läskigt också att tänka på att mina barn ska växa upp med andra barn som har såna föräldrar...

(Jag antar att alla som tycker det är sååå naturligt att vara nakna tillsammans med främlingar känner til några nudiststränder i sin närhet, så de kan bada och vara naturliga om somrarna. Ni kanske kan starta en tråd och tipsa om de bästa stränderna?) 
  • Anonym (Hel & Ren)

Hur ska man då göra på badhus?

• La Lola
    Anonym (Hel & Ren) skrev 2013-01-09 09:36:25 följande:
    Hur ska man då göra på badhus?
    Och så tar vi det en gång till; det är frivilligt att gå dit.
    De som upplever att det är jobbigt att duscha med andra undviker badhus.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden samduschning