• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annakarin75

Ja, vi har större flaskor och köper bara nya nappar ju äldre sonen blir. Använder napp för 2 månader nu, även fast han är 4 månader. Det rann väldigt fort i 4 månaders, så det är nog smart att gå stegvis uppåt. 

• Tjolanta

Ja vi har också napp 2 och hon är 3 månader Verkar trivas med sin flaska iaf

• Christi38

Vår är 3 månader nästa vecka men vi har 1.ans napp fortfarande. Ska byta nu tror jag, bra med påminnelse när ni skriver :)

Ja Ica och även Apoteket (många av dem iaf) säljer också MAM.

• Pixxi

Behöver råd...
    Sonen (nu 17 dagar gammal) äter en flaska ersättning, tills han själv inte vill ha mer. Sen halvsomnar han i 5 minuter för att sedan dra en kastspya över hela soffan och sig själv. Det måste ha vart 95% av det han åt som kom upp. Inatt gjorde han samma sak i sängen.
    Hur hanterar man det? Gör jag något fel? Eller är det han som inte tål något?

• Tjolanta
    Pixxi skrev 2013-02-15 13:18:02 följande:
    Behöver råd... Sonen (nu 17 dagar gammal) äter en flaska ersättning, tills han själv inte vill ha mer. Sen halvsomnar han i 5 minuter för att sedan dra en kastspya över hela soffan och sig själv. Det måste ha vart 95% av det han åt som kom upp. Inatt gjorde han samma sak i sängen. Hur hanterar man det? Gör jag något fel? Eller är det han som inte tål något?

min första tanke var om han rapar? Annars kan det vara nån överkänslighet. Men testa att rapa ordentligt.
  • Tjolanta
    Christi38 skrev 2013-02-15 12:27:37 följande:
    Vår är 3 månader nästa vecka men vi har 1.ans napp fortfarande. Ska byta nu tror jag, bra med påminnelse när ni skriver :) Ja Ica och även Apoteket (många av dem iaf) säljer också MAM.

tänkte ta en sväng in på Ica magi någon dag å kolla utbudet, men gillar dem inte :-/ Annars har vi barnens hus å babyproffsen men de är lite dyrare..
  • purple box
    Pixxi skrev 2013-02-15 13:18:02 följande:

Behöver råd...
    Sonen (nu 17 dagar gammal) äter en flaska ersättning, tills han själv inte vill ha mer. Sen halvsomnar han i 5 minuter för att sedan dra en kastspya över hela soffan och sig själv. Det måste ha vart 95% av det han åt som kom upp. Inatt gjorde han samma sak i sängen.
    Hur hanterar man det? Gör jag något fel? Eller är det han som inte tål något?

Han behöver nog rapa lite, men det är inte meningen att man ska kaskadspy (som en stråle och mycket, vilket det låter som att han gör) kanske du ska fundera på att byta ersättning.

Testa först att rapa ofta, kanske byta flaska om du inte har en anti-kolik, och fungerar inte det kan det kanske hjälpa att byta ersättningen.
  • MeNoLike

Jag ammar inte. har inte ammat nåt av mina barn. av den anledningen att jag inte vill :p

• Lindsey Egot the only one

Pixxi

Många barn har omogen magmun. Den sluter inte tätt efter de har ätit klart utan det kommer upp igen. Detta är oavsett om de ammas eller går på ersättning. Men när det kommer upp igen är det med magsaft och ibland galla. Så länge han ökar i vikt är det ingen fara och det går över när han reser sig. Dvs runt 10-16 månaders ålder.
    Om du minskar på maten och han ändå spyr upp maten finns det en risk att han blir undernärd men prova i några dagar om det funkar att ge tex 10 ml mindre.

• annakarin75

Har du prövat ha honom lite mer upprätt? Vi fick det rådet från BVC. Om barnet ligger helt ner, kan maten lägga sig som ett lock sade de och då kaskadkräks barnet.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...