• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • prickigkatt
    Madeleiiiine skrev 2013-02-05 21:10:24 följande:
    Nu har vi testat lite olika ersättningar, (först gav vi babysemp 1) men vår tös fick ju somsakt magont och svårt att bajsa. Vi köpte hem lemolac och NAN pro, och kombinerade. Ett mål lemolac morgon och kväll, vilket inte alls funkade. Nu har jag enbart gett henne NAN pro 1, och hon verkar inte alls ha ont i magen, mindre gaser än tidigare och bajsat har hon gjort idag ändå. Så jag hoppas verkligen vi äntligen hittat rätt nu, att det går fint med enbart NAN pro 1 framöver! =)..

Vi använder MAMs antikolik flaskor, och är jättenöjd med dem. Ser här att någon skrivigt om att sterilisera dem i micron, hur gör man då??. Tänkte att det kan vara bra och veta om man inte har tillgång till kastrull och hela det kittet någon gång framöver!!..

Ger även sempers magdroppar och Minifom men hoppas på att kunna slippa minifom nu när hon verkar betydligt bättre av att ha bytt ersättning!!.

Är det någon här som en bebis runt 1 månad? Lite nyfiken på hur mycket hon/han äter per mål och hur ofta på ett ungefär?. Här äts det ca 100ml var 3de timme på dagen och ca 130ml var 4de timme på natten. Hon blir 1 månad på måndag =)
    Film om hur man steriliserar i micron

">

• purple box
    Tjolanta skrev 2013-02-05 21:30:07 följande:
    Purple box. Hon äter ca 40ml, släpper en brakskit och sedan är det kört! Totalvägrar äta och skriker.. Ibland spänner hon sej som en fjäder och nu drar hon upp benen så ont i magen verkar hon ju ha.. Mornarna är bäst, sen dalar det till kvällen. Verkar tillslut som att hon inte vill äta för hon vet att det gör henne illa Skriker ibland redan när haklappen läggs dit.. Nån här gav tips på NAN någonting mot mjölkmage, men tänkte ev prova NAN över huvudtaget. Kan de bli "plötsligt" känsliga mot samma ersättning de ätit hela tiden? Hon bajsar oftast en gång om dagen och då tar hon i och spänner i varenda ben hon har och grymtar å har sej.. Gahhhh! Hon kunde väl tagit med sej bruksanvisningen när hon kom ut!? Lika bra kanske att köpa en av varje sort på ersättningshyllan...
    Nan Ha utvecklat för barn som har större risk att utveckla mjölklallergi, testa den. Inte själv gett den men ska du ändå testa Nan kan du börja med den snällaste. Jag brukar inte vilja skrika "mjölkallergiker" men det kanske skulle kollas upp?
  • Frutess

Annakarin75: jadå vet att man inte ska micra bröstmjölken:) men nu har jag gett honom de 50ml jag pumpat ut och fick fylla på med 40ml ersättning så nu efter ett bad, ren blöja och pyjamas så sover han gott:)

Vart kan man köpa MAM flaskor är de i vanliga Ica butiker typ??

• Tjolanta
    purple box skrev 2013-02-05 21:45:28 följande:
    Nan Ha utvecklat för barn som har större risk att utveckla mjölklallergi, testa den. Inte själv gett den men ska du ändå testa Nan kan du börja med den snällaste. Jag brukar inte vilja skrika "mjölkallergiker" men det kanske skulle kollas upp?

Tänkte testa nan först, funkar inte det så tar jag upp det när vi ska på läkarbesök om någon vecka.. OM det inte blir mycket VÄRRE såklart. Vad är det för skillnad på alla dessa nan-märken? Pro och allt vad de heter?
  • Tjolanta
    Tjej78 skrev 2013-02-05 22:10:47 följande:
    Tjolanta: har du testat att ge miniform?

Nä de var för kolikbarn sa BVC..
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-02-05 22:00:33 följande:
    Annakarin75: jadå vet att man inte ska micra bröstmjölken:) men nu har jag gett honom de 50ml jag pumpat ut och fick fylla på med 40ml ersättning så nu efter ett bad, ren blöja och pyjamas så sover han gott:) Vart kan man köpa MAM flaskor är de i vanliga Ica butiker typ??

Vi köpte vår MAM flaska på willys
  • Tjej78
    Tjolanta skrev 2013-02-05 22:14:12 följande:
    Nä de var för kolikbarn sa BVC..

Min Emma är inte kolikbarn men har fått miniform.... På FASS står det: Hur verkar Minifom? Gasansamlingar i mag-tarmkanalen anses vara en av huvudorsakerna till spädbarnskolik. Minifom lindrar kolikbesvären genom att bryta ner skum och bubblor som orsakas av nedsvald luft. Minifom verkar direkt på gasansamlingarna i mag-tarmkanalen och tas inte upp av kroppen. Full effekt av Minifom fås först efter ett par dygns behandling.
  • Tjolanta

Ja jag läste det också Alla tips är välkomna! I morgon ska det storhandlas ersättningar och magdunderkurdroppar!

• Tjej78
    purple box skrev 2013-02-05 17:37:44 följande:
    Antingen semper magdroppar eller miniform. Olja eller messör har man om de är för tröga i magen

Vad är det för skillnad på sempers magdroppar och miniform? Vet du det?
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...