Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Jag tänker hälla pulver i flaskor, sen ha två termosar med varmt resp kallt vatten och hälla i så det blir blandat och bra temperatur.

• Två döttrar och en son
    Emiii skrev 2013-06-19 10:43:00 följande:
    Jag hade nog inte haft pulvret i flaskan innan vattnet, blir nog svårt att få till rätt vattenmängd och det är viktigt (speciellt för de minsta) att vattenmängden är rätt. Vällingdoserare är kanon och typ lika smidigt :)

Ja okej det stämmer nog! Då ska jag köpa en vällingdoserare! Var köper jag en sån? Och så har jag en flaskisolerare som håller temperaturen upp till fyra tim. Kan man ha en helt färdig flaska med ers när barnet somnat på kvällen så behöver man bara ta frsm första flaskan. Eller? I isoleraren alltså.
  • Två döttrar och en son

Kom på det sen ja... Men då kan jag ha en flaska med vatten i rätt temp iaf och så hälla i uppmätt pulver från doseraren? Har beställt vällingdoserare med tre fack nu och flaskställ och flaskborste! Måste det absolut vara kokat vatten? Vad är det som gäller egentligen?? Och isfl hur länge?

• Två döttrar och en son

Spelar det någon roll vilken ersättning man ger from barnets första mål? Visst ska det vara 1.an, men alltså är det någon av alla dessa pro, ha mm som är att föredra framför andra för en totalt nyfödd?

• Två döttrar och en son

Tack för svar!! Okej så kokat om de är prematura. Annars då; hur har ni gjort - kokat vatten eller tagit kallt vatten ur kranen och värmt? Ni som gett ers direkt från start: vad sa personalen på förlossning/eftervår om det? Kan man ta kallt kranvatten och värma bara till en helt nyfödd?

• Två döttrar och en son

Jag har då läst på en del ställen att de menar att man inte behöver koka vatten som är.kommunalt Iaf inte efter den första tiden. Men osäker på exakt.vad som gäller.... Varmvatten från.kran ska man inte ta iaf vet jag. Ska fråga mvc och.bvc och läsa på livsmedelsverkets sida. De brukar väl ge råd ang vatten med? Annars fråga dem på Nan och Semper. Och personalen på förlossning/bb lär väl veta.

• Två döttrar och en son

Läste.på Livsmedelsverkets sida.om rekommendationer för spädbarn och där står att man ska spola kranvatten tills det är.kallt och sen värma till ättemperatur. Ingenting.om att koka. Bara att.inte ta.varmt vatten direkt från kran då det kan utlösa koppar i ledningen. Vid egen brunn däremot rek kokning. Sen såklart finns det ökade risker för ett barn så kanske man bör.koka i början.

• Två döttrar och en son

Även.på 1177 står att man tar.kallt vatten från kranen efter att man spolat lite. Jo.visst ksn msn koka i vattenkokare. men bra att veta att.man inte måste! Var gör du av det nykokta vettnet direkt efter? Häller det i en termos? Har du det framme sen tills det svalnar av? Hur.blandar du? Jag.är.väl dum men vill gärna få tips!

• Två döttrar och en son

På livsmedelsverket står det även att man inte behöver sterilisera flaskor eller dinappar alls.

• Två döttrar och en son

Tänker följa barnläkares/sköterskas råd efter förlossning el bb allra först. Eftetsom jag inte tänker amma alls så vill jag direkt ha anvisningar för ersättning ist. När vi vart på bvc första ggn får de råda.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...