• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • TessTess93

SB2011,
    1. Jag fick barn för 6 veckor sedan och behövde inte ta någon tablett

2. Jag sa ingenting till min BM

3. Jag frågade personalen på BB

4. Det är inget som jag kan komma på nu som man måste tänka på..

• Lindsey Egot the only one

Fru Sen

Det har jag inte skrivit heller att det är fel att enbart ge ersättning. Så din tillrättavisning är lagd på fel person.

• kdkd

Först och främst tackar jag er hjärtligt för erasnabba svar, imponerande faktiskt. Jag antar att det jag behöver höra är att det egentligen inte är fel att någon ger ersättning mjölk. Tack för era råd och jag kommer att försöka följa de. Men för historias skull och för att svara på några frågor här kommer min berättelse . Jag har aldrig ens tänkt på ämnet amningen någonsin innan jag fick barn. Kommer från ett samhälle där kvinnor allmänt inte ammar eftersom de måste gå tillbaka till arbetet efter 40 dagar eller eftersom det inte är trendigt (jag vet lite överdrivet, åt andra hållet) och verkligen ämnet amning är av de mest ointressanta ämnen för diskussion.  I Sverige till min förvåning är man obsessed med amningen. Folk som jag inte känner alls frågar mig om jag ammar! Jag har i princip inte ammat egentligen eftersom barnet från dag 1  kunde inte suga på de inåtvända bröstvårtorna och grät. När jag vågade fråga påBB om vi måste ge ersättning till barnet pga det gick ner i vikt svaret var i princip nej och det blev till slutet att jag handmjölkade i dagar och barnet drack den med kopp!!!!!( fruktansvärt obehaglig överraskning för min make och min mamma). De sista två hade inget problem alls med att inte amma och aldrig ifrågasatt ersättning. När jag kom hem naturligtvis kunde inte se mitt barn gråta av hunger och då började med med pump. Blev trött på detta och snart gick jag ner att pumpa någon gång per dag, varannan dag. Nu kommer ut bara några ml. Bebisen ÄLSKADE flaskan från första ögonblicket, och så gjorde min man också eftersom han kunde ge mjölk och pga vi sov mer på nätterna  Men så småningom börjar man träffa sina vänner och bekanta, ALLA var intresserande om barnet ammas. Förlåt men kan någon förklara för mig varför detta händer i Sverige ett land som jag älskar? I alla fall alla  tror att man måste uttömma alla möjligheter  att amma och att ersättningen är gift, även två väninnor som jag älskar och respekterar och som råkar ha spädbarn nu, förstår inte riktigt varför måste man ge ersättning. Och barnläkare trots att jag förklarade läget sa med stor besvikelse  att bröstmjölk är verkligen nödvändigt för barnet och att jag egentligen inte vill lyssna på rådgivning.

Så alla kommentarer har gjort att jag känner mig lite handikappad att inte kunde amma.... Men barnet växer underbart och verkar nöjd och glad.

• FruSen
    LindaEfraim skrev 2013-07-23 19:08:55 följande:
    Fru Sen

Det har jag inte skrivit heller att det är fel att enbart ge ersättning. Så din tillrättavisning är lagd på fel person.
    ?
    Jag har inte tillrättavisat någon, jag skrev bara att det heller inte är fel att inte amma alls.   
  • Lindsey Egot the only one

FruSen

Nä och jag håller med där och det har jag skrivit tidigare i tråden också

• FruSen
    LindaEfraim skrev 2013-07-23 19:43:57 följande:
    FruSen

Nä och jag håller med där och det har jag skrivit tidigare i tråden också
    Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, jag har inte tillrättavisat dig alls. 
  • Linda T
    SB2011 skrev 2013-07-23 18:11:44 följande:
    Hej hoppar in här då jag har lite frågor å funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!
    Jag väntar mitt andra barn å har inga som helst planer att amma denna gången. Ammade min son i ca 2.5v men han blev blå en dag i samband med att han åt å man kom fram till att de var min medicin som orsaka de (även de ska vara ofarliga enligt fass) så jag slutade amma efter det då ja behöver min medicin! Fick piller för att sluta producera mjölk men tålde inte dom riktigt svimma å kunde inte stå på benen för då sjönk blodtrycket i jätte mycket!
    Jag e så klart livrädd att samma sak ska hända igen med nästa så amma finns inte på kartan!

Så till mina frågor!

1. Måste man ta den där tabletten direkt efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen? Vet att de inte e samma som jag fick sist men är rädd att samma ska hända ändå å att ja inte ska kunna ta hand om min nyfödda å vill inte missa de första timmarna heller så klart!
    2. Måste man förklara för sin bm varför man inte vill? Vill inte behöva sitta å förklara mig å få de tjatat hur jävla bra amning e!
    3. Hur vet man hur mycket man ska ge den nyfödda å hur ofta? Vågar man fråga bb ssk om de? Dom brukar ju vara väldigt negativa när de kommer till detta ämnet va jag förstått!
    4. E de nåt annat man ska tänka på när man när de kommer till flaskmatning om man inte ammar alls?

Hoppas ni kan läsa mitt svammel! Tack

Tack på förhand
    1. Nej, du behöver inte ta tabletten. Det finns andra sätt att stoppa upp produktionen, ex linda brösten eller använda en jättetight sport-bh.

2. Hon kommer säkert fråga, men du behöver inte förklara, du kan säga att amning inte är något alternativ för dig, punkt.

3. Personalen ska hjälpa dig och finns där för dig och ditt barn, även om du inte ammar. Du får info av personalen på BB hur mycket ersättning som ska ges och hur ofta.

4. På vårt BB användes inte samma ersättning som vi hade köpt hem, så det kan vara bra att kolla upp vilket fabrikat de har, alternativt ta med egen (om nu ditt BB tillhandahåller ersättning). 
  • FruSen
    kdkd skrev 2013-07-23 19:12:09 följande:

Först och främst tackar jag er hjärtligt för erasnabba svar, imponerande faktiskt. Jag antar att det jag behöver höra är att det egentligen inte är fel att någon ger ersättning mjölk. Tack för era råd och jag kommer att försöka följa de. Men för historias skull och för att svara på några frågor här kommer min berättelse . Jag har aldrig ens tänkt på ämnet amningen någonsin innan jag fick barn. Kommer från ett samhälle där kvinnor allmänt inte ammar eftersom de måste gå tillbaka till arbetet efter 40 dagar eller eftersom det inte är trendigt (jag vet lite överdrivet, åt andra hållet) och verkligen ämnet amning är av de mest ointressanta ämnen för diskussion.  I Sverige till min förvåning är man obsessed med amningen. Folk som jag inte känner alls frågar mig om jag ammar! Jag har i princip inte ammat egentligen eftersom barnet från dag 1  kunde inte suga på de inåtvända bröstvårtorna och grät. När jag vågade fråga påBB om vi måste ge ersättning till barnet pga det gick ner i vikt svaret var i princip nej och det blev till slutet att jag handmjölkade i dagar och barnet drack den med kopp!!!!!( fruktansvärt obehaglig överraskning för min make och min mamma). De sista två hade inget problem alls med att inte amma och aldrig ifrågasatt ersättning. När jag kom hem naturligtvis kunde inte se mitt barn gråta av hunger och då började med med pump. Blev trött på detta och snart gick jag ner att pumpa någon gång per dag, varannan dag. Nu kommer ut bara några ml. Bebisen ÄLSKADE flaskan från första ögonblicket, och så gjorde min man också eftersom han kunde ge mjölk och pga vi sov mer på nätterna  Men så småningom börjar man träffa sina vänner och bekanta, ALLA var intresserande om barnet ammas. Förlåt men kan någon förklara för mig varför detta händer i Sverige ett land som jag älskar? I alla fall alla  tror att man måste uttömma alla möjligheter  att amma och att ersättningen är gift, även två väninnor som jag älskar och respekterar och som råkar ha spädbarn nu, förstår inte riktigt varför måste man ge ersättning. Och barnläkare trots att jag förklarade läget sa med stor besvikelse  att bröstmjölk är verkligen nödvändigt för barnet och att jag egentligen inte vill lyssna på rådgivning.

Så alla kommentarer har gjort att jag känner mig lite handikappad att inte kunde amma.... Men barnet växer underbart och verkar nöjd och glad.

Ja, visst är det helt galet att totalt okända människor alltid fråga om man ammar!

Igår var jag och maken och barnen på en möbelaffär och kollade på soffor. Nä vi kommer in med tvillingar brukar det orsaka lite mer uppmärksamhet än vanligt och igår var en av försäljarna så väldans nyfiken. Efter hon frågat vilket kön barnen har så kom nästa fråga - "Ammar du?" 
    I och med att det är tvillingar verkar folk dock i allmänhet ha lite större förståelse för att jag inte ammar. Men ändå! Vad har okända människor med det att göra? Inte tusan är det någon som kommer fram och frågar om vi ger vår fyraåring tillräckligt med grönsaker/lördagsgodis/ärtsoppa eller vad som helst! Eller frågar om vi äter vegetarisk kost eller GI osv osv. 

Min äldsta dotter totalvägrade bröstet. På bb blev vi kvar i 5 dygn och dottern bara gallskrek, åt inte en droppe fastän det rann till från mig och i princip droppade ner i munnen på henne. Efter 3 dagar med en bebis som (i mina ögon) svälter grät jag efter ersättning men bb-personalen blev irriterade och kom med en pump och föreslog kopp istället. Efter ytterligare två dagar då jag pumpade och personalen (!!) matade dottern med kopp blev vi hemskickade med pump och order om att koppmata och fortsätta erbjuda bröstet. 
    Jävla idioti vill jag säga!
    Men lättpåverkad som (i alla fall jag) var så var ju bröstmjölken det enda rätta och fortsatte därför pumpa men gav tillslut i flaska (herregud så besvärligt att koppmata en bebis som viftar och har sig).
    När dottern nästan var två år kollades äntligen hennes tungband som visade sig vara alldeles alldeles för kort! Då min bror hade kort tungband och fick det klippt frågade jag om detta redan på bb (och bvc) men de tyckte inte det behövde kollas, att ha kort tungband är så ovanligt och allt vad det nu var. 
    Nej, nu blev det här en hel roman om min erfarenhet men jag kände att jag ville berätta då jag delar endel av din uppfattning att ersättning ses som rena giftet av många... Särskilt på bb och bvc upplevde jag.  

Nu har vi flyttat och bytt bvc så nu när tvillingarna kom och de har inte ifrågasatt mitt val att inte amma tvillingarna (jag ammade på neo och första veckorna hemma då även maken var hemma men började med ersättning när han återgick till jobbet). Däremot har min bvc-sköterska ganska begränsad kunskap om ersättning upplever jag. Tyvärr. Ena tjejen blev väldigt förstoppad och detta försöker vi fortfarande få bukt med. 

Det är verkligen tråkigt att mödravården osv är så inriktad på enbart amning. När jag gick föräldrautbildning då vi väntade dottern så var en träff om amning. Jag frågade då vilka alternatvi som fanns om det inte fungerar osv och svaret var liksom att "det inte är något man behöver bekymra sig om" och "man får räkna med att det tar ett tag innan amningen fungerar". Blev lite irriterad då (uppkäftig enligt bm som höll i träffen kanske?) och frågade då hur länge man ska försöka innan man liksom kan "ge upp" och hon menade att man får räkna med att det tar tid och att det gör ont osv. 

När jag sedan slutade amma tvillingarna så stod man ju som ett fån där i butiken bland alla sorters ersättningar och ingen information. BVC uppmanade mig att googla. Men det känns ju sisådär. Tycker man bör kunna få information om ersättning från bvc än att behöva googla - det gäller ju att man då sållar bland korrekt info och det som bara är trams liksom.. Det är ju inte helt lätt alla gånger.
  • FruLarsson
    kdkd skrev 2013-07-23 19:12:09 följande:

Ja frågan om man ammar verkar vara standard i Sverige av nån anledning, generellt tror jag inte att folk menar nånting illa när de frågar. Att dina vänner inte har förståelse över varför/att det inte fungerade med din amning är bara beklagligt. Men om den där läkaren påstod att bröstmjölk är nödvändigt för barnet skulle åtminstone jag starkt överväga en anmälan.

Går du i någon föräldragrupp? Finns det en öppen förskola där du bor som du kan gå på? Det kankse skulle vara bra att träffa fler föräldrar där amningen fallerat av en eller annan anledning. Min upplevelse är att det är många som "bara" delammar eller ger ersättning. I föräldragruppen jag är med i får minst 3 av 7 mer eller mindre ersättning i en av mina vänners föräldragrupper är fördelningen 3 av 5. Ska alla vi sitta och ha dåligt samvete för att vi inte kan/vill amma? Nej det tror jag inte vore så bra för våra barn.
  • Två döttrar och en son
    Mysan0411 skrev 2013-07-23 17:38:34 följande:
    Hej! Är det någon här som använder NAN? Min dotter är nu 6 månader och äter lite "smakportioner" i form av gröt, pureer. Mängden "vanlig mat är bara ett par teskedar 1-2 ggr per dag. Hon äter alltså fortfarande mest NAN pro 1. Min fråga är alltså om man ska gå över till NAN pro 2 nu? Mailade Nestle för att fråga om man kan gå över helt el ska göra det successivt och deras svar var: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ?annan mat?.   Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta mer vanlig mat typ kanske 2 hela mål per dag el ska jag byta till NAN pro 2 nu?? Hjälp jag förstår inte!!

From sex mån kan man ge Nan Pro 2. Den ska väl ge lite längre mättnad och lite mer järn tror jag. Men om jag förstått rätt så måste man inte gå över på 2.an. Fråga bvc (om de nu vet... ) eller ring Nan eller gå in på deras sida och läs. I allmänhet rek att inte byta helt och hållet tvärt utan byta ut ett mått, två mått osv.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...