• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Libby2k

Vi började med minifom igår och idag känns han lite lugnare, men kanske ska skippa semperdroppar o gå tillbaka till semper ersättning som vi hade precis i början.

Han spyr väldigt mycket det senaste också!! :/

• Christi38

Att ge magdroppar och miniform är ju inte samma sak så det tror jag går utmärkt i sig.

Han kanske är sjuk om det kom plötsligt att han kräks?

Hur länge har ni ätit den ersättningen då? Varför bytte ni från den tidigare?

Svårt att säga vad det kan vara, kan ju vara vad som helst tyvärr som gör att han skriker. Är det hela tiden eller efter varje måltid?

Är han väldigt hård i magen hade jag gett lite Lactulose. Tror vi fått olika råd om hur mkt en bebis bör få, personligen fick vi rådet 0.5 ml per kilo bebis väger.

• Libby2k

Jag bytte till nan för jag upplevde att han var väldigt grinig med semper och hört att det är lite mildare. Tyckte det vände, vi började med nan gör ca två veckor sedan. Han är 4veckor idag.

Vågar man ge lactulose utan att prata med BVC?

Idag är han BETYDLIGT lugnare än igår. Tro det eller ej men när vi sätter på rockmusik på hyfsad volym (fortfarande så vi kan prata med varandra så det är inte superhögt) så stensomnar han, när vi sänker så vaknar han och protesterar!

Han har ingen feber, men möjligt att han är sjuk, det är så svårt att säga när dem inte kan säga vad det är! :/

• Christi38

Prata med BVC du om Lactulose, eller ring sjukvårdsupplysningen? Stackars lille plutt, så liten :) Nä inte lätt med små som inte kan berätta själva!

När ni bytte sort, bytte ni rakt av eller började ni med lite i taget? Det kan vara lite snällare mot magen att börja långsamt med ny sort så magen "hänger med", 10%, 20%, 30 osv - bara som tips, det behöver inte ha med detta att göra :)

• Libby2k

Tror att minifom gjort susen för han har inte alls varit lika grinig/gnyig idag! Nu är vi iuf ett gäng ikväll som sitter o pratar o lite låg musik på o han gillar ljud o prat så han ligger lugnt o tyst. Men det skulle han förmodligen inte göra om det varit kolik.

Vi bytte rakt av. Hade kanske varit smart att byta ut ett mål i taget, bra tips!

• MalinS

Jag hoppar in här. Min son får nan pro med rapsolja. Vi har även minifom och semper magdroppar. Och nu tyckte bvc att vi även skulle ge honom laktulos också, så nu har vi 4 olika saker men han har fortfarande ont i magen och har inte bajsat själv på en vecka. Han försöker bajsa och klämmer så han blir röd i ansiktet samtidigt som han gallskriker men ändå kommer de ingenting.

Vi funderar på att byta till nan ha, någon som har erfarenhet av den?

• Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-08 14:01:27 följande:
    Jag hoppar in här. Min son får nan pro med rapsolja. Vi har även minifom och semper magdroppar. Och nu tyckte bvc att vi även skulle ge honom laktulos också, så nu har vi 4 olika saker men han har fortfarande ont i magen och har inte bajsat själv på en vecka. Han försöker bajsa och klämmer så han blir röd i ansiktet samtidigt som han gallskriker men ändå kommer de ingenting.

Vi funderar på att byta till nan ha, någon som har erfarenhet av den?

Ja jag har! Den är super och du kan byta till den rakt av. Jag märkte skillnad redan första dagen. Gört!
  • MalinS
    Airhostess skrev 2013-07-08 14:38:23 följande:

Ja jag har! Den är super och du kan byta till den rakt av. Jag märkte skillnad redan första dagen. Gört!
    Skönt att höra! Tycker du jag ska försöka med bara maten, utan alla droppar?
  • Två döttrar och en son
    MalinS skrev 2013-07-08 14:40:10 följande:
    Skönt att höra! Tycker du jag ska försöka med bara maten, utan alla droppar?

Ja byt för det skulle kunna vara att han känslig och då är specialersättningarna lämpligare.
    Finns Semper Bifidus på apotek också som ska vara bra för magen!
    Och Comfortis.
    Kanske är han mjölkproteinallergisk och då måste ni ha särskild ersättning som bara finns på apotek.
    Men prova de vanliga specialersättningarna först som finns i vanliga affärer.    

Jag hade fortsatt att ge magdroppar och minifom också.

Samt köpt sådan där pysventil på apoteket att stoppa iu rumpan så gaser kommer ut och tarmen stimuleras att bajsa. Eller provat med en termometer. Ha salva på innan,

Prova också att massera magen ner i riktning mot tjocktarmen.
    Vet du hur man gör sol och måne, trycker upp benen och skakar osv - sådan tarm/kolik-massage?  
    Googla annars så finns det där!

Och att bada brukar vara skönt för dem och gärna i sådan rund Shantala/Delta-badbalja.  

Och rek bvc Laktulos s så ge honom det!
    Var bara noga med exakt mängd du ska ge han.
    De är känsliga när de är så små...           
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...