• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Oscarsmamma84

Jag kämpade som ett djur med amningen men mjölken ville aldrig komma igång. Har lite problem med min son han är 8 v o äter 165 ml o vill äta varannan timme o verkar inte bli mätt höjer jag då dosen så kräker han upp det mesta. Nån som har nåt tips?

• MinFinaMinna

Oscarsmamma84: pröva ge honom mindre mängd fast lite oftare då? Så kanske han inte kräker upp det.

• Sweet life
    MinFinaMinna skrev 2013-08-06 06:48:19 följande:
    Tetra är suveränt när man är iväg. Min dotter dricker ju det kallt så det är suveränt. Har även börjat ge henne kall pulverersättning. I och med det är så varmt och det käkar hon med god aptit. Hon får ca 1-3 flaskor NAN 2 under dagen. Annars är det 200 ml välling till frukost. Lite fruktpure på förmiddagen. I flaska ersättning på lunchen. Lite smörgåsrån som mellis och lite fruktsmoothie. När vi äter middag får hon en halv burk barnmat och sen några skedar katrinplommon som dessert. Och runt 19-20 så får hon 200 ml natti natti välling. Och ibland en flaska ersättning på natten.
    Min son drack bara kall ersättning från att han var en månad. Han vägrade den ljummen eller varm. Det vart så efter vi hade tetra med oss på bilsemester och han skulle ha mat när vi var på utflykt. Vällingen har han också alltid druckit kall. Så praktiskt!
  • FruSen
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-06 06:56:27 följande:
    Jag kämpade som ett djur med amningen men mjölken ville aldrig komma igång. Har lite problem med min son han är 8 v o äter 165 ml o vill äta varannan timme o verkar inte bli mätt höjer jag då dosen så kräker han upp det mesta. Nån som har nåt tips?
    Äter han för fort kanske? Nu kan det säkert skilja sig mellan olika flaskor, jag använder avent och då finns det en napp (nr 1) från det dom är nyfödda och sedan en napp nr 2 med två hål från ca 2-3 månader. Mina är 4 månader och jag kör fortfarande med ettans napp eftersom de får i sig ersättningen alldeles för fort med tvåans napp och då kaskadkräks de efteråt.
    Om mina små inte rapat ordentligt så kräks de också massor efteråt. Rapar han ordentligt?
  • FruSen
    litetfröimagen skrev 2013-08-05 21:54:15 följande:
    Jag håller med dig Christi38!

Jag kände ofta att jag var tvungen att förklara varför vi flaskmatade och att folk tittade snett på mig för att jag inte ammade. Är det fler som upplevt detta?

Dom säger ju att alla kvinnor kan amma, jag köper fan inte det. Jag slet som ett djur och ammade i princip dygnet runt i tre och en halv månad men min mjölk kom aldrig igång. Önskar att sjukvården informerade kvinnor om att alla inte kan helamma så kanske man inte känt sig så pressad och värdelös.
    I efterhand önskar jag att jag gått över till flaskmatning tidigare, så jag hade kunnat ägna mig mer åt att knyta an till mitt barn istället för att oroa mig och stressa över om han fick tillräckligt med mat eller inte. 
    Jag upplever själv att jag möter färre negativa vibbar och blickar i och med att jag har tvillingar. Med äldsta dottern kämpade jag och slet i totalt 7 månader och hon åt aldrig från bröstet utan en massa krångel så om vi var någonstans hade jag med mig pumpad mjölk och gav i flaska. Riktigt omständigt. Då var det mer "Nämen va? Ammar du inte????" och jag upplevde, precis som du, att jag kände att jag var tvungen förklara.
    Nu är det mer "Inte ammar du eller? Nej, jag tänkte väl! Jag förstår att det inte går när det är två" 

Jag fattar inte att bvc lät mig hålla på så länge. Jag var ju helt knäckt, varenda besök handlade om detta krångel vid bröstet men ingen föreslog ersättning. Jag som förstagångsmamma var inte alls påläst om ersättning utan förlitade mig på bb och bvc som i princip menade att ersättning är en absolut sista utväg och inte alls ens i närheten av likvärdig bröstmjölken som ju är sååååå braaaaaaaaa. Man vill ju sitt barns bästa. Ingen hade pratat om ersättning på mvc eller på nån föräldrautbildning och jag vågade inte prova trots att jag många gånger tänkte tanken. Var rädd att bvc skulle bli arg på mig för att jag la ner amningsförsöken osv. Helt sjukt, usch så arg jag blir nu när jag tänker tillbaka på den tiden. 
    I mitt fall handlade amningssvårigheterna inte om för lite mjölk, jag har massor. Nej, dottern hade för kort tungband och kunde därmed inte suga...

Jag har så galet mycket mjölk och skulle utan problem kunna helamma tvillingarna (ja, om inte till och med trillingar) i minst 6 månader utan problem. Men jag själv gillar inte att amma, det tar tid och småttingarna dräller dessutom. Jag tycker inte det är det minsta mysigt, enbart jobbigt.
    Jag känner lite som du, med äldsta barnet önskar jag verkligen att jag lagt ner detta med bröstmjölken och försöken att amma långt tidigare.. Hela bebistiden var bara hemsk, inte alls sådär mysig och harmonisk som jag trodde den skulle vara.
    Nu med tvillingarna är det så annorlunda, jag fattar lite vad som menas med den här "bebisbubblan" för jag njuter verkligen av bebistiden
  • Oscarsmamma84

Tack för era råd jo han rapar och jag använder tommee tippee flaskor till honom som e antikolik o hålet e minsta möjliga så det går segt men han får ändå ut vällingen relativt snabbt.

Idag har han ätit var 3 e timme o knappt spytt nåt:)

• Libby2k

Liten kvällsfundering - kanske lite "äcklig" också men måste fråga: hur ofta bajsar era små och hur ser det ut?
    Min son är två månader han bajsar mellan en gång per dag eller en gång var annan dag. Konsistensen är som tapetklister och ganska mörkgrön, han äter nan pro 1 och får även lactoluse. Min systerdotter är strax över tre månader, hon ammar och hon bajsar minst två gånger om dagen och det ser ut som "senap" väldigt löst och gult (som man läser över allt att det "ska" vara)

Vi hurrar när han bajsar då han har lite körning mage och måste ha lactoluse för att få ut det relativt smärtfritt.

• Lindsey Egot the only one

Libby2k

Mina barn som ammades bajsade senapsgult med korn i och bajsade efter varje amningstillfälle. Två av dom bajsade mitt i och vägrade äta tills det var torrt. Oerhört enerverande. Vår femma som fick ersättning bajsade varannan dag och hade jätte svårt att få ut bajset så BVC sa att vi måste hjälpa till och massera magen och reta för att det skulle komma. Det kunde vara varje dag upp emot en vecka emellan ibland. Det var jobbigt för barnet får ju koliksmärta.

• TessTess93

Min dotter som är två månader bajsar en gång om dagen och bajset är som LindaEfraim beskrev så bra senapsgult med korn i..
    Hon äter baby semp..

• sigrid73

Min dotter som åt babysemp bajsade en till två ggr om dagen. Typ som gul keso. Aldrig haft några problem med magen.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...