• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Sweet life
    MinFinaMinna skrev 2013-08-03 07:21:11 följande:
    Men varför börja ge miniform om det kanske inte ens behövs?
    Håller helt med. Minifom ger man när man efter en period märker att liten har problem med gaser, minifom hjälper inte mot förstoppning och är inget jag öht skulle överväga med tanke på innehållet och att det helt saknar vetenskapliga fakta på att det är verksamt.
  • MinFinaMinna

Sweet life: precis. Jag hade inte gett min dotter det om det inte hade behövts. Det hjälper ju inte mot förstoppning precis som du skriver. Då är det bättre att köra lite olja i ersättningen, det hjälper verkligen. Och är helt ofarligt.
    Jag hade heller inte använt Windi på en sån liten.

• Två döttrar och en son

Windin var ingen fara om det anv bara om det blir stopp sa bvc. Annars helst utan såklart! Minifom provade jag bara en ggn och har frågat både på apotek och bvc om de fortf rek det til spädbarn och ja det gör de var svaret. Allt går väldigt fint iallafall och igår kväll bajasade hon mjukt bajs så magen verkar bra nu! Nan Ha verkar gå bra än så länge. Hur går det för er FruSen? Verkar Astrid tåla Nan Ha?

• Christi38

Håller med, att ge och göra saker i förskott känns väldigt onödigt. Ta de hjälpmedel som finns när de behövs först. Jag har aldrig gett miniform eller använt windiventilen i förebyggande syfte!

Rapsolja är finfina grejer.

• Frutess

Två döttraroch en son: tänkte med minifomet. De hjälper bara om man ger det innan VARJE måltid, och hjälper bara mot gaser inte förstoppning. Sen sa min BVC tant att barn som får ersättning kan hålla inte bajs i 3-4 dagar sen BÖR de komma. Ammande barn kan de få upp mot 14 dagar.
    Vi ger lactulos till våran son efter som han annars blir tvär förstoppad och varken rapsolja, katrinplommon, massage eller stimulering hjälper.

Så försök ha is i magen och inte göra för mycket på en gång då vet du inte vad som hjälper. Och vem vet de kanske kommer igång ordentligt nu utan hjälp:) kanske bara med olja.:)

• Två döttrar och en son

Ja så är det ju. Blev bara orolig att det skulle bli stop direkt när becket försvann. Var några hårda klumpar oxå som kom först. Men sen har det bara varit mjukt och hon bajsade ju mjukt helt spontant igår så hon har inga problem upenbarligen! Jo Minifom är väl för att bryta ner luftbubblor i magen/tarmen som kan ge magont? Har inte i rapsolja nu heller. Blir det inget bajs på två dygn ger jag det.

• MinFinaMinna

Låt hennes mage hinna reagera innan du gör olika saker. Hon är inte så gammal och bör därför inte utsättas för en massa onödiga droppar och windi om det inte ens behövs? Tycker det är riktigt onödigt

• Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-08-04 07:05:29 följande:
    Låt hennes mage hinna reagera innan du gör olika saker. Hon är inte så gammal och bör därför inte utsättas för en massa onödiga droppar och windi om det inte ens behövs? Tycker det är riktigt onödigt

Jo jag har hört att dy tycker det. Varför fortsätter du tjata om det? Läste du inte mitt inlägg igår?? Jag kan nog ta hand om mitt eget barn oxh hon har knappast tagit någon skada!
  • Två döttrar och en son

Okej i klarttext : Nu när jag sett att hon bajsat spontant mjukt bajs tvp dagar i rad så är ju allt som det ska! Dvs - jag ger INGEN Windi, INGEN Minifom, INGA Magdroppar och INGEN Rapsolja. Och allt går finfint... Hur har ni andra det då?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...