litetfröimagen skrev 2013-08-05 21:54:15 följande:
Jag håller med dig Christi38!
Jag kände ofta att jag var tvungen att förklara varför vi flaskmatade och att folk tittade snett på mig för att jag inte ammade. Är det fler som upplevt detta?
Dom säger ju att alla kvinnor kan amma, jag köper fan inte det. Jag slet som ett djur och ammade i princip dygnet runt i tre och en halv månad men min mjölk kom aldrig igång. Önskar att sjukvården informerade kvinnor om att alla inte kan helamma så kanske man inte känt sig så pressad och värdelös.
I efterhand önskar jag att jag gått över till flaskmatning tidigare, så jag hade kunnat ägna mig mer åt att knyta an till mitt barn istället för att oroa mig och stressa över om han fick tillräckligt med mat eller inte.
Jag upplever själv att jag möter färre negativa vibbar och blickar i och med att jag har tvillingar. Med äldsta dottern kämpade jag och slet i totalt 7 månader och hon åt aldrig från bröstet utan en massa krångel så om vi var någonstans hade jag med mig pumpad mjölk och gav i flaska. Riktigt omständigt. Då var det mer "Nämen va? Ammar du inte????" och jag upplevde, precis som du, att jag kände att jag var tvungen förklara.
Nu är det mer "Inte ammar du eller? Nej, jag tänkte väl! Jag förstår att det inte går när det är två"
Jag fattar inte att bvc lät mig hålla på så länge. Jag var ju helt knäckt, varenda besök handlade om detta krångel vid bröstet men ingen föreslog ersättning. Jag som förstagångsmamma var inte alls påläst om ersättning utan förlitade mig på bb och bvc som i princip menade att ersättning är en absolut sista utväg och inte alls ens i närheten av likvärdig bröstmjölken som ju är sååååå braaaaaaaaa. Man vill ju sitt barns bästa. Ingen hade pratat om ersättning på mvc eller på nån föräldrautbildning och jag vågade inte prova trots att jag många gånger tänkte tanken. Var rädd att bvc skulle bli arg på mig för att jag la ner amningsförsöken osv. Helt sjukt, usch så arg jag blir nu när jag tänker tillbaka på den tiden.
I mitt fall handlade amningssvårigheterna inte om för lite mjölk, jag har massor. Nej, dottern hade för kort tungband och kunde därmed inte suga...
Jag har så galet mycket mjölk och skulle utan problem kunna helamma tvillingarna (ja, om inte till och med trillingar) i minst 6 månader utan problem. Men jag själv gillar inte att amma, det tar tid och småttingarna dräller dessutom. Jag tycker inte det är det minsta mysigt, enbart jobbigt.
Jag känner lite som du, med äldsta barnet önskar jag verkligen att jag lagt ner detta med bröstmjölken och försöken att amma långt tidigare.. Hela bebistiden var bara hemsk, inte alls sådär mysig och harmonisk som jag trodde den skulle vara.
Nu med tvillingarna är det så annorlunda, jag fattar lite vad som menas med den här "bebisbubblan" för jag njuter verkligen av bebistiden