Aapple skrev 2013-07-13 23:29:27 följande:
Ska som sagt inte amma denna gång. Hur gör man inför bb? Tar man med sig flaskor o ersättning i väskan? O provar med olika ersättningar eller?
Inte jag heller.
Jag har packat ner tre olika flaskor med minsta dinappar i väskan jag tar med till förlossningen + Nan Ha ersättning då jag vill ge den pga att den är bäst då ett syskon haft mjölkallergi.
Vill gärna använda mina egna grejer och vänja barnet vid direkt + att jag vill ha hjälp och råd om hur jag bör göra med vattnet, blandningen, mängden och matningen i början.
Sen har jag hört att en del förlossningsavd/BB inte har vanliga flaskor och dinappar pga att de ska vara amningsvänliga och inte vill att barnen ska vänja sig vid dinapp och flaska/ersättning....
Så den risken tar inte jag!
Du bör bestämma dig för vilken ersättning du vill ge ditt barn redan innan och gärna ha med den till förlossningen.
Annars kanske de bara erbjuder en annan sort på förl/ev eftervård och då kan det hända att barnet får svårare att byta till den sort du vill ge sedan, om det nu spelar nån roll för dig.
Om ni inte har någon födosallergi i familjen så rek att börja med BabySemp 1, Nan Pro 1 eller Hipp Baby Combiotic 1.
Skulle barnet sedan verka få allergi, ont i magen, förstoppning eller kolik så kan man prova en särskild ersättning anpassad för detta efter rådgivning med bvc eller barnläkare.
Föds barnet prematurt före 37 veckor eller är underviktig för åldern så brukar barnläkare rek särskild ersättning anpassad för prematura barn som de får av sjukhuset eller man får köpa reducerat på apotek.
Har även tagit med sugnappar i väskan då jag helst vill att barnet ska ha det pga sugbehovet/magen och när jag inte ammar blir det inget annat ständigt snuttande....