• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • FruSen
    Christi38 skrev 2013-08-05 09:18:22 följande:
    FruSen, vad skönt med nattsömn!! I natt var FÖRSTA natten lillen här sov mellan 20-06 utan mat och vaknade som solstråle ändå! Annars brukar han vakna kl 02 och vilja få sig en liten slatt. Annars äter han 200 välling innan läggdags och likaså kl 06-07 på morgonen. Han blir 9 mån denna månad.

Vår stora kille på 21 mån "kämpar" vi med nattetid fortfarande, han vaknar ofta och är hungrig för han äter så dåligt på dagen (på rent pin kiv, säger nej till allt som inte är flytande... Eller majs eller pommes) :0/
    Åh, men fy så jobbigt! Jag lider verkligen med dig!! Usch! 
    Vi har haft fantastisk tur, jag kan knappt förstå det själv. Och det känns nästan lite "elakt" att säga att de sover hela nätter när så många andra får kämpa så.
    När vi kom hem från neo så skulle de matas var tredje timme (minst, de fick såklart mat tidigare om de blev hungriga). Varje matning tog minst en timme med blöjbyte och allt och så gärna 30-60 minuter till innan de somnade om. Så upp igen efter en timme eller i bästa fall två för att börja om. Herregud, jag var mer död än levande kändes det som. Eftersom vi har en fyraåring också gick det inte att sova igen den förlorade nattsömnen på dagen så man var ju galet trött.
    Jag hoppas att detta är början på sammanhängande sömn för er, håller tummarna! Man blir en helt ny människa!!  
  • FruSen
    MinFinaMinna skrev 2013-08-05 17:08:24 följande:
    Christi38: inatt var jag uppe 8 ggr... :(
    Åh, så tungt!! 
  • Frutess

Min kille på 6mån brukar äta 200 välling kl 20 då är de sovdags. Sen brukar han vakna vid 02 eller 03 äta ca 10-15ml sen somna och vakna vid 06 äta en liuiiiiten skvätt, sen upp vid 8 då är de gröt.
    Nu har jag däremot plockat bort natt målet och börjat ge vatten istället. Igår natt funkade de super. Han vaknade vid 06 och fick då istället välling ca 100ml sen sov han till 8.30:)

Jag tror att barn är vanedjur och ger man mat på natten så vänjer de sig vid det sen:) och en vana kan brytas även fast de blir massa skrik och tårar. Sen självklar ser man det inte som nått problem ska man ju fortsätta:)

• litetfröimagen

Jag håller med dig Christi38!

Jag kände ofta att jag var tvungen att förklara varför vi flaskmatade och att folk tittade snett på mig för att jag inte ammade. Är det fler som upplevt detta?

Dom säger ju att alla kvinnor kan amma, jag köper fan inte det. Jag slet som ett djur och ammade i princip dygnet runt i tre och en halv månad men min mjölk kom aldrig igång. Önskar att sjukvården informerade kvinnor om att alla inte kan helamma så kanske man inte känt sig så pressad och värdelös.
    I efterhand önskar jag att jag gått över till flaskmatning tidigare, så jag hade kunnat ägna mig mer åt att knyta an till mitt barn istället för att oroa mig och stressa över om han fick tillräckligt med mat eller inte. 

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-08-03 08:42:57 följande:
    Windin var ingen fara om det anv bara om det blir stopp sa bvc. Annars helst utan såklart! Minifom provade jag bara en ggn och har frågat både på apotek och bvc om de fortf rek det til spädbarn och ja det gör de var svaret. Allt går väldigt fint iallafall och igår kväll bajasade hon mjukt bajs så magen verkar bra nu! Nan Ha verkar gå bra än så länge. Hur går det för er FruSen? Verkar Astrid tåla Nan Ha?
    Vad bra att det fungerar så bra för er!

Det gick hyffsat bra med NAN HA för Astrid. Har nu fasat in vanliga NAN PRO 1 till henne och det går kanon! Nu har hon ätit NAN pro sedan i fredags och bajsar utan problem varannan dag och inget magont heller. Jag vill tro att allt magont berodde på bifidus och laktulos och förstoppningen pga niferex.
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-08-05 23:40:32 följande:
    Vad bra att det fungerar så bra för er!

Det gick hyffsat bra med NAN HA för Astrid. Har nu fasat in vanliga NAN PRO 1 till henne och det går kanon! Nu har hon ätit NAN pro sedan i fredags och bajsar utan problem varannan dag och inget magont heller. Jag vill tro att allt magont berodde på bifidus och laktulos och förstoppningen pga niferex.

Va bra! Skönt att slippa ge mjölkfri mat sen också när hon börjar med smakisar. Och att man kan köpa Nan Pro I tetra pack. Men mest skönt att plutt inte har besvär såklart
  • FruSen
    Airhostess skrev 2013-08-05 23:48:15 följande:

Va bra! Skönt att slippa ge mjölkfri mat sen också när hon börjar med smakisar. Och att man kan köpa Nan Pro I tetra pack. Men mest skönt att plutt inte har besvär såklart
    Precis!
    Dessutom blev jag tokig av att ge olika ersättningar till småttingarna. Jag som styrt in dom så att jag matar bägge två samtidigt - det var ju inte lyckat dom gångerna man inte hittade eller glömde gummibandet runt flaskan liksom (för att hålla reda på vems flaska som var vems).
    Skönt dessutom att kunna ge tetra, särskilt när vi är ute på svärföräldrarna stuga där vi ofta vistas på sommaren. De har vatten men då från egen brunn (visserligen med kolfilter men kvalitén kollas just aldrig).
    Gah, så besvärligt att hålla på och koka där, eller ta med eget för den delen! 
  • Christi38

Håller med om att tetror är en fantastisk uppfinning. Mina vill dessutom ha både 2.an och välling rumstempererat och det är så skönt. Bara mat de vill ha ljummen.

• MinFinaMinna

Tetra är suveränt när man är iväg. Min dotter dricker ju det kallt så det är suveränt. Har även börjat ge henne kall pulverersättning. I och med det är så varmt och det käkar hon med god aptit. Hon får ca 1-3 flaskor NAN 2 under dagen. Annars är det 200 ml välling till frukost. Lite fruktpure på förmiddagen. I flaska ersättning på lunchen. Lite smörgåsrån som mellis och lite fruktsmoothie. När vi äter middag får hon en halv burk barnmat och sen några skedar katrinplommon som dessert. Och runt 19-20 så får hon 200 ml natti natti välling. Och ibland en flaska ersättning på natten.

• MinFinaMinna

Kan bli mer ersättning också, beror på om man är hemma eller inte. Är vi hemma försöker jag ge henne mer barnmat. Men hon föredrar fortfarande flaskan.

Och ja, jag kan hålla med om att man alltid ska behöva förklara sig när man flaskmatar. Så jävla drygt.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...