Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Fast de två mån jag helammade sonen reagerade han ingenting fast jag drack mjölk, åt ost och fil.

Men några dagar efter att han oxå fått vanlig ersättning så fick han en enorm reaktion.

Mest var det eksem och klåda vi märkte såklart men även magproblem och det är olika vilka symtom de kan få.

En del får förstoppning av mjölkersättning.

Men det är väl bäst att lyssna på BVC antagligen nu när det är så svårt att veta vad ni ska göra...

FruSen skrev 2013-07-13 16:47:12 följande:
    Nej, bvc tror inte det är mjölkallergi. Då borde de reagerat när jag ammat dom (då reagerade de inte alls trots att jag drack mjölk/åt mjölkprodukter mm).

• Två döttrar och en son
    Aapple skrev 2013-07-13 23:29:27 följande:
    Ska som sagt inte amma denna gång. Hur gör man inför bb? Tar man med sig flaskor o ersättning i väskan? O provar med olika ersättningar eller?

Inte jag heller.

Jag har packat ner tre olika flaskor med minsta dinappar i väskan jag tar med till förlossningen + Nan Ha ersättning då jag vill ge den pga att den är bäst då ett syskon haft mjölkallergi.
    Vill gärna använda mina egna grejer och vänja barnet vid direkt + att jag vill ha hjälp och råd om hur jag bör göra med vattnet, blandningen, mängden och matningen i början.
    Sen har jag hört att en del förlossningsavd/BB inte har vanliga flaskor och dinappar pga att de ska vara amningsvänliga och inte vill att barnen ska vänja sig vid dinapp och flaska/ersättning....
    Så den risken tar inte jag!

Du bör bestämma dig för vilken ersättning du vill ge ditt barn redan innan och gärna ha med den till förlossningen.
    Annars kanske de bara erbjuder en annan sort på förl/ev eftervård och då kan det hända att barnet får svårare att byta till den sort du vill ge sedan, om det nu spelar nån roll för dig.
    Om ni inte har någon födosallergi i familjen så rek att börja med BabySemp 1, Nan Pro 1 eller Hipp Baby Combiotic 1.
    Skulle barnet sedan verka få allergi, ont i magen, förstoppning eller kolik så kan man prova en särskild ersättning anpassad för detta efter rådgivning med bvc eller barnläkare.    
    Föds barnet prematurt före 37 veckor eller är underviktig för åldern så brukar barnläkare rek särskild ersättning anpassad för prematura barn som de får av sjukhuset eller man får köpa reducerat på apotek. 

Har även tagit med sugnappar i väskan då jag helst vill att barnet ska ha det pga sugbehovet/magen och när jag inte ammar blir det inget annat ständigt snuttande.... 
  • Två döttrar och en son

Ja fast hade de inte redan det?

MinFinaMinna skrev 2013-07-16 15:02:15 följande:
    FruSen: testa med rapsolja i ersättningen!

• Två döttrar och en son
    LindaEfraim skrev 2013-07-16 22:31:23 följande:
    Alla barn som äter ersättning har ont i magen och får oftare koliksmärta eftersom deras magar egentligen inte är mogna för annat än bröstmjölk men de har iaf utformat ersättningen så den är så lik som möjligt. Lite biverkningar har den ändå. Precis som bröstmjölken kan få om mamman äter vindruvor, vitkål, lök som också kan ge koliksmärta.

Fel och fel. ALLA barn som äter ersättning får inte ont i magen... Suck. Oxh det är lika många som bara äter bröstmjölk som får kilik. Vad gör du här och vad är din poäng?
  • Två döttrar och en son
    LindaEfraim skrev 2013-07-17 06:16:40 följande:
    Två döttrar en son Läs gärna om mitt inlägg innan du svarar korkat.

Du skrev "alla barn som äter ersättning får ont i magen". Vem är korkad hördudu?? Och vad gör du i denna tråd överhuvudtaget? Har du ett spädbarn som du inte ammar?
  • Två döttrar och en son

Jag undrar oxå om det inte är så att just Astrid inte tål komjölk?

Eftersom den andra flickan tål alla ersättningarna, och alla är de baserade på mjölk...

Tyvärr är inte Nan Ha helt mjölkfri heller, bara delvis nedbrutet mjölkprotein och har hon utvecklat allergi emot det eller mot laktos så måste hon ha en helt mjölkfri ersättning.

Man kan köpa olika märken av dessa utan recept på apotek och prova en burk!

De är dyra men blir barnet bättre så får man dem billigt ist på recept.

Till dessa ersättningar kan man byta helt rakt av.

Mammatillfilur skrev 2013-07-17 05:31:23 följande:
    Det är vanligt att få mer ont i bebismagen av både Bifidus och laktulos. Vi slutade med allt sånt och bytte till komjölkfri ersättning och då löstes alla problem.

• Två döttrar och en son

Håller med om att mjölkfritt från apotek kan vara lösningen. Har skrivit om det förut men FruSens bvc har ju menat att det absolut berott på niferex... Tycker det är konstigt dock att de inte rek att prova ersättning för allergiska barn!

Mammatillfilur skrev 2013-07-17 21:56:06 följande:
    Frusen: Vi bytte rakt av till en ersättning som heter Pepticade. Efter ca 1 vecka förändrades vår flicka från en ledsen, skrikig bebis som hade svårt att komma till ro samt ständigt behov av hjälp av både magmassage och windii för att bajsa till en lugn och harmonisk tjej som kunde bajsa själv och inte behöver några droppar eller laktulos. Idag när hon är 7 månader äter hon vanligt mat och dricker lite ersättning till mellanmål. Vi har introducerat mjölkprodukter lite sakta och än så fungerar det. Jag tror att i vårt fall handlar det om mängden mjölk hon får.

• Två döttrar och en son

Förlåt att jag svarar men ja det är mjölkfritt och oxå passande för andra allergier.

FruSen skrev 2013-07-17 22:09:18 följande:
    Hmm, hela inlägget kom inte med. Mammatillfilur vad är Pepticade för typ av ersättning, är det något mjölkfritt?

Du kan alltid köpa mjölkfria ersättningar utan recept. Som sagt jag har ju undrat oxå över detta redan i början när jag läste om er flickas problem... Skadar ju inte att prova.
  • Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-07-17 22:24:21 följande:
    Som jag fattar är väl laktos och mjölkprotein två skilda "allergier" eller vad man nu ska kalla det. Många är ju överkänsliga mot laktos men fixar mjölkprotein utan problem. Finns det ersättningar som är enbart laktosfria? Eller är det mjölkfritt rakt av då som gäller? 

Inte säker men som jag fattat så ska man ha en ersättning fri från både laktos och mjölkprotein om de är känsliga för något av det. Det är väl oxå enklast så. Är ändå fullvärdig näring! I regel växer proteinallergin bort sen. Ang laktos vet jag inte. Googla på mjölkfria ersättningar så får du fram några olika.
  • Två döttrar och en son

Men tillsätt vaniljsocker i början annars kommer hon nog vägra äta det pga så annorlunda smak.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...