• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • bellan1981

Hej på er! En fråga, hur mycket varierar era små i mängd per dygn? Min lille har ätit typ 100-150 ml mindre än "vanligt" de senaste dagarna. Någon som har koll på hur mycket som är "normalt" att de varierar?

• Emiii
    Tjolanta skrev 2013-02-07 16:21:32 följande:

Ja det är jätteskönt! Å nu sover hon så gott, så gott Det är inge roligt alls när de inte äter som de ska Hon somnade också ifrån mycket i början, precis som sin storebror gjorde! Varför får din lilla kortison? Hoppas han blir piggare snart!
    Han har en kortisolbrist, kortison och kortisol är samma sak, det heter kortisol när det bildas i kroppen och kortison i tablettform, så han får helt enkelt det hormonet han saknar :) Det är ett stresshormon så det är därför han blir trött när han inte får tillräckligt och vi hade inte höjt sen han var några veckor gammal och han har gått upp närmare 2 kilo sen dess ;) Han kommer antagligen få äta kortisonet 3 ggr om dagen livet ut...
  • purple box
    bellan1981 skrev 2013-02-07 18:21:46 följande:
    Hej på er! En fråga, hur mycket varierar era små i mängd per dygn? Min lille har ätit typ 100-150 ml mindre än "vanligt" de senaste dagarna. Någon som har koll på hur mycket som är "normalt" att de varierar?
    Hur gammal är han? Jag tycker det låter ganska normalt att de får en sådan fas då och då men förstår din oro.
  • Tjolanta
    Emiii skrev 2013-02-07 19:04:23 följande:
    Han har en kortisolbrist, kortison och kortisol är samma sak, det heter kortisol när det bildas i kroppen och kortison i tablettform, så han får helt enkelt det hormonet han saknar :) Det är ett stresshormon så det är därför han blir trött när han inte får tillräckligt och vi hade inte höjt sen han var några veckor gammal och han har gått upp närmare 2 kilo sen dess ;) Han kommer antagligen få äta kortisonet 3 ggr om dagen livet ut...

Aha! trist att få det resten av livet, men det blir ju en vana det med. Huvudsaken de mår bra och så
  • Tjolanta
    bellan1981 skrev 2013-02-07 18:21:46 följande:

Det är ju ingenting mot vad min tös äter i normala fall just nu. Då kan hon äta 40-50ml och stå sej över 7-8 timmar, ibland längre. Vägrar äta fast man erbjuder! Därför var vi in på extra vägning idag och hon växer ändå som hon ska
  • bellan1981

Tack! Det är väl det här som är det negativa med ersättningen att man har en sån himla koll ;). Han är en storätare i vanliga fall (mellan 900-1000 ml/dygn). Han är 9 veckor och väger 6,3 kg så när han helt plötsligt inte ville ha hela sina mål utan somnade efter hälften var det jobbigt för mamman. Måste nog släppa lite på kontrollen och lita på hans allmäntillstånd.. Ska dock väga en extra gång på måndag för att se att han inte går ner mer (hade gått ner 30gr) i går.

• Frutess

Nu kommer jag med en fråga om bajs. Jag har gett min som baby semp sen i måndagskväll och sempers magdroppar Har han fått igår och idag. nu i kväll fick han flaskan och Åt som han brukar och som vanligt kom de en del gaser och de spraka i blöjan. Sen låg han och verkade krysta lite. Bytte blöja och i så ligger de en stor slem klump typ! Gul till färgen lite vanligt bajs med. Och de lukta sur så in i Norden!! Nog för att se luktar förut lite sen vi gick över till ersättning men de här var värre! Första tanken är förkylning

• CochEochmorsan

Hej.

Dyker in här då jag bestämt mig för att sluta amma min 3,5 månaders. Tänkte fråga om någon vet hur mycket ersättning hon behöver ungefär, hon väger 6,7 kg? Tycker att hon äter slut oavsett om hon får mycket eller lite och ändå inte känns nöjd. Kan man mata för mycket med ersättning eller är det fri tillgång precis som med amningen?

• purple box
    CochEochmorsan skrev 2013-02-08 19:25:25 följande:
    Hej.

Dyker in här då jag bestämt mig för att sluta amma min 3,5 månaders. Tänkte fråga om någon vet hur mycket ersättning hon behöver ungefär, hon väger 6,7 kg? Tycker att hon äter slut oavsett om hon får mycket eller lite och ändå inte känns nöjd. Kan man mata för mycket med ersättning eller är det fri tillgång precis som med amningen?
    Oftast är det fri flaskning som gäller. Min åt 150-160 vid den ålder, en bekants bebis åt 200-240 då. Så väldigt olika.
  • Tjolanta
    CochEochmorsan skrev 2013-02-08 19:25:25 följande:
    Hej. Dyker in här då jag bestämt mig för att sluta amma min 3,5 månaders. Tänkte fråga om någon vet hur mycket ersättning hon behöver ungefär, hon väger 6,7 kg? Tycker att hon äter slut oavsett om hon får mycket eller lite och ändå inte känns nöjd. Kan man mata för mycket med ersättning eller är det fri tillgång precis som med amningen?

Hellre gör jag i ordning för mycket Svårt att säga exakt hur mycket de äter. De kan stå sej väldigt länge på ersättning.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...