kdkd skrev 2013-07-23 12:43:12 följande:
Hej!
Jag har ett barn 4 månader och jag skulle vilja diskutera med er angående amning och ersättning. Min bebis får lite bröstmjölk som jag pumpar ut och resten ersättning NAN pro 1. Folk i omgivnignen har lyckats göra att jag har dåligt samvete att jag inte fullammar eller ammar överhuvutaget.Mår riktigt dåligt. De även sa att man inte anknyter till sitt barn om inte ammar.Jag älskar mitt barn...En pediatriker tittade på mig som att jag är kriminell pga att jag ge ersättning Finns någon som har haft dåligt samvete, hur bekämpar ni detta?
Tack på förhand...
Anmäl vårdpersonal som säger eller behandlar dig dåligt pga att du inte ammar! Det är viktigt att de får veta att det INTE är okej.
From 1/1-11 har man rätt att anmäla till socialstyrelsen om man blivit ifrågasatt för sin vilja eller förmåga att amma!
Om man inte vill uppge vårdpersonalens namn behöver man inte det. Syftet är ändå att utreda händelsen för att undvika att det händer igen och skapa en bättre vård!
Anmälan ska innhålla en beskrivning av händelsen och tidpunkt, namnet på vårdgivaren eller på just den vårdpersonal/personen som klagomålet gäller om du vill.
Skicka till Socialstyrelsen, Enskildas klagomål, 106 30 Stockholm.
På socialstyrelsens hemsida finns mer info och en blankett du kan fylla i:
www.socialstyrelsen.se/klagapavarden
Det är INTE okej att läkare eller sköterskor behandlar en kvinna sämre pga att hon inte ammar/ger ersättning!!
Stå på dig!
Du gör som du vill/tycker passar dig/er bäst.
Ingen annan har rätt att lägga sig i det om inte du har bett om det!