• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • Fille88
    Anonym skrev 2013-01-09 01:45:22 följande:
    Det "sjuka" är väl att man som barn inte kan säga ifrån eller har ett val, utan man är tvingad att visa sig naken. Sedan är det ju inte fråga om småbarn, uppåt tonåren är det inte så jävla kul.

Nej i tonåren kan jag förstå, men jag menar man får väl jobba på sitt självförtroende?? Det är inte direkt så att man har värsta sexlekarna i duschen antar jag :P
  • Anonym
    Anonym (i skolan) skrev 2013-01-08 19:36:41 följande:
    Har arbetat som lärare i 15 år. Under dessa år har jag ordnat egen dusch åt 4 elever. Alla andra har klarat av detta. Det är alltså inget allmänt problem.

Förstår tanken TS. Men vi måste lära barnen att acceptera sina egna kroppar och att andra ser annorlunda ut. 

Hur ska man klara simhall, träningslokaler och annat. Det är inte så många ställen som har bås/draperier. 

Arbetat som lärare i 15 år och har inte hört talas om begreppet mörkertal?
  • Anonym
    Anonym (Förstår) skrev 2013-01-08 20:14:54 följande:
    Håller nog med om som många säger här: många vågar nog inte säga ifrån fast man tycker det är generande.

Minns själv hur det var när jag gick i skolan på mellanstadiet, älskade gympa men hatade att duscha efter då den manligen medelålders läraren skulle vara med i duchrummet så vi inte brände oss på varmvattnet - vad som märkligt var att han var aldrig rädd för att killarna skulle göra det samma, de fick ducsha själva.

Ja herregud man förstod ju inte men jag berätta för min mor som gick till rektorn och vi fick därefter duscha själv.

Ja detta var på 60-talet men jag minns förnedringen och om jag fått välja hade jag valt att duscha utan varken lärares eller kompisars blickar då jag led av att vara tidigt utvecklad och kroppsbehåring som generade mig mkt och nej man rakade inte benen som 10-12 åring!     
    Oj, hade också en lärare som förvisso duschade med killarna men ofta sprang två trappor upp för att säga till oss att vara tysta! Han stod ofta kvar en lång stund och tittade på oss..
  • Anonym
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:34:46 följande:
    Jag hade definitivt undrat vad de var för fel på en person som gick till ett separat rum för att duscha, tvekönad, gigantisk buske, blygdläppar som hänger ned till knäna.

De va en i gymnasiet som inte duschade med oss andra och jag kan ju berätta att hon blev totalt utfryst efter det, löjligt tycker jag, vi föds nakna. Om man nu skäms kan man väl vänta och gå in sist.
    Tyckte du att det var i sin ordning att hon blev utfryst?

Är du kapabel till att tänka utanför ramen? Kan hon vart utsatt för något? Skämts för något?
  • Anonym
    Anonym (chockad) skrev 2013-01-08 20:37:09 följande:
    Men herregud! Har ni aldrig varit i en simhall? Där duschar man ju i samma rum. På många gym också. Det är väl bra att barnen lär sig att alla ser olika ut och inte luras av medias bild där alla är perfekta? Jag trodde inte att den här amerikanska prydheten hade kommit hit till Sverige, men tydligen. Det är sorgligt! Om barnen växer upp med det så blir det ju inget konstigt med det. Nakenhet är naturligt! DET är vad barn borde lära sig.
    Du missar något. De som pratar i tråden refererar till de barn de var
    Mig veterligen var jag som barn föga påverkad av någon "amerikansk prydhet".
  • Anonym
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:41:46 följande:
    Jo jag var jävligt mobbad blivit kallad skabb och äckligt troll hela livet, hade 2 vänner i mellanstadiet, 4 i högstadiet och 1 på gymnasiet. Jag hade sjukt dåligt självförtroende varit självmordsbenägen man har då ALDRIG velat duscha själv hur dåligt jag än mått. För då hade jag inte haft några vänner kan jag garantera.

De som inte dödar det härdar.
    Jag har då inte vart tvungen att duscha naken med andra för att få vänner?!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-01-09 01:24:23 följande:
    Jag ser ingen annan lösning på det än att jobba på självförtroendet.
    Säg det till småungarna som gömmer sig på toaletten..
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-01-09 01:52:25 följande:
    Som sagt, jag ror man får jobba på självförtroendet.

Att bygga om duschar/omklädningsrum eller ta bort sim- och idrottslektioner från skolan anser jag är orimligt.

Det är så mycket här i livet man inte kommer undan, skolan är en av dem. Lär dig leva med dig själv och de "måsten" som finns här i livet för ingen annan kan lösa dem åt dig.
    Eller så kan man jobba för bättre miljöer. Varför ska man skita i saker och låta det vara?

Här är det ingen som pratar om att ta bort gympan, däremot så ifrågasätter man att barn ska behöva vara nakna med varandra mot sin vilja.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-01-09 01:59:04 följande:
    Bättre att vänja av sig då det begränsar ens liv.
    Jag har faktiskt bättre saker att fokusera på. Nu är dessutom ungarna såpass stora att de inte behöver mig med på badhuset.

Hälsan sköter jag utmärkt utan att behöva ta av mig i ett gym eller på ett badhus så särskilt begränsande är det inte.
Svar på tråden samduschning