• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Min sons var beigegult till beigegrönt. De som jag ammade var senapsgult.

• ninjabebbe

Det här med amning tycks mer och mer överreklamerat måste jag säga. Surfar runt mycket och läser diverse artiklar när jag inte kan sova, och nu har jag hittat att sverige toppar amningsligan i europa, men vi toppar även allergiligan och är bäst även på att ha glutenintolerans. Hum, hum och hum?

• bennysson

Behöver hjälp! Min son är 1,5 dygn gammal och får bara ersättning från start. Fick 15 ml igår var 4:e timma enl rekommendationer från BB. ökat till 20 ml idag. Han slukar det i ett nafs? Behöver han mer då? Han verkar inte helt nöjd . Men hur mycket vågar man ge? Magsäcken är ju inte så stor än...

• Christi38

Fyra timmar kanske är lite lång tid när bebis är så liten? Jag har alltid hållt det på Max tre timmar emellan vid den tiden eller när bebis visat att den är hungrig (och det har aldrig gått längre än tre timmar då heller).

Bebis visar om den fått för mkt genom att kräkas upp det :) Och det är sant att magen är så liten när de är så små, men om man vänder på det - tänk så lite det får plats åt gången och när det lilla sjunkit undan är det ju snabbt tomt igen.

• Beaniee

Spädbarn ska äta var tredje timme! Första dygnet 10 ml, andra dygnet 20 ml, tredje 30 ml osv tills hen är sex dygn. Då får dom äta mer om de vill.
    Jag gav vår dotter var tredje timme dygnet runt. Skrev ned när och hur mkt hon åt i ett block för att ha stenkoll och ha flaskan i högsta hugg när det var dags att äta nästa gång.

• FruSen
    bennysson skrev 2013-08-09 06:45:59 följande:
    Behöver hjälp! Min son är 1,5 dygn gammal och får bara ersättning från start. Fick 15 ml igår var 4:e timma enl rekommendationer från BB. ökat till 20 ml idag. Han slukar det i ett nafs? Behöver han mer då? Han verkar inte helt nöjd . Men hur mycket vågar man ge? Magsäcken är ju inte så stor än...
    Vi fick "order" om att mata våra tvillingar var tredje timme. Men det kanske är annorlunda då våra är prematurer..? De var förvisso en månad gamla när vi hade dessa matningsrutiner.
    Men det låter ju inte som att han blir mätt tycker jag. Prova öka mängden lite i taget, överskottet kräks han upp. Alternativt prova ge tätare mål, var tredje timme istället tex
  • Beaniee

Jag tycker du ska prata med BVC ist för FL :oP
    Var tredje timme gäller inte bara prematurer. Fick samma instruktion till min gobit som föddes på avsedd tid.

• Christi38

BVC har rätt dålig koll när det gäller ersättning till bebisar känner jag generellt som haft flera "bvctanter" på 2 år. Tycker man ska lita på sin intuition för vad som verkar bäst för MITT barn som jag känner bäst.

Beaniee, Vad är det för fel att få tips och höra hur andra gör/gjort på FL förresten? Det är ju knappast skrivet i sten.

• Beaniee

FL är inga professionella barnskötare/sjukvårdspersonal. Jag personligen skulle aldrig gå på nått som kleti och pleti säger på ett forum. När det kommer till det viktigaste för bebisen, att hen får rätt mat och tillräcklig mkt mat.
    FL är toppen om man vill ha råd och tips om annat men är man osäker rådfrågar man dom som är utbildade och med års erfarenhet.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...