• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Prova att låta honom sova i er famn ist för i spjälsängen.

Och sova bredvid er i er säng på natten.

Ge honom gärna sugnapp.

Bär honom så mycket ni kan, på arm, i bärare eller bärsjal.

Låt honom sova i babysittern dagtid.

Prova att han sover i vagnen så ni kan gunga honom.

Prova att lägga honom på sidan ist för på rygg. Lägg en hoprullad liten filt bakom ryggen och framför magen eller köp en spec kudde avsedd för sidovägen för spädbarn.

Kanske får han för mycket Laktulos?Kan han vara allergisk mot något i Laktulosen?

Har han blivit sämre efter han fått Laktulos så hade jag slutat ge det.

Men prata om det med BVC oxå.

Ang andra ersättningar så kan ni t ex prova BabySemp 1 Lemolac som finns i vanliga maktsfärer.

Den är fr.o.m. födseln och rek till barn med problem med matsmältningen, lindrig kolik eller som småkräks pga att den är extra lättsmält.

Eller Nan Comfortis 1 som rek fr.o.m. födseln och till barn med kolik eller koliksymtom.

Den finns också i vanliga mataffärer.

Nan H.A rek fr.o.m. födseln och minskar risken för allergi mot mjölkproteinet och bidrar till att stärka immunförsvaret i tarmen.

Mjölkproteinet är delvis nedbrutet för att reducera de flesta allergiframkallande ämnena i mjölken.

Innehåller oxå Bifidus för tarmen.

Barn med konstaterad mjölkproteinallergi ska dock inte äta Nan H.A.

Finns i vanliga affärer.

BabySemp Bifidus finns receptfritt på apotek och rek fr.o.m. fyra veckor.

Används vid förstoppning, ger lösare och surare avföring, liknande den hos ammande barn.

Semper Profylac är en specialersättning som finns att köpa receptfritt på apotek.

Den rek vid komjölksallergi, sojaallergi, sekundär laktosintolerans och födoämnesrelaterad intolerans.

Kan ges fr.o.m. födseln.

Alla dessa kan provas för att se om barnets symtom lättar eller försvinner.

Men i regel rek att man börjar med att blanda ut den ersättning barnet tidigare fått med den nya i ökande doser tills man övergått helt till den nya.

Allergi mot komjölk eller vete, råg och korn kan ge förstoppning hos spädbarn.

MalinS skrev 2013-07-08 17:14:51 följande:
    Tack för alla tips! Uppskattas jätte mycket att du tar dig tid att hjälpa :)

Han rapar efter varje måltid och vi tar även flera pauser under måltiderna så han rapar några gånger och vilar magen lite innan han fortsätter äta.

Vi har mam flaskor med dinapp nr 1. Kanske dags att byta till nr 2? Men jag har läst att det kan komma för fort i nr 2 så att barnen kan få ont i magen av det.

Han började med ersättning när han var 1 månad, nu är han 2 månader. Så den senaste månaden har vi haft rapsolja, minifom och semper magdroppar och det har funkat ganska bra men han har väldigt mycket uppstötningar så när han har somnat och vi lägger ner honom i sängen så vaknar han efter en stund och "hulkar" så vi får ta upp och rapa honom trots att vi rapar honom när han äter. Han är trött och ledsen eftersom han inte får sova färdigt.

Det var pga det som bvc rekomenderade laktulos för att luften kommer upp istället för ner så vi ska försöka få ordning på magen så han pruttar ut luften istället. Men det är den senaste vecka när vi har använt laktulos som han har börjat skrika utav smärta och inte bajsat själv någonting utan vi har fått använda pysventiler som du skrev. Så laktulosen verkar ha gjort så att han fått mer ont i magen.

• Två döttrar och en son

Äsch lägg av.

Det är inte sämre att ge flaska!

Säger jag som ammar (väldigt liite dock) min trea som är två år och fem mån (om sex dgr) ännu.

MalinS skrev 2013-07-08 20:50:40 följande:
    Ja vi får nog köpa nr 2, det skadar ju inte att testa iallafall.

Ikväll har jag väldigt dåligt samvete för att amningen inte funkade, han ville aldrig ta bröstet så första månaden pumpade jag ut mjölk och gav på flaska och då funkade magen jätte bra. Men sen fick jag massa mjölkstockningar och mjölken sinade.

Det tär verkligen på en att se sin lilla ha så ont. 

• Två döttrar och en son

Men nu alltså inte ska amma nästa barn någonting alls!

Det blir som det blir.

Ibland ammar man och ibland ger man flaska!

Ibland går det ena eller det andra bra och ibland inte.

Inget ger någon garanti och vi har möjlighet att välja, eller tvingas.

Oavsett gör vi vad vi kan för våra barn!

Två döttrar och en son skrev 2013-07-08 21:40:27 följande:
    Äsch lägg av.

Det är inte sämre att ge flaska!

Säger jag som ammar (väldigt liite dock) min trea som är två år och fem mån (om sex dgr) ännu.

• Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-08 14:40:10 följande:
    Skönt att höra! Tycker du jag ska försöka med bara maten, utan alla droppar?

Ja bara Nan Ha, inga droppar behövs.
  • MalinS

Min son fick så ont i magen att vi fick åka till akuten igår. Pratade med bvc på morgonen men hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vanligt. På eftermiddagen fick han så ont att jag ringde till sjukvårdsupplysningen, hon ringde till en barnläkare som sa att vi måste åka in direkt och sa att bvc va knäppa som inte hade skickat iväg oss på morgonen. Nu har jag köpt nan ha som vi ska testa, hoppas på att det funkar bättre.

• Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-10 14:50:37 följande:
    Min son fick så ont i magen att vi fick åka till akuten igår. Pratade med bvc på morgonen men hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vanligt. På eftermiddagen fick han så ont att jag ringde till sjukvårdsupplysningen, hon ringde till en barnläkare som sa att vi måste åka in direkt och sa att bvc va knäppa som inte hade skickat iväg oss på morgonen. Nu har jag köpt nan ha som vi ska testa, hoppas på att det funkar bättre.

Stackars liten, bvc är inte kloka ibland. Ge bara Nan Ha och Inga andra droppar eller laktulos. Skriv hur det går!
  • FruSen
    Åh, men usch vad jobbigt! Min bvc-sköterska säger också att vi ska fortsätta som vi gör men det går ju inte längre. I söndags bajsade äntligen Astrid, 6 dagar sedan sist och med en massa magont! Det gör ont i hela hjärtat att se när de har så ont och jobbigt
    Hur gick det för er på akuten ? 

Jag har nu, utan att meddela bvc, tagit bort alla järndroppar. Tanken är att magen ska kicka igång hoppas jag! Vi har gett bifidus 3 ggr/dygn och resterande mål har Astrid fått Laktulos utan att det gjort någon större effekt... Hoppas att avsaknaden av järn nu ska göra så magen kommer igång. Hur vi ska fortsätta efter magen kommit igång får vi ta sen känner jag, just nu är min prio att få barnen icke-förstoppade
  • Två döttrar och en son

Lider med er och era barn....

Kanske ska ni prova mjölkfri ersättning?
    Det kan ju vara att de inte tål komjölksproteinet och det ger ju ofta magont och förstoppning.
    Man kan köpa receptfritt på apotek och prova en burk,
    De är dyra men blir barnet bättre med mjölkfri ersättning så kan man få dem på recept billigt.
    De smakar inte alls lika gott för barnet som vanlig ersättning så man brukar få blanda i vanlij.eller vanligt socker i början.      

• Två döttrar och en son

Usch vad hemskt.
    Vad sa de på akuten?
    Är han förstoppad?  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...