Inlägg från: Tjolanta |Visa alla inlägg
  • Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

Mammatillfilur skrev 2013-03-13 20:35:55 följande:
    Frutess: Min lilla tjej äter Pepticade. Den är godare än Nutramigen. Pepticade har bara varit på marknaden i ca 2 år. Fördelen med den är att den smakar gott :) Finna att köpa på Apoteket. Ett tips: fråga om provburk på BVC. Om det fungerar se till att få en livsmedelsanvisning på ca 12 burkar per uttag. 1 uttag kostar då 120 kr.

[Det kanske var den jag menade Tack! Glöm mitt förra inlägg!!!
  • Tjolanta

En fundering.. Om jag tar 150ml vatten, kan jag då blanda i 2 skopor nan pro med 3 skopor nan ha? Måste ju bli samma som att blanda 60/90 i två flaskor?

• Tjolanta

Man blir så osäker :-S Vill ju det bästa åt de små älsklingarna

• Tjolanta
    MinFinaMinna skrev 2013-03-14 09:44:11 följande:
    Tjolanta: lycka till! Hoppas att bytet mellan PRO och Ha går smärtfritt

Tack! Det hoppas jag med. Har bara hunnit kört nan pro 60ml i tre dagar. Så det får ta sin lilla tid.
  • Tjolanta

Ja precis har då inte märkt nån skillnad än i alla fall, förutom att hon börjar bli förkyld :-/

• Tjolanta
    Lajja85 skrev 2013-03-15 07:45:36 följande:
    Hej, jag är ny här i tråden men hittade hit! Jag har en tjej på 4 månader som har varit gasig och väldigt pruttig i magen i stort sett hela tiden. Det märks att hon får ont och blir ledsen av det. Hon äter babysemp1 som ersättning, vi provade att byta ut ett mål om dagen med babysemp bifidus som man köper på apoteket. Jag upplevde att hon fick ÄNNU ondare av detta och spydde desto mer. Har även testat sempers magdroppar, som jag tyckte var verkningslöst, och även miniform. Miniformen kan ha hjälp ytterst lite. Nu funderar jag på att testa nan1 pro istället, men är det lämpligt att byta ersättning samtidigt som man tänkt börja ge smakportioner?

Hej & wälkom hit Vår tjej tålde inte babysemp alls och fick också ont i magen. Böt då till nan ha och hon blev bra direkt. Nu ska vi börja introducera vanlig ersättning, nan pro, bara 60 ml om dan och vi har också börjat med lite smaskisar Har inte märkt att hon har ont alls nu.
  • Tjolanta
    jmynt skrev 2013-03-15 09:31:55 följande:
    Hej på er alla! Jag har inte hunnit läsa så mycket ännu, men hoppas på lite erfarenhet som kan stilla min oro.  Jag äter en medicin som heter lithium och kommer därför inte kunna amma om jag inte väljer att sluta med medicinen. Jag har bipolärsjukdom occh känner mig kluven till att sluta med medicinen men jag hade ju så gärna villjat amma. Det känns som detta med flaskmatning är så omständigt. Jag kommer att få barn i juli och i augusti ska vi åka på semester med husbilen och vi en hel drös som åker o jag känner att det kommer bli jobbigt att springa upp flera ggr/natt o fixa flaskan utan att väcka alla andra.( vi kommer vara 3 större barn, 3-4vuxna och bebisen) Känner att jag kommer bli instängd hemma för att det är bökigt att fixa mat till liten ute på stan o liknande. På semestern kommer vi även gå två dagar på liseberg. Mina andra två barn har jag ammat i början ( första 4månader o andra 2månader)men fått sluta pga att de fått så ont i magen och svalt så mycket luft. Hoppas att någon orkat läsa detta och vill komma med lite råd o tipps.               

Hej! Vet inte om jag kommer med så mkt tips men. Köp vällingdoserare och termosar, en för varmt och en för kallt vatten som du har med dej på stan tex. Annars finns det tetror att köpa som man inte ens behöver värma! När de äter ersättning så klarar de sej oftast bättre på nätterna
  • Tjolanta
    Lajja85 skrev 2013-03-15 09:42:03 följande:
    Tack för svaret! Då ska vi testa så :)

Vi tar 150ml vatten och så tar vi 2 skopor nan pro med 3 skopor nan ha i samma flaska för att sakta vänja magen Men bara vid ett mål om dagen just nu. Men du kan ju ta mer och oftare om du vill.
  • Tjolanta

Igår fick jag känna på hur det var att va utan termos med varmvatten i! Var på ett köpcentrum och skulle ge lillfis mat. Gick till ett ganska känt fik där vi brukar fika och frågar om vi kunde få lite vatten att värma i flaskan. "Självklart!" säger han som jobbar där.... Går till kranen och tar ljummet vatten därifrån! Slänger till mej flaskan och tar genast nästa kund... Jag bara stod där och gapade med flaskan i handen... Gick till min man och berättade vad han gjort... Kön till kassan hade växt till det dubbla, så vi letade upp ett annat fik där de var mycket mer tillmötesgående OCH de hade micro.. Inte skulle jag ge min bebis mat, med ljummet vatten direkt ifrån kranen!.. Nästa gång tar vi termosen men nu blev det lite impulshandling med resan till köpcentrat & nan ha finns tyvärr inte i tetra annars hade jag köpt en sån

• Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-17 19:25:26 följande:
    Tänkte kolla om någon här vet ca hur länge en burk med nutramigen räcker? Och om bäbisarna blir förstoppads av den?? Tänkte också kolla med er som kanske vet, jag får en burk Nutra av min syster fast de är 2an kan man ge de fast barnet bara är 2mån?

Vi köper plåtburken med nan ha och den är det 400gram i och räcker i ca 3-4 dagar. Jag skulle INTE ge min 2 månaders burken som det står 2 på då den är från 6 månader. Angående förstoppningen så vet jag inte. .
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...