• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • FruLarsson
    FruSen skrev 2013-07-23 21:03:43 följande:
    Min äldsta dotter totalvägrade bröstet. På bb blev vi kvar i 5 dygn och dottern bara gallskrek, åt inte en droppe fastän det rann till från mig och i princip droppade ner i munnen på henne. Efter 3 dagar med en bebis som (i mina ögon) svälter grät jag efter ersättning men bb-personalen blev irriterade och kom med en pump och föreslog kopp istället. Efter ytterligare två dagar då jag pumpade och personalen (!!) matade dottern med kopp blev vi hemskickade med pump och order om att koppmata och fortsätta erbjuda bröstet. 
    Jävla idioti vill jag säga!
    När dottern nästan var två år kollades äntligen hennes tungband som visade sig vara alldeles alldeles för kort! Då min bror hade kort tungband och fick det klippt frågade jag om detta redan på bb (och bvc) men de tyckte inte det behövde kollas, att ha kort tungband är så ovanligt och allt vad det nu var. 
    Nej, nu blev det här en hel roman om min erfarenhet men jag kände att jag ville berätta då jag delar endel av din uppfattning att ersättning ses som rena giftet av många... Särskilt på bb och bvc upplevde jag.  

Nu har vi flyttat och bytt bvc så nu när tvillingarna kom och de har inte ifrågasatt mitt val att inte amma tvillingarna (jag ammade på neo och första veckorna hemma då även maken var hemma men började med ersättning när han återgick till jobbet). Däremot har min bvc-sköterska ganska begränsad kunskap om ersättning upplever jag. Tyvärr. Ena tjejen blev väldigt förstoppad och detta försöker vi fortfarande få bukt med. 

När jag sedan slutade amma tvillingarna så stod man ju som ett fån där i butiken bland alla sorters ersättningar och ingen information. BVC uppmanade mig att googla. Men det känns ju sisådär. Tycker man bör kunna få information om ersättning från bvc än att behöva googla - det gäller ju att man då sållar bland korrekt info och det som bara är trams liksom.. Det är ju inte helt lätt alla gånger.
    Jag fascineras alltid över hur olika det är på ställen! Min dotter har fått sitt tungband kollat. På neo här verkar ersättning vara standard tillsammans med pumpning. När jag och min man inte fick koppmatningen att funka så hintade neo-personalen om att det fanns nappflaskor också men att det var vi som föräldrar som var tvungna att ta det beslutet (och där satt jag och koppmatade för att det var det jag trodde att de ville liksom, hade jag vetat att jag fått använda flaska hade jag gjort det direkt). Det var också BVC som sa till mig i förbifarten att man fick hoppa amningen om man kände att det inte funkade.

Däremot känner jag väl igen det där med att bvc inte har nån koll på ersättningssortimentet eller vad man ska göra när bebisen trots att man ger flaskan inte går upp i vikt. Mycket trial and error från min sida för att få till det. Att man får uppmaningen att själv sitta och googla känns ju lite som ett skämt faktiskt...
  • FruLarsson
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?
    Vi började med MAM antikolik-flaskor. Men min tjej fick i sig för mycket luft och för lite mat med de flaskorna så vi har gått över till Dr-Brown flaskor och har MAM-dinappar stl 2.

Dr brown har ett bättre flöde så bebisen inte behöver suga lika hårt för att få ut mjölken. Ja, jag har en bekväm (för att inte säga lat) tjej. Jag försökte länge att inte behöva använda dr brown för jag tyckte de verkade jobbiga att diska men nu har jag 6 flaskor som jag kör i diskmaskinen och det är ju inte jobbigt alls.  
  • Två döttrar och en son
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?

Har köpt Man Antikolik flaskor, Dr Browns standard stora plastflaskor och en liten Esska. Och dinappar till dessa i olika storlekar from nyfödd. Hoppas de funkar bra!
  • Lindsey Egot the only one

FruSen

Varför de inte informerar om ersättning är pga WHO. Det var nämligen så att Nestle hade en massiv kampanj i Afrika att ersättning var mer näringsrik än kvinnornas bröstmjölk eftersom de flesta lider av näringsbrist. Tyvärr började bebisarna dö och det berodde inte på ersättningen men att de inte har tillgång till rent vatten så barnen dog. Alltså fler barn i Afrika överlever om de blir ammade än om de får ersättning med förorenat vatten. Tyvärr sket Nestle i det och tillslut satte WHO riktlinjerna 6 månader sedan får de vända sig till mödrar och göra reklam för sin ersättning. Det för att skydda barn i länder där inte rent vatten finns att tillgå men man måste göra det globalt.

• FruSen
    FruLarsson skrev 2013-07-23 21:36:54 följande:
    Jag fascineras alltid över hur olika det är på ställen! Min dotter har fått sitt tungband kollat. På neo här verkar ersättning vara standard tillsammans med pumpning. När jag och min man inte fick koppmatningen att funka så hintade neo-personalen om att det fanns nappflaskor också men att det var vi som föräldrar som var tvungna att ta det beslutet (och där satt jag och koppmatade för att det var det jag trodde att de ville liksom, hade jag vetat att jag fått använda flaska hade jag gjort det direkt). Det var också BVC som sa till mig i förbifarten att man fick hoppa amningen om man kände att det inte funkade.

Däremot känner jag väl igen det där med att bvc inte har nån koll på ersättningssortimentet eller vad man ska göra när bebisen trots att man ger flaskan inte går upp i vikt. Mycket trial and error från min sida för att få till det. Att man får uppmaningen att själv sitta och googla känns ju lite som ett skämt faktiskt...
    Jo, det är verkligen olika.
    Jag låg bara på bb med äldsta dottern och då var de väldigt amningsinriktade. 
    När jag låg med tvillingarna på neo var det inte alls samma amnings- eller bröstmjölkshets, trots att bb och neo låg vägg i vägg!  
    På neo sa de till och med att de är "så väldigt (överdrivet) måna om amningen på bb". 
  • FruSen
    LindaEfraim skrev 2013-07-23 21:53:40 följande:
    FruSen

Varför de inte informerar om ersättning är pga WHO. Det var nämligen så att Nestle hade en massiv kampanj i Afrika att ersättning var mer näringsrik än kvinnornas bröstmjölk eftersom de flesta lider av näringsbrist. Tyvärr började bebisarna dö och det berodde inte på ersättningen men att de inte har tillgång till rent vatten så barnen dog. Alltså fler barn i Afrika överlever om de blir ammade än om de får ersättning med förorenat vatten. Tyvärr sket Nestle i det och tillslut satte WHO riktlinjerna 6 månader sedan får de vända sig till mödrar och göra reklam för sin ersättning. Det för att skydda barn i länder där inte rent vatten finns att tillgå men man måste göra det globalt.
    Jo, jag vet.
  • Två döttrar och en son

Ord bm idag sa ingenting om att vik bm skrivit in i journalen att jag inte vill amma. Skönt! Hoppas verkligen det var sista mvc-kollen idag. Exakt en vecka till bf.

• Libby2k

Hej tjejer. Min grabb blir sju veckor på lördag. För ett par dagar sedan slutade vi med semper magdroppar för dem tog slut och bestämde oss för att se om det funkade utan. Nu har han börjat spy ofantliga mängder. Ser ut som det är allt han ätit. Tar ca 10-15 minuter efter han ätit upp. Sen dröjer det inte länge, kanske 30 min innan han är så hungrig att han skriker igen! Några erfarenheter? Är det avsaknaden av dropparna? Vi gav dem för att han hade ont i magen men tillslut fick vi även börja ge minifom och lactulose. Vilket fungerat fint och han har mått bra till nu!!! Apoteket är stängt så vi får hålla ut till imorgon men någon kanske har något förslag vi kan testa ikväll, natt?! Brukar försöka ha honom sittandes en stund efter maten...

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...