Inlägg från: Tjolanta |Visa alla inlägg
  • Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

CarolineL skrev 2013-03-11 09:52:07 följande:
    Tjolanta; vi försöker med det men han vrider och vänder hela tiden. Inte alls så härligt "utslagen" som för några veckor sedan

Hur gammal är han & hur sover han på dagen? Sådär kan vår 4-månaders göra när hon inte är trött helt enkelt...
  • Tjolanta
    CarolineL skrev 2013-03-11 12:28:47 följande:
    Tjolanta: han är sex veckor idag. Han sover ju en del på dagen men har tre ordentliga vakenperioder på 1,5-3,5h. Däremellan är detvaket och sömn i kortare perioder. Vi försöker göra natt ordentligt med lugn mm när han visar att han är trött runt kl 20. Frutess: det har vi inte gjort men jag har funderat på om det skulle fungera dock har jag hört någonstans att det skulle hämma den motoriska utvecklingen. Tror dock inte att det påverkar om man lindar någon gång då och då. Hur länge sover han lindad? Sara1985: vår son tar turligt nog ersättning i alla former och temperaturer. Testa att bara hålla er till en sort och inte ge något annat under en period, blir han hungrig så äter han ju. Om det känns för "hårt" kan du ju blanda färdig ersättning med sådan du blandat själv, att successivt ta bort den färdigblandade.

Jaha inte större än så Då är det svårt att "styra" sömnen..
  • Tjolanta
    Madeleiiiine skrev 2013-03-11 17:50:49 följande:
    Ni som testar NAN HA, minskar kräket också efter mat??

Vi ger nan ha 1 & visst kräks hon emellanåt. Ibland nån kaskadspya men oftast bara liten uppstötning. Kaskaderna kommer oftast när hon är hos pappan, jag undrar varför? (busig? )
  • Tjolanta

BVC Sa igår att jag kunde blanda en flaska ersättning och ha ståendes hela dagen, men hälla över i en ny flaska vid varje matning. Ska börja introducera "vanlig" ersättning istället för nan ha. Jag hade inte tagit samma flaska som hon redan ätit ur pga bakterier.. Man behövde inte hwller koka upp vattnet innan men då är vår böna 4mån är de yngre ska nog vattnet kokas före å så blandar man i ersättningen när vattnet har kallnat helt.

• Tjolanta

[quote=69130890][quote-nick]Madeleiiiine skrev 2013-03-12 12:35:02 följande:[/quote-nick]

Tjolanta skrev 2013-03-12 12:19:52 följande:
    BVC Sa igår att jag kunde blanda en flaska ersättning och ha ståendes hela dagen, men hälla över i en ny flaska vid varje matning. Ska börja introducera "vanlig" ersättning istället för nan ha. Jag hade inte tagit samma flaska som hon redan ätit ur pga bakterier.. Man behövde inte hwller koka upp vattnet innan men då är vår böna 4mån är de yngre ska nog vattnet kokas före å så blandar man i ersättningen när vattnet har kallnat helt.
    fast.. om det nu skulle bli bakterier i en flaska hon redan ätit ifrån så följer ju bakterierna med till den nya flaskan? Eller är det nappen du tänker på?. Då räcker det ju isånafall att bara byta ut nappen och inte hela flaskan?[/ Just därför de inte ska äta ur samma flaska. Man blandar alltså en flaska som man häller över i en annan när det är dags att äta Att bara byta napp hjälps nog inte... Alltså den flaskan som står i kylen ska INTE ätas ifrån! Man kan säkert blanda ersättning och ha i en tät tillbringade också, bara den är ordentligt rengjord. Annars så blandar man en flaska åt gången... Men man ska inte äta fler gånger av samma ersättning.. Usch vad rörigt det blev :-/ Hoppas nån kan förklara förståeligt...
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-12 17:27:43 följande:
    Varför inte bara göra i ordning x antal flaskor i kylen och ha stående? Så bara värma på sen när se är dags för att äta. Så gör iaf vi:) har ALLTID en flaska med färdigblandad ersättning i kylen. Alltså kokat vatten kylt de sen hälla i pulver blanda och så in i kylen tills de ska ätas. På kvällen när vi ska sova gör jag i ordning 3-4 flaskor så jag har mitt i natten att bara värma;)

vi har bara två flaskor
  • Tjolanta
    Airhostess skrev 2013-03-12 19:12:58 följande:
    Varför ska du byta ersättning?

vi ska inte byta helt än, bara börja introducera den "vanliga". Hon börjar bli så stor. Men ger henne till en början bara 60ml om dagen sen ökar vi på lite pö om pö.. Bara för att se hur hon reagerar helt enkelt. Om vi märker att hon blir som förut så fortsätter vi med ha. BVC sa också att det är bra att skifta sort pga kvicksilverhalten..
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-13 00:32:05 följande:
    Tjolanta: aaah! Då förstår jag!:) vi har 4 MAM (2stora +2 små) sen 2 tommee tippee:) men dom små MAM flaskorna är PERFA när man är ute!:) de + pulverdoseraren är guld värda;)

Ja vi har två stora MAM ÄLSKAR de flaskorna å så har vi flera stycken esska, både små och stora, å de är ju bra att blanda i och hälla över i MAM då vi bara ska blanda i lite vanlig ersättning i taget i nan ha Guuuud vad jag är expert på att röra till saker! Haha
  • Tjolanta

Vi köpte vår vällingdoserare på Coop forum. De hängde där vid nappflaskorna En liten rund burk med tre fack och öppning på locket.. Man doserar själv hemma.

• Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-13 13:25:06 följande:
    Mammatillfilur: är de den nutramigen på Apoteket!?

Skulle du märka skillnad med den, så försök att få den på recept då den är då dyr.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...