Inlägg från: Tjolanta |Visa alla inlägg
  • Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

MinFinaMinna skrev 2013-02-14 09:24:12 följande:
    Detsamma Tjolanta!

tack
  • Tjolanta

En liten fundering... Är det någon ide att köpa en till MAM anti kolik eller ska man ta en flaska från 4 mån och byta napp?...

• Tjolanta
    Pixxi skrev 2013-02-14 11:17:57 följande:
    Hej! Tänkte ansluta mig till er trevliga skara. Min pojke är idag 16 dagar. Gav upp bröstet i måndags då han aldrig verkade bli mätt och vi gav tillägg efter amning iaf, tror också att ett dödsfall inom familjen påverkade tillgången på mjölk. Beslutet att sluta amma tog emot en aning för man är ju så inpräntad att "amma ska man göra". Nu är jag helnöjd med beslutet. Fick veta av min mamma igår att jag och mina två syskon är ersättningsmatade, och mig är det ju inga större fel på :p Dock har jag några funderingar som ny i ersättningsdjungeln. Vi kör med BabySemp, för det var det han fick på BB. Har märkt nu att han inte bajsar lika ofta och konsistensen är mer som tapetklister, när jag ammade bajsade han efter varje gång han ätit. Har köpt magdroppar att ge varje dag, men finns det nåt emr man kan göra för att förebygga förstoppning? Hur ofta ska han äta?  Jag har förstått att det är han som ska styra matningen, men ibland känns det som han äter som en hel valross. Det kan ibland bara gå en timme mellan varven. Ska man ge flaska så fort ahn vill ha? Hur gör man för att brösten ska sluta producera mjölk? Just nu pumpar jag ur när det börjar spänna och rinna. Ska man bara trappa ner så mycket det går och så kommer det sluta av sig självt? Nu ska vi iväg och köpa några fler flaskor. Har insett att det blir väldigt mycket diskande hela tiden när man har 4 flaskor. Ha en trevlig alla hjärtans dag!

Vi har bara en flaska MAM anti kolik som så många här tipsat om och är superdupernöjd! Fri flaskning är det som gäller precis som med amning Jag gör hellre för mycket än för lite. Min dotter tålde inte Semper så vi kör med nan ha funkar bra men är SÅ SMÅ burkar! Magdropöarna var helt verkningslösa för vår del. Mot bröstmjölken kan man ha en lite åtsittande sportop. Hoppas det funkar bra
  • Tjolanta
    Christi38 skrev 2013-02-14 23:15:30 följande:
    Det finns ju större flaskor än bara 165 ml i MAM anti kolic, så gillar man dem är det ju bara att köra på dem även efter ett par månader ju :) Vi gillar MAM serien över huvudtaget, har andra sorters flaskor i den också. Och nappar mm. Lillkillen är inte så förtjust i napp men när han använder har han 6 månaders ändå, haft från start nästan, de där små för nyfödd trillade bara bort så små var de hehe... ;)

okej, vad bra har bara sett från 0 mån här men det var i och för sig på willys. Får kika runt lite
  • Tjolanta

Ja vi har också napp 2 och hon är 3 månader Verkar trivas med sin flaska iaf

• Tjolanta
    Pixxi skrev 2013-02-15 13:18:02 följande:
    Behöver råd... Sonen (nu 17 dagar gammal) äter en flaska ersättning, tills han själv inte vill ha mer. Sen halvsomnar han i 5 minuter för att sedan dra en kastspya över hela soffan och sig själv. Det måste ha vart 95% av det han åt som kom upp. Inatt gjorde han samma sak i sängen. Hur hanterar man det? Gör jag något fel? Eller är det han som inte tål något?

min första tanke var om han rapar? Annars kan det vara nån överkänslighet. Men testa att rapa ordentligt.
  • Tjolanta
    Christi38 skrev 2013-02-15 12:27:37 följande:
    Vår är 3 månader nästa vecka men vi har 1.ans napp fortfarande. Ska byta nu tror jag, bra med påminnelse när ni skriver :) Ja Ica och även Apoteket (många av dem iaf) säljer också MAM.

tänkte ta en sväng in på Ica magi någon dag å kolla utbudet, men gillar dem inte :-/ Annars har vi barnens hus å babyproffsen men de är lite dyrare..
  • Tjolanta

Nu har jag mailat Nestlé angående NAN HA 1 att jag tycker plåtburkarna är på tok för små! Fick svar att det precis i dagarna har kommit en 600g kartong! Nån som sett den? Alltid något...

• Tjolanta

Så har vi fått gjort.. Kasta ouppäten mat! Säkert slängt en hel stor kartong med mat sammanlagt, hellre det än att hon blir sjuk. Blir så lätt bakterier i flaskan.. Gjorde iordning 180 och så åt hon 30 av det, slängde efter MAX en timma inte ens det. Man ska INTE värma om ersättning! Bättre då att blanda små skvättar som nån redan nämnt Sedan kom vi fram till att hon inte tålde baby semp alls, varken den vanliga eller lemolacen så vi gick över till NAN HA 1 som har funkat bra för lillans mage.

• Tjolanta
    Madeleiiiine skrev 2013-02-17 14:08:38 följande:
    Vi brukar göra så, att vi gör mer om hon vill ha mer. Men ibland så signalerar hon hunger och sen när man gjort klart flaskan så har hon somnat.. Då står man där med en 50/100ml nygjord mjölk, och det känns ju lixom lite surt att kasta när det händer ganska så ofta. Vill kunna göra en redig dos mat och sen låta henne äta tills hon är mätt utan att behöva blanda nytt 2 gånger till (om ni förstår vad jag menar) =)

Hon är inte nöjd med bara napp då om ni har någon? Vissa barn som flaskmatas kan signalera hunger men bara vill ha närhet och ha stort sugbehov? Vår lilla blir nöjd med napp och rap och hon har också signalerat hunger direkt efter maten, fast vi testat att blanda mer mat, så ville hon inte ha ändå... Utan bara varit tuttig
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...