• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • FruSen

Alltså det här med anknytning...
    Om anknytningen till barnen sitter i brösten och amningen så finns det ju inte en enda pappa här i världen som kunnat anknyta till sina barn! 
    Ren och skär bullshit vill jag påstå att det där amma=anknytnings-argumentet är!
    Anknytningen sitter inte i brösten!
    När vår dotter som aldrig ammats (gav pumpad mjölk i flaska) började på förskolan fick vi hela tiden beröm för hur trygg hon var så uppenbarligen lyckades vi skapa en trygg plattform och anknytning till henne ändå

• ingeborg34

Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?

• Mysan0411

Hej! Är det någon här som använder NAN? Min dotter är nu 6 månader och äter lite "smakportioner" i form av gröt, pureer. Mängden "vanlig mat är bara ett par teskedar 1-2 ggr per dag. Hon äter alltså fortfarande mest NAN pro 1. Min fråga är alltså om man ska gå över till NAN pro 2 nu? Mailade Nestle för att fråga om man kan gå över helt el ska göra det successivt och deras svar var: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ”annan mat”.  

Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta mer vanlig mat typ kanske 2 hela mål per dag el ska jag byta till NAN pro 2 nu?? Hjälp jag förstår inte!!

• Mysan0411
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?
    Hej! Jag använder Dr Brown och tycker de har fungerat jättebra på min tjej som hade mycket problem i magen i form av gaser. Många av mina vänner använder MAMs antikolikflaskor och är jättenöjda med dem. Dr Brown är det ju många delar som ska rengöras vilket är nackdelen medans MAM kan steriliseras i micro.

Jag kan rekommendera DR Brown eller MAM. Sen är vi ju alla olika och gillar olika :)

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-23 16:00:37 följande:

Vad bra att Astrid verkar må bättre av Nan Ha.
    Men har hon fortf nåt magknip eller förstoppning?

Å bra att ni ser att för andra flickan är det bättre med Nan Pro. Det är ju så individuellt och nu vet ni vad som är bättre för var och en.

Men hon fick börja med Laktulos och Semper Bifidus pga att Niferex gav förstoppning?
    Och nu har ni slutat med Niferex?
    Vad har bvc sagt om det då?
    Har de tagit något mer prov på blodvärdet förresten?
    Jo, precis, Astrid fick bifidus och laktulos eftersom hon var hård i magen. Därefter kom allt magont (efter vi började med bifidus). Nu när jag slutat med bifidus och i samma veva övergått till NAN HA så är magknipet borta men då vet jag inte riktigt om det beror på NAN HA eller bara det att hon fick ont i magen av bifidus och laktulos.... 
    Har inte börjat om med niferex ännu men nu när bajseriet blivit bättre så ska jag försöka introducera det långsamt. Vi ska till neo i augusti för återbesök/läkarkontroll och då ska jag be att de kollar blodvärdet.  
  • Christi38

Mysan,

Jag gick över succesivt till 2.an, dvs inte rakt av utan gradvis under en veckas tid och under den tiden böt jag ut ETT mål, jag gav gröt till frukost. Och fortsatte med ett par teskedar till lunch som du också gör. Det målet ska ju på sikt också bli en portion inte sant? Och då har du ju gett annan mat som komplement. Så känner ni er redo att byta ut ett mål så byt till Nan 2 ni. Annars avvaktar ni lite till...

• FruSen

Vi har philips avent flaskor! Jag är nöjd! Men vi har inga kolikbebisar  
    Anledningen till att det blev avent var för jag kom över flaskor, sterilisator, flaskvärmare och allt jättebilligt i england! Dessutom hade jag en avent bröstpump sedan äldsta dottern och då passade det bra att ha flaskor som passade pumpen etc. Jag pumpade endel i början  

• TessTess93

Jag använder esska flaskor och MAMs antikolikflaskor och jag tycker att båda fungerar jätte bra :)

• SB2011

Hej hoppar in här då jag har lite frågor å funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Jag väntar mitt andra barn å har inga som helst planer att amma denna gången. Ammade min son i ca 2.5v men han blev blå en dag i samband med att han åt å man kom fram till att de var min medicin som orsaka de (även de ska vara ofarliga enligt fass) så jag slutade amma efter det då ja behöver min medicin! Fick piller för att sluta producera mjölk men tålde inte dom riktigt svimma å kunde inte stå på benen för då sjönk blodtrycket i jätte mycket!

Jag e så klart livrädd att samma sak ska hända igen med nästa så amma finns inte på kartan!

Så till mina frågor!

1. Måste man ta den där tabletten direkt efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen? Vet att de inte e samma som jag fick sist men är rädd att samma ska hända ändå å att ja inte ska kunna ta hand om min nyfödda å vill inte missa de första timmarna heller så klart!

2. Måste man förklara för sin bm varför man inte vill? Vill inte behöva sitta å förklara mig å få de tjatat hur jävla bra amning e!

3. Hur vet man hur mycket man ska ge den nyfödda å hur ofta? Vågar man fråga bb ssk om de? Dom brukar ju vara väldigt negativa när de kommer till detta ämnet va jag förstått!

4. E de nåt annat man ska tänka på när man när de kommer till flaskmatning om man inte ammar alls?

Hoppas ni kan läsa mitt svammel! Tack

Tack på förhand

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...